تبیان، دستیار زندگی
ماشین لباس شویی و خشک کن ها، ماشین های ظرفشویی، کنترل از راه دور بعضی وسایل برق و کارواش....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی فعال همراه با ورزش(4)

فصل دوم

زندگی فعال را جزئی از زندگی خود قرار دهید

ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌ها، ماشین‌های ظرفشویی، کنترل از راه دور بعضی وسایل برقی و کارواش ما را از فعالیت و جنب وجوش جسمانی معمول‌مان جدا ساخته است.

درب بازکن خودکار پارکینگ ماشین، برف پاروکن‌ها، آسانسورها و پله‌‌برقی‌‌ها و اختراعات جدیدی که روز بروز به سادگی وارد زندگی روزمره ما می‌شوند مثال‌های دیگری بر این مصداق‌اند. استفاده از هر کدام از این وسائل به تنهایی کوچک و کم‌اهمیت به نظر می‌آید ولی وقتی که با هم جمع می‌شوند بشر امروز را به قبول این شرایط بی‌تحرکی وادار می‌کنند.

مباحث این فصل به چگونگی جایگزین کردن عادت‌های مثبت زندگی فعال بجای زندگی روزمره‌ای که هر کدام از شما به آن عادت کرده‌اید، اختصاص دارد. این فصل درباره این موضوع بحث می‌کند که بیایید کمی بیشتر کار انجام دهید، کارهایی هر چند جزئی، در هر زمان و مکان کمی اضافه‌تر از آنچه که معمولا انجام می‌دهید با تحرک بیشتر و کار و فعالیت بیشتر.

در این قسمت سه بخش وجود دارد:

- به وضع موجود خود رسیدگی کنید:

درباره اینکه باید فکری در مورد بی‌کاری و بی‌حرکتی خود بکنید و اینکه چه‌چیزی بیشتر برایتان مفید است و ارزیابی اینکه چگونه می‌توان کارها را انجام داد و چه تغییراتی را اعمال کرد، بحث می‌کند.

- یازده خود را هر روز بالاتر ببرید:

درباره ارائه نظراتی که به شما در بیشتر فعال شدن در کارهای روزمره زندگیتان کمک می‌کند و عمل کردن از طریقی که برای شما و محیط زندگیتان مفید باشد، بحث می‌کند.

- مراقبت‌های لازم را درباره بدن خود مدنظر قرار دهید:

راجع به بعضی نکات ایمنی شامل مواردی برای ایمنی عمومی و جلوگیری از بروز صدمات صحبت می‌کند همچنین نصایحی برای لذت‌بخش‌تر شدن و فعالیت بدون مشکل، بحث می‌کند.

بررسی وضع موجود

وقتی امکان انتخاب و تصمیم از چند راه ممکن برای انجام کاری وجود دارد، استفاده از یک طرح کلی مفید است. اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید در زندگی روزمره خود بیشتر فعال باشید، چند دقیقه را صرف نوشتن طرح‌هایی که مخصوص این کار است نمائید. به طرح ذیل توجه کنید زیرا می‌تواند به ایجاد جرقه‌ای در فکرتان کمک کند. اگر فقط یک بار این طرح را تکمیل کنید آن وقت می‌توانید آن را بارها اجرا کنید و مطابق با آن عمل کنید.

طرحی را که برای زندگی فعال خود ریخته‌اید تنها برای ساعات فراغت و بیشتر فعال بودن در این ساعات، مفید است. اگر به فضای بیشتری نیاز داشتید یک برگ اضافی بردارید و سئوالات، انگیزش‌ها، علایق و استعدادهای مرتبط با فعالیت خود را در نظر گرفته و در کامل کردن طرح بالا اعمال نمائید. اما اگر بنا به دلائلی خواستید از مقدمات فراتر رفته و فرانسوی پایه و اساس زندگی فعال قدم بگذارید طرح پیشرفته فعالیت را پر کنید.

طرح پایه زندگی فعال

کتاب زندگی فعال همراه با ورزش

- چه موقع می‌خواهم زندگی فعال را شروع کنم؟ در حال حاضر چه می‌کنم؟

- چه تغییراتی را در مورد وضع موجود می‌توانم اعمال کنم؟ چه کارهای دیگری را می‌توانم انجام دهم؟

- چه عواملی در انجام این کار به من کمک خواهد کرد؟

- چطور باید شروع کنم؟

طرح پیشرفته زندگی فعال

- اگر جوان‌تر بودم در رابطه با زندگی فعال چه کاری را بیش از همه دوست داشتم انجام دهم؟

- اگر جوان‌تر ‌بودم چه فعالیت جسمانی را بیشتر دوست داشتم؟

- دلائل اصلی من در مورد این که می‌خواهم زندگی فعال‌تری داشته باشم چیست؟

- چه فعالیت‌هایی را در گذشته  واقعا دوست داشتم که انجام دهم ولی هرگز موقعیت آن را پیدا نکردم؟

- سایر فعالیت‌هایی را که هم اکنون به آنها علاقمندم چیستند؟

- بزرگترین موانع در سر راه بیشتر فعال شدنم چیست؟ و چگونه می‌توانم آنها را از میان بردارم؟

- مهمترین اهداف برنامه‌ام شامل این موارد است:

- فعالیت‌هایی را که بیشتر از همه به من احساس خوبی می‌دهند شامل موارد زیر است:

- بازده خود را هر روز بالا ببرید

وقتی طبق برنامه‌ای که از قبل طراحی کرده‌اید موقع شروع زندگی فعال فرا رسید، هر تغییری را که در زندگی‌تان بدهید، کم‌اهمیت و کوچک نیست. تغییرات متعدد و کوچک روی هم جمع شده و یک تغییر رنگ را برای شما و محیط زندگی شما به ارمغان می‌آورند.

فعالیت‌جسمانی مناسب در زندگی روزمره شما

لیست فعالیت‌هایی که در ذیل ارائه می‌شود کامل نیست. این مثال‌ها می‌تواند یک ایده و نظر کلی را در بیشتر فعال شدن در زندگی روزانه و عادی شما در منزل، مدرسه و محل کار شما و حتی هنگام بازی بدهند بطوری که می‌توانید درباره سایر فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید با دقت و اطمینان بیشتری فکر کنید.

در انتهای هر لیست فضای خالی برای اضافه کردن موارد مورد نظرتان وجود دارد. اگر طرح پایه قبلی را پر کرده‌اید با یکی دوتا از فعالیت‌هایی که در آنجا نوشته‌اید برنامه‌تان را شروع کنید.

هر کدام از آن فعالیت‌ها اکنون باید برایتان ساده باشند. اکنون آنها بخشی از زندگی روزمره‌تان شده‌اند و کم‌کم به صورت عادت در می‌آیند و بتدریج باید یکی دوتای دیگر از این فعالیت‌ها را که قبلا انتخاب کرده‌اید به برنامه قبلی‌تان اضافه نمائید. اگر دوست داشتید فعالیت‌هایی را که انتخاب کرده و انجام می‌دهید علامت بزنید. این کار برای دنباله روی و ادامه آنچه که بتازگی شروع کرده‌اید، مفید است.

(ادامه دارد)