تبیان، دستیار زندگی
بهرام بیضایی كارگردان سینما و تئاتر ایران پنجم دی ماه ـ شصت و نه ساله ‌شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهرام بیضایی 69 ساله شد

بهرام بیضایی

كارگردانی كه در یك قدمی فیلم‌سازی است اما ...

بهرام بیضایی 69 ساله شد

بهرام بیضایی كارگردان سینما و تئاتر ایران پنجم دی ماه ـ شصت و نه ساله ‌شد.

بیضایی می‌گوید: «دهها فیلم نساخته‌ام تنها 9 فیلم بلند و سه فیلم كوتاه ساخته‌ام، هر چند برای ساخت همین فیلم‌ها هم تلاش بسیاری كرده‌ام.»

او سال گذشته در سال‌روز تولدش می‌گفت: «می‌خواستم از كارهایی كه نكرده‌ام، بگویم اما آن قدر طولانی است كه نه وقت و نه حوصله من و شما مجال پرداختن به آن را نمی‌دهد و من هم قصد ندارم حرفهایم رنگ گلایه به خود بگیرد.»

بیضایی این روزها در تالار وحدت مشغول تمرین نمایشنامه‌ی "افرا" است كه قصد دارد آن را در روزهای آینده به صحنه ببرد.

بیضایی باز هم بعد از منتفی شدن ساخت فیلمش كه این‌بار "لبه پرتگاه" بود، سراغ تئاتر رفته است. اما این روزهایی كه درگیر مقدمات اجرای تئاترش است، اتفاقاً پروانه ساخت پروژه ‌سینمایی‌ را با نام "وقتی همه در خوابیم" را هم گرفته است كه گویا قصد دارد با انتخاب یك سرمایه‌گذار مناسب بعد از اجرای تئاترش به صحنه ببرد.

بهرام بیضایی پس از ساخت فیلم «سگ‌كشی» پس از ده سال دوری از سینما، اگرچه همواره خواسته است فاصله میان سالهای فیلمسازی‌اش را كاهش دهد، ولی در این سال‌ها، تنها تئاتر و مایشنامه‌نویسی بوده است كه بیضایی توانسته در آن فعالیت كند. بیضایی برای حضور در سینما، حتی تا صادر شدن پروانه ساخت فیلم "اتفاق خودش می‌افتد" و ساخت "لبه پرتگاه" پیش رفت اما ...

او زمانی گفته بود: «چون نمی‌فهمم كه در كجای دنیا زندگی می‌كنم همیشه فكر می‌كنم در یك قدمی فیلمسازی هستم ولی همیشه می‌بینم خیلی از آن دورم!»

او عنوان می‌كرد: «نمی‌دانم چرا اینگونه است؟ من نمی‌دانم كی فیلم بعدی من ساخته می‌شود و بالاخره آیا آن فیلمی كه من دلم می‌خواهد، ساخته خواهد شد یا نه؟»

او اواخر سال گذشته نیز در گفت ‌و گویی با ایسنا گفته بود: «خودم هم نگران فیلم ساختن هستم چون احساس می‌كنم كم كم دارم فیلمسازی را فراموش می‌كنم. همیشه صحبتهایی كه برای فیلمسازی انجام می‌دهم به كلماتی چون بعدا ، به زودی و ... منتهی می‌شود.»

بیضایی كارش را در سینما در سال 1349 با كارگردانی فیلم كوتاه « عموسیبیلو» آغاز كرد.

وی فیلم‌های بلند «چریكه تارا» « مرگ یزگرد» « شاید وقتی دیگر» « باشو غریبه كوچك» «مسافران» «سگ كشی» را كارگردانی كرد و همچنین فیلم كوتاه « گفتگو با باد» را جلوی دوربین برد.

او كه سال 79 « سگ كشی» را ساخت، دیگر فیلمی را جلوی دوربین نبرده است اما در این سالها دو نمایش «شب هزار و یكم» و « مجلس شبیه در ذكر مصائب استاد نوید و...» را به‌ روی صحنه برد.

بهرام بیضائی پیش از آن كه به عنوان یك كارگردان سینما مطرح شود در تئاتر نمایشنامه‌های مختلفی را نوشت و برخی از آنها را به روی صحنه برد همچون: مرگ یزگرد، ندبه، آرش ،اژدهاك، كارنامه، پندار بیدخش و مجلس نامه.

او به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس نیز برخی از فیلمهای موفق در تاریخ سینما همچون «روز واقعه» و «فصل پنجم» حضور داشته و تدوینگر فیلم «دونده» امیر نادری هم بوده است.

منبع : ایسنا