تبیان، دستیار زندگی
در حدیثی از‎ ‎رسول اکرم (ص) ‏آمده: «المساجد سوق من السواق الاخرة قراها المغفرة و تحضتها‎ ‎الجنة؛ مساجد بازاری ‏از بازارهای آخرت است از کسانی که به آن وارد می¬شوند با‎ ‎مغفرت پذیرای می‌شود و هدیه آنان ‏بهشت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حراج در بازارچه‌ی آخرت

مسجد

فضائل و آثار رفت و آمد به مسجد

‏(2)‏

هر انسان در گیر و دار مسائل زندگی طبعاً با‎ ‎برخی از ناراحتیها و مشکلات خواهد شد. گاهی این ‏ناراحتیها به قدری شدید است که به‎ ‎صورت غم و اندوهی جانگاه ظاهر می‌شود  و جلوی انسان ‏را به قصد از پا در آوردن‎ ‎می‌فشارد. پناه بردن به مسجد و نماز و دعا در چنین اوقاتی یکی از ‏راه‌های الیتام و‎ ‎رفع این گونه ناراحتی‌هاست. ‏

در برخی از‎ ‎روایات با تعبیری لطیف از مسجدها به عنوان بازار آخرت یاد شده یعنی همان گونه که‎ ‎بازار محل خرید و فروش و مبادله کالا و متاعهای دنیوی است مسجد نیز محل کسب امور‎ ‎معنوی ‏و اسبابی است که در سرای آخرت دارای کاربرد و تأثیر می‌باشد. در حدیثی از‎ ‎رسول اکرم (ص) ‏آمده: «المساجد سوق من السواق الاخرة قراها المغفرة و تحضتها‎ ‎الجنة؛ مساجد بازاری ‏از بازارهای آخرت است از کسانی که به آن وارد می¬شوند با‎ ‎مغفرت پذیرای می‌شود و هدیه آنان ‏بهشت است». از سوی دیگر از آنجا که بیشترین اهتمام‎ ‎انسان مؤمن متوجه تهیه و تأمین ‏اسبابی است که در سرای آخرت بدان نیاز دارد شوق و‎ ‎انس وی به بازار آخرت (مسجد) به مراتب ‏بیش از علاقه او به بازارهای دنیاست و‎ ‎در‎ ‎جانب مقابل آنان که دنیا و حرص و آز بر متاع آن را وجه ‏همت خویش قرار داده‌اند‎ ‎معمولاً سودجویی و سودگرایی انس بیشتری دارند. بنابراین طبیعی ‏است که مؤمنین در‎ ‎هنگام رفتن به مساجد سعی کنند بر دیگران پیشی گیرند و به هنگام خروج ‏دیرتر از همه‎ ‎مسجد را ترک گویند. و بالعکس اهل دنیا پیش از همه به بازار رفته و پس از همه ‏خارج‎ ‎شوند و در برخی از روایات از آنان در رفتن به مسجد شتاب کرده و گوی بسقت را از‎ ‎دیگران ‏می‌برند. به عنوان پرچمدار بهشتیان که در روز قیامت پیش از دیگران به بهشت‏‎ ‎وارد می‌شوید.‏

پیامبر و اهل بیت تنها رفتن به مسجد را‎ ‎توصیه نفرموده‌اند بلکه از این بالاتر ما را به محبت ورزیدن ‏و انس و علاقه قلبی‎ ‎داشتن به مسجد تشویق نموده‌اند و این امر ناشی از آن است که مسجد ‏متعلق به حق تعالی‎ ‎و محبوب حق تعالی و محبوب انسان مسلمان است و مؤمن همان گونه که ‏به ذات مقدس حضرت‎ ‎حق تعالی شدیدترین علاقه‌ها را دارد به مسجد هم که خانه اوست عشق ‏می‌ورزد. و چوب و‎ ‎سنگ و اشیایی که به عنوان اجزای مسجد به کار رفته است قبل از اینکه ‏اجزای مسجد باشد‎ ‎آن ربط خاص را با خداوند متعال نداشتند اما اینکه به عنوان اجزای مسجد به ‏کار برده‎ ‎شده‌اند این ارتباط آنها را در دید انسان مؤمن محبوب و دوست داشتنی می‌کند و باعث‎ ‎می‌شود وی از صمیم قلب به در و دیوار خانه خدا عشق ورزیده و به آن بوسه می‌زند.‏‎ ‎

مسجد

بر اساس همین دید و نگرش مسلمانان‎ ‎صدر اسلام و به تبع آنان سیره¬نویسان اسلامی اهتمام ‏کامل خویش را به کار برده و‎ ‎مساجدی را که به دست مبارک پیامبر (ص) و یاران صدیق آن حضرت ‏در مناطق مختلف اعم از‎ ‎شهرها و روستاها و اردوگاهای جنگ و حتی در راهها و کوهستانهای ‏دور دست ساخته شده‎ ‎ثبت و ضبط نموده‌اند. بلکه در موارد زیادی مصلی جایگاهای نماز آن ‏حضرت را هم که‎ ‎عنوان مسجد نداشته است مشخص کرده‌اند با عنایت بر اینکه کتابهای سیره ‏پیامبر (ص)‏‎ ‎معمولاً در قرن دوم هجری به بعد نوشته شده است روشن می‌شود که مسلمانان ‏صدر اسلام و‎ ‎به خصوص اصحاب پیامبر (ص) و آل او تا چه میزان نسبت به این امر اهتمام ‏داشته‌اند و‎ ‎به گونه‌ای که سیره‌نویسان سالها بعد با مراجعه به آنان ‌اند این مکانها را‎ ‎بطور ‏مشخص در نوشته‌های خود ذکر کنند‎.‎

فقها با استناد به تأکیدات خاص به رفت و آمد به مسجد نماز‏‎ ‎خواندن در مسجد را برای ‏همسایه مسجد مستحب مؤکد شمرده‌اند و ترک نماز در مسجد توسط‎ ‎همسایه مسجد ‏را مکروه شمرده‌اند. فقیه اهل بیت مرحوم سید محمد کاظم یزدی در عروة‎ ‎الوثقی ‏می‌فرماید: برای همسایه مسجد مکروه است که بدون عذری مانند باران نماز را در‎ ‎غیر ‏آن مسجد بجای آورد. همسایه مسجد کیست؟ در برخی از روایات همسایه مسجد را ‏چهل‎ ‎خانه از هر طرف ذکر نموده‌اند. در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع): حَرِیمُ‏‎ ‎الْمَسْجِدِ ‏أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً وَ الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ‎ ‎أَرْبَعَةِ جَوَانِبِهَا؛‎ ‎حریم مسجد چهل ذراع و ‏همسایه‌های آن چهل خانه از‎ ‎چهار طرف است. در حدیث دیگری، کسانی که صدای اذان ‏را می‌شنوند به عنوان همسایگان‎ ‎مسجد معرفی شده‌اند.‏

‏ ‏

رفت و آمد به مسجد با‎ ‎انگیزه و اغراض فاسد نه تنها موجب ثواب نیست بلکه ای بسا ‏سایر اعمال نیک انسان را‎ ‎نیز تیره می‌کند. هدف از آمدن به مسجد انسان خود را در ‏معرض ریا و سمعه قرار دادن‎ ‎نیست بلکه معمولاً در دید و نگاه دیگران و انگیزه افراد ‏مختلف است. برخی برای بدست‎ ‎آوردن پاداش و ثواب الهی در سرای دیگر، گروهی به ‏منظور کسب علوم و معارف دینی و‎ ‎پاره‌ای به قصد تعظیم شعائر الهی و به پا داشتن نماز ‏که تبلور روح عبادات و بندگی و‎ ‎نیز نمایش روح وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است. ‏

یکی‎ ‎از مستحبات مسجد ساختن و تعمیر کردن آن است. در رساله‌های عملیه ‏می‌خوانیم ساختن‎ ‎مسجد و تعمیر مسجدی که نزدیک به خرابی باشد مستحب است و ‏در روایات که از معصومین‎ ‎‏(ع) وارد شده نیز بر هر سه امر تأکید شده است هم ساختن ‏هم تجدید بنأ و مرمت و هم‎ ‎رفت و آمد به مساجد مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته ‏است. قرآن مجید عمارت مساجد الهی‎ ‎را تنها در صلاحیت اهل ایمان قرار داده آنجا که ‏فرموده¬اند‎: «‎إِنَّما یَعْمُرُ‎ ‎مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر‎». «‎تنها کسانی‎ ‎مساجد خدا را عمران می¬کنند که به خداوند و روز جزا ایمان آورده باشند. همچنین‎ ‎تعمیرات برای مساجد مانع نزول عذاب الهی می‌شوند». ‏

مسجد

شرط اول: مربوط به جنبه اعتقادی آنان است که سیر حقیقی انسانهای خداجو و مؤمن ‏به‎ ‎مبدأ و معاد می‌باشد. ‏

شرط دوم: از به پا دارندگان نماز یا سند نماز به عنوان مظهر‏‎ ‎بندگی و راز و نیاز با خداوند ‏مختص انسانهایی است که بندگی و عبودیت را از قلب و‎ ‎اعضا و جوارح خویش سرایت ‏داده‌اند. ‏

شرط سوم: آبادکنندگان مساجد کسانی هستند که زکات‏‎ ‎یعنی حقوق مالی واجب ‏خویش را ادا می‌کنند نه اینکه ساختن و تعمیر مسجد بهانه‌ای‎ ‎برای شانه خالی کردن از ‏زیر بار وجوهات و حقوق شرعی باشد. ‏

شرط چهارم: چهارمین ویژگی‏‎ ‎آبادکنندگان مساجد می‌فرمایند آنان تنها خشیت خدا را ‏در دل دارند. ضرورت

تبرک جستن به آثار و وسایل متعلق به ‏پیامبر اکرم (ص) از جمله مسائلی‎ ‎است که میان مسلمانان مطرح بوده. پیامبر (ص) نه ‏تنها به هیچ گونه از آن نهی ننموده‎ ‎بلکه به انواع مختلف این امر را تأکید و امضأ می‌نمودند ‏و این مسأله در نزد هر کس‎ ‎که کمترین آشنایی با سیره و تاریخ پیامبر (ص) و به خصوص ‏کتابهای معتبر اهل سنت‎ ‎‏ داشته باشد امر بدیهی به شمار می‌آید.‏‎   ‎

سید داود ادیانی‎ ‎‏– پایگاه الشیعه‏

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.