تبیان، دستیار زندگی
"سمیه . ن"، روایت خود را اینچنین شرح می دهد: من نامه ای با امضای شخص رییس جمهور و دستور معاون اجرایی ایشان آقای سعید لو مبنی بر دریافت وام بدون ضامن نزد مسوولان یکی از صندوق های اعتباری بردم که با بی اعتنایی آنها مواجه شدم.وی می افزاید: درخواست وام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت خوان وام های ازدواج

ازدواج

"سمیه . ن"، روایت خود را اینچنین شرح می دهد: من نامه ای با امضای شخص رییس جمهور و دستور معاون اجرایی ایشان آقای سعید لو مبنی بر دریافت وام بدون ضامن نزد مسوولان یکی از صندوق های اعتباری بردم که با بی اعتنایی آنها مواجه شدم.وی می افزاید: درخواست وام 5 میلیون تومانی به 500 هزار تومان کاهش یافت و مسوولان صندوق بازنشستگی اظهار داشتند که پرداخت وام بدون ضامن اصلا امکان ندارد حتی با امضای رییس جمهور!

***

دختر و پسر جوان در حالی که یک پوشه قطور حاوی مدارک را در دست دارند در سالن انتظار یکی از بانک ها مشغول طی مراحل اداری دریافت وام ازدواج هستند. متصدی باجه به آنها یادآور می شود که گواهی ضمانت عروس خانم فاقد توضیحات کافی به عنوان یک ضمانتنامه است. آقا داماد با کمی عصبانیت می گوید سه روز است از کار و زندگی افتاده ایم...

موکول شدن قضیه به یک روز دیگر برایش خیلی سنگین است اما چاره ای نیست بانک، ضمانت های محکم می خواهد (کارمند دولت و یا دارای پروانه کسب و...) و کسانی که نتوانند یا نخواهند به آن تن دهند باید وام یک میلیونی را فراموش کنند.

وام های بی بازگشت

این گوشه ای از ماجرای اعطای وام به زوج های جوان است. بانک ها و موسسات مالی که در این عرصه کار می کنند تقریبا تمامشان با بوروکراسی اداری آزار دهنده حاضر به پرداخت وام به زوج های جوان هستند.

الهام، سخنگوی دولت می گوید: چاره ای نیست چرا که دیوانسالاری کهنه و قدیمی بانک ها مانع جدی در این راه محسوب می شود اما نباید یک سویه به قضاوت نشست. بانکها مدعی اند که در گذشته زوجهایی پس از دریافت وام به بهانه های مختلف از بازگرداندن آن خودداری کرده اند.

جبارزاده، متصدی امور اعتباری یکی از این بانک ها می گوید: جوانهایی که بدون پشتوانه شغلی و صرفا بنا به اصرار والدینشان ازدواج می کنند در میانه راه ناتوان از پرداخت تعهداتشان می شوند و به این ترتیب بانک ها توان پاسخگویی به مطالبات دیگر زوج ها را از دست می دهند. وی تصریح می کند که مبلغ اعطای وام بسیار اندک است اما همین مبلغ بخش مهمی از خواسته های ابتدایی زوج ها را بر آورده می کند.

وام فوری، روانپریشی فوتی

رقابت موسسات مالی و بانک ها برای ارایه انواع وام به زوج های جوان در نگاه اول این باور را تقویت می کند که به سادگی می توان از تسهیلات مورد نظر استفاده کرد اما شرایط پرداخت با تصور اولیه افراد تا حدی متفاوت است.

با این حال نیاز به نقدینگی فوری از سوی زوج های جوان و خانواده هایشان آنها را بلافاصله به سوی مراکز اعتباری می کشاند تا بلکه با همین وام اندک بتوان دردی از مشکلات را دوا کرد. میثم خیبری از جمله افراد در آستانه ازدواج است که نگاه چندان امیدواری به وامهای ازدواج ندارد. وی معتقد است که اعصاب و روان یک فرد آماده ازدواج نباید درگیر مسایل حاشیه ای و دوندگی های بی حاصل شود.

او از وام های ازدواج به عنوان مُسکن های موقت اما پر دردسر یاد کرده و اظهار می دارد: پیدا کردن ضامن هایی که شغل رسمی دولتی داشته باشند و گواهی اشتغال به کار فرد متقاضی، هفت خوان پیچ درپیچی را می طلبد که نادیده گرفتن وام  و به عبارتی از خیر آن گذشتن، خیلی بهتر است.

خیبری با این حال تاکید می کند که نیاز فوری و ضروری، حتی کسانی را که میلی به دریافت وام ندارند به این جهت سوق می دهد که شرایط سنگین بانک ها را در بدو امر بررسی کنند. وام های ازدواج صندوق مهر رضا و ستاد پیوند آسمانی نیز غیر از آنچه سیستم بانکی ارایه می دهد خود روایت رنگارنگی است از برخی دردسرهای دریافت این نوع از وامها.

به گفته یک مسوول تعاونی اعتباری شهر، وام های یک میلیون تومانی ازدواج ستاد پیوند آسمانی نزدیک به 2 سال است که متوقف شده است. وی که مایل به افشای نامش نیست، می افزاید: شاید بتوان گفت که کمبود اعتبار و تغییر برخی سیاست ها دلیل اصلی توقف این پرداخت ها بوده است.

وی به این مساله اشاره می کند که دریافت وام از ستاد پیوند آسمانی قبلا مانع از دریافت وام از سایر بانک ها نبود اما بیشتر متقاضیان این وام به خاطر شرایط سهل و ساده توانستند در فرجه زمانی مشخص این وام ها را دریافت کنند.

مجتبی حاج رحیمی یکی از جوانان در شرف ازدواج و از جمله کسانی است که از بوروکراسی آزار دهنده دریافت وام گله مند است. وی به نقش کمرنگ این نوع تسهیلات در بهبود روند زندگی زناشویی اشاره کرده و می گوید: به نظر من توقف پرداخت این وام ها باعث کاهش تورم در هزینه های ازدواج و هزینه تشکیل خانواده خواهد شد.

بنا بر این گزارش وام های ازدواج صندوق مهررضا نیز از دیگر کمک هزینه های مهم برای تشکیل زندگی مشترک به حساب می آید. جهت گیری اصلی وام های این صندوق بیشتر حول دو موضوع چالش برانگیز ازدواج و اشتغال جوانان دور می زند که البته دریافت وام از این صندوق به معنای آن است که متقاضی دیگر نمی تواند از سایر شبکه های بانکی با سند ازدواج وام دریافت کند.

گودرزی، مسوول صندوق مهر رضا در یکی از استان های محروم، به توجه عمیق دولت نهم به مساله ازدواج و اشتغال جوانان اشاره کرده و می گوید: صندوق مهر رضا وام های ازدواج را به روز پرداخت می کند و بلافاصله پس از تشکیل پرونده و اطمینان از کامل بودن مدارک مورد نیاز، پرداخت وام در همان روز انجام خواهد شد.

وام ازدواج در گروی شیرینی تر

صرفنظر از موارد یاد شده گاهی افراد برای دریافت وام نامه هایی با امضای برخی مسئولان کشور تهیه می کنند که خود حکایت غریب دیگری است از برخی ناهماهنگی ها و عدم تناسب سیاستها با امور اجرایی.

"سمیه . ن"، روایت خود از دریافت نامه از یکی از مسوولان طراز اول کشور را چنین شرح می دهد: من نامه ای با امضای شخص رییس جمهور و دستور معاون اجرایی ایشان آقای سعید لو مبنی بر دریافت وام بدون ضامن نزد مسوولان یکی از صندوق های اعتباری بردم که با بی اعتنایی آنها مواجه شدم.

وی می افزاید: درخواست وام 5 میلیون تومانی به 500 هزار تومان کاهش یافت و مسوولان صندوق بازنشستگی اظهار داشتند که پرداخت وام بدون ضامن اصلا امکان ندارد حتی با امضای رییس جمهور!

این خانم خاطر نشان می کند: عجیب است که حتی به دستور و امضای رییس جمهور مبنی بر ارایه کمک بی اعتنایی می کنند و همچنان ساز خودشان را می زنند.

ایرادهای بنی اسرائیلی...

یکی از آسیب های مهم نظام بانکی کشور در پرداخت وام، درخواست های عجیب برخی مسوولان بانکی  به عنوان شرط پرداخت وام است.

مهدیه احسانی که پس از تکمیل مدارک، هفته های متوالی را در انتظار دریافت وام از یکی از بانک های کشور سپری کرده در این باره می گوید: قاعدتا می باید وقتی که همه چیز آماده است و مدارک مورد درخواست با کمبودی مواجه نیست، نسبت به پرداخت وام اقدام شود اما وقتی با بهانه های عجیبی مثل تمام شدن موجودی یا اعتبار و همچنین دلایلی مثل دستور توقف پرداخت روبرو می شویم، برای من که از اصل ماجرا سر در نمی آورم شگفت انگیز است که اگر همان روز اول به قول معروف یک شیرینی حسابی به برخی ها می دادم شاید مشکل خیلی زودتر از آنچه تصور می کردم حل می شد.

وی خاطر نشان می کند: حتی بعضا برخی متصدی ها پس از اطلاع از شغل پدر عروس یا داماد متناسب با آن شغل، درخواست های عجیبی مطرح می کنند.

احسانی ادامه می دهد: مثلا همسر یکی از دوستانم که در کار تهیه قاب عکس بود مجبور شد یک قاب عکس بسیار زیبا برای مسوول دایره پرداخت بانک تهیه کند تا بتواند به سرعت وام مورد نظر را دریافت کند.

پرداخت وام بالاخره خوب است یا بد؟

قصه طول و دراز وام های ازدواج حکایتی است بی پایان که زوایای پیدا و ناپیدای فراوانی در آن می توان دید. اما سوال جدی آن است که آیا پرداخت این وام ها می تواند روند مثبت و قابل اطمینان برای رفع کمبود مالی زوج های جوان باشد.

با نگاهی به رشد روز افزون تورم درمی یابیم که افزایش نقدینگی تاثیر قطعی در افزایش هزینه ازدواج دارد. از یک سو عدم پرداخت وام به جوانان در آستانه ازدواج ممکن است حتی به تاخیر یا تعویق زمان وصلت  بینجامد. از دیگر سو این نگرش بدبینانه وجود دارد که وام های رنگارنگ با شرایط دشوار به عنوان عامل مهم پیچیده شدن روند ازدواج است.

یک نکته را نباید فراموش کرد و اینکه نگاه بینابینی به این مقوله ایجاب می کند که به وام های ازدواج و مسیر بعضا پیچیده دریافت آن نگاه بد بینانه وجود نداشته باشد اما تردیدی نیست که اتکای صرف به این عوامل تسهیل کننده نسبی، نمی تواند چندان چاره ساز باشد.

با این حال برای تشویق و ترغیب جوانان به امر ازدواج علاوه بر موارد فوق حذف روند بوروکراتیک در پرداخت وامها ضروری است. همچنین ساده شدن دریافت وام نباید منجر به غفلت در بازپرداخت وامها شود. اگرچه شاید بتوان گفت که وام های ازدواج گرچه فرایندی پیچیده و پر دردسر دارد اما می تواند به عنوان یک عامل تسهیل کننده در صورت برداشته شدن مشکلات ساختاری محسوب شود. و نوع استقبال جوانان از اینگونه تسهیلات هم موید این نکته است که شیرینی دریافت این وام ها از تلخی مسیر بعضا پر دردسرش بیشتر است اگرچه با راه اندازی صندوق قرض الحسنه مهر و تاکیید رییس جمهور نوید روزهای آفتابی دریافت وام در یک روز هم به گوش می رسد.

منبع: برنا نیوز