تبیان، دستیار زندگی
این روزها نبرد بین كربوهیدرات و پروتئین بسیار زیاد است، به خصوص اینکه رژیم‌های پُر پروتئین و كم كربوهیدارت اثرات مطلوبی در كاهش وزن و افزایش هوشیاری از خود نشان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرکز فکری بهتر با غذاها

تمرکز ذهنی

برای صبحانه چه میل دارید، استیك یا شیرینی؟!

این روزها نبرد بین كربوهیدرات و پروتئین بسیار زیاد است، به خصوص اینکه رژیم‌های پُر پروتئین و كم كربوهیدارت اثرات مطلوبی در كاهش وزن و افزایش هوشیاری از خود نشان داده‌اند. البته نه قندها و نه پروتئین‌ها، نقش مستقیمی در افزایش توانایی فرد برای تمركز ایفا نمی کنند و به عنوان منبع قدرت مغزی به حساب نمی‌آیند. اما نباید كل تاثیرات را نادیده گرفت.

در بدن، كربوهیدرات‌ها (قندها) به گلوكز تبدیل می‌شوند. این كار حداقل 2 تا 4 ساعت طول می‌كشد، در حالی كه تجزیه پروتئین‌ها حداقل به 4 ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین نمی توان گفت یك ماده غذایی اثرات معجزه آسایی بر حافظه داشته باشد.

متخصصان تغذیه معتقدند تركیبی از غذاها مثل میوه‌جات، سبزیجات، غلات و دیگر مواد غذایی در كل باعث بهبود سلامت جسم و ذهن می‌شوند و اگر فردی رژیم غذایی سالمی داشته باشد، كل فعالیت‌های جسمی و ذهنی او در حد مطلوب و مورد نظر قرار می‌گیرند.

عامل دیگری كه ممكن است با تمركز ذهن افراد رابطه داشته باشد، پُرخوری یا كم خوری است.

اگر فردی قبل از انجام یك كار مهم، پُرخوری كند، احساس خواب آلودگی می‌كند، زیرا گردش خود از مغز به سمت معده منحرف می‌شود تا عمل هضم غذا به بهترین نحو صورت گیرد. از سوی دیگر افرادی كه كالری كافی دریافت نمی كنند و از وعده غذایی خود صرف نظر می‌كنند یا تحت رژیم ‌های  سخت غذایی قرار دارند، نمی توانند تمركز خوبی داشته باشند و حواس آنها به راحتی پرت می‌شود.

به علاوه تحقیقات نشان داده است كودكانی كه صبحانه میل می‌كنند، حافظه كوتاه مدت بهتری نسبت به همكلاسی‌های خود كه صبحانه نمی‌خورند، دارند. در ضمن كودكانی كه صبحانه‌های پُر كالری می‌خورند (مثل كیك، شكلات، شیرینی و...) تمركز خوبی ندارند.

رژیم‌های غذایی پُر چرب نیز روی آگاهی و تمركز، اثرات منفی دارد، طوری كه حافظه و یادگیری تضعیف می‌شود، پس نمی‌توان از افرادی كه غذاهای پُرچرب می‌خورند، انتظار هوش آنچنانی داشت.

سوپ مكمل؟!

قفسه‌های مغازه‌ها یا داروخانه‌ها پر از قرص‌ها، شربت‌ها و مكمل‌های ویتامین، املاح و مواد گیاهی است كه روی همه آنها قید شده كه از نظر جسمی و ذهنی باعث تقویت شما می‌شوند. تعداد این مواد آنقدر زیاد است كه قابل شمارش نیست، اما مطمئن باشید این مواد آن طور هم كه درباره آنها تبلیغ شده، سودمند نیستند و اگر یك امتحان یا مصاحبه بزرگی در پیش دارید، بهتر است برای تقویت حافظه و تمركز خود، بر روی این مواد حساب باز نكنید.

گزارش‌هایی وجود دارد كه می‌گوید ویتامین‌های E,C,B و بتاكاروتن و منیزیم می تواند قدرت مغز را تقویت كنند. اما هیچ كس ثابت نكرده كه قرص های حاوی این مواد بتوانند باعث تقویت حافظه و تمركز شوند. در ضمن وقتی مقدار زیادی از این مواد در غذاهای طبیعی وجود دارند، چرا به سراغ قرص های آنها برویم؟

ویتامین C را به راحتی در مركبات می‌توان یافت. بتاكاروتن در هویج ، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ دار سبز وجود دارد. قرص های ویتامینی و مكمل موارد مصرف خاصی دارند و هیچ وقت نمی‌توانند جای مواد غذایی را بگیرند.

به تازگی نظریه‌هایی مطرح شده كه قابل توجه است. مثل مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا3(مثل ماهی)، وین پوستین(كه در یك گیاه وجود دارد) یا كولین(ماده مغذی اصلی موجود در لسیتین) دارای اثرات خاصی هستند و بر سلامت ذهن، تاثیرات مثبتی دارند و محققان در تلاشند تركیبی از این مواد را در اختیار افراد بگذارند تا قدرت حافظه آنها تقویت شود.

برای یك روز بزرگ آماده شوید

فكر نكنید اگر غذای خاصی مصرف كنید، تمركز و حافظه شما قدرت فوق العاده‌ای پیدا می‌كند. اگر امتحان یا مصاحبه‌ای در پیش دارید و دوست دارید حافظه و تمركز شما قدرت خوبی داشته باشند، نكات زیر را به خاطر بسپارید:

- كارهای لازم را برای آمادگی خود، از قبل انجام دهید، سر فرصت و بدون عجله.

- شب قبل، خوب بخوابید.

- ورزش را در برنامه زندگی خود به طور منظم در نظر بگیرید.

- یك رژیم غذایی متعادل و حاول تمامی گروه های غذایی مصرف كنید. به هیچ وجه از ماده غذایی خاصی به منظور تقویت حافظه استفاده نكنید؛ چون ممكن است وضعیت شما را بدتر كند. از غذاهای طبیعی و سالم در حد معقول استفاده كنید تا ذهن شما برای هر كاری آماده باشد.

دكتر محمد علی تقی پور

*مطالب مرتبط:

غذاهای تقویت کننده حافظه (قسمت اول) و (قسمت دوم)

میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه (قسمت اول) و (قسمت دوم)

نقش لسیتین در مبارزه با فراموشی و تقویت حافظه

چاقی باعث کاهش حافظه می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.