تبیان، دستیار زندگی
زوران رادوویچ، مسوول بخش توسعه بسكتبال فدراسیون جهانی بسكتبال بامداد روز .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حضورتان در المپیك هیجان زده‌ام

زوران رادوویچ ، مسوول بخش توسعه بسکتبال

زوران رادوویچ، مسوول بخش توسعه بسكتبال فدراسیون جهانی بسكتبال بامداد روز یك‌شنبه به تهران آمد و پس از برگزاری نشست مشترك خود با مسئولان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون بسكتبال تهران را ترك كرد.

به نقل از ایسنا دعوت از "رادوویچ" درراستای توسعه روابط فدراسیون بسكتبال ایران با نماینده فدراسیون جهانی بسكتبال و همین طور بررسی راه‌های موفقیت تیم ملی بسكتبال ایران در رقابت های المپیك پكن در سال 2008 بود. مسئول مركز توسعه بسكتبال فیبا در نشست مشترك خود با دست اندركاران فدراسیون بسكتبال ایران علاوه بر یاد آور شدن سرفصل های تازه‌ای كه در این رشته ورزشی در ایران ورق خورده است، تجربیات و شناخت خود را نسبت به تیم ملی بسكتبال ایران و سایر تیم هایی كه می‌توانند در این زمینه به پیشرفت بسكتبال كشورمان كمك كنند را انتقال داد.

رادوویچ در بخشی از صحبت‌هایش نظرات و پیشنهاداتی را در زمینه نحوه حضور تیم ملی ایران در رقابتهای المپیك پكن و راهكارهایی كه پس از پایان این مسابقات می‌تواند به پیشرفت بسكتبال ایران منجر شود را مطرح كرد كه گزیده‌ و قسمت‌هایی از این طرح‌ها در زیر می‌آید:

* از حضور تیم ایران درالمپیك خوشحال و هیجان زده‌ام

"سرفصل خوبی از بسكتبال جهان در حال بررسی است و آن بحث حضور تیم ملی ایران در مسابقات المپیك است". "رادوویچ" صحبت‌هایش را این گونه آغاز كرد. وی ادامه داد:"به شخصه از حضور تیم ایران در چین خوشحال و هیجان زده هستم، چرا كه این تیم را شایسته حضور در المپیك می‌بینم هر چند كه معتقدم بروز این اتفاق خیلی برای تیم ایران زود بود اما، خوشحالم از این كه مزد زحماتتان را گرفتید، آن هم درشرایطی كه خودتان را وقف پیشرفت كرده بودید. در عین حال به نظر می رسد از این پس باید هوشمندانه حركت كنیم تا مطمئن شویم كه چگونه باید مراحل را طی كرد و به موفقیت هر چه بیشتر و بهتر رسید. شاید از این گفته من خوشحال نشوید كه می‌گویم تیم ایران در المپیك حتی نمی‌تواند یك بازی اش را هم ببرد! چون فكر می‌كنم، تیم‌ ایران هنوز در حد 11 تیم دیگر نیست. ایده من در این زمینه این است كه تیم ملی بسكتبال ایران با تیم‌های آمریكا - روسیه - یونان - چین و لیتوانی هم گروه می‌شود یا تیم‌هایی مثل آرژانتین، استرالیا، كرواسی، اسپانیا و اسلوونی بنابراین با جدیت می‌گویم برای تیم ایران تدوین یك برنامه مطلوب برای آینده بسیار بهتر خواهد بود، چه بهتر این كه این برنامه برای مسابقات آسیایی سال 2009 باشد".

* وظیفه داریم بازیكنان و دیدگاه‌های عمومی را آماده كنیم

رادوویچ ادامه داد: "در حال حاضر وظیفه داریم بازیكنان تیم ایران و البته دید‌گاه‌های عمومی را آماده كنیم تا برای كسب هر نتیجه‌ای در پكن آماده باشند و بدانند كه از این موقعیت باید برای رسیدن به اهداف بعدی كه آن‌هم حضور درالمپیك سال 2012 است، به خوبی استفاده كنند. به شخصه اگر تیم ملی ایران را در مسابقات جهانی سال 2010 نبینم، ناراحت خواهم شد اما، علاقمندم ایران خود را به عنوان میزبان مسابقات آسیایی سال 2011 مطرح كند تا آن زمان بازیكنان كنونی تیم ایران در بهترین شرایط ممكن خواهند بود. پس بنابراین همه باید در این مسیر حركت كنیم در این بین بازیكنان هم باید با تفكرات حرفه‌ای تر گام بردارند و بدانند كه مسابقات المپیك هر سال برگزار نمی‌شود".

زوران رادوویچ ، مسوول بخش توسعه بسکتبال

* هركاری از دستتان برمی‌آید برای كسب پیروزی انجام دهید

مسوول بخش توسعه بسكتبال فدراسیون جهانی بسكتبال افزود: "تیم‌های قابل توجهی در جهان هستند كه علاقمندند با ایران بازی تداركاتی انجام دهند. آنها به طور مداوم با هم بازی كرده‌اند و از شیوه‌های یكدیگر آگاهند و حالا به دنبال دیدار با تیم‌های تازه مدعی شده‌ هستند. مطمئن باشید اگر هر یك از تیم‌های مطرح از من برای بازی با تیم شما مشورت بگیرند، من از بین 2 تیم، ایران را به آنها معرفی خواهم كرد. در چنین شرایطی بهترین فرصت است كه تیم ایران بتواند تا ناكافی بودن تاثیر گذاری لیگ برتر خود بر روی بازیكنانش را با برگزاری بازی‌های فراوان تداركاتی برطرف كند. بنابراین یك بار دیگر تاكید می‌كنم تیم بسكتبال ایران اوقات ساده‌ای را در چین نخواهد داشت. در عین حال اگر در این بین شگفتی از سوی تیم ایران رخ بدهد من در آنجا بوده و قطعا شادترین فردی خواهم بود كه با شما جشن می‌گیرم. بنابراین اگر جای شما بودم هر كاری كه از دستم بر می‌آمد، برای كسب پیروزی انجام می‌دادم".

* آوردن مربیان خارجی كافی نیست

وی ادامه داد:"من 4 سال پیش هم به ایران آمدم اما، فكر می‌كنم در این فاصله كار زیادی بر روی آموزش مربیان جوان انجام نشده است. این انتقاد من از فدراسیون بسكتبال نیست اما، عنوان می‌كنم كه باید از هر موقعیتی برای شناسایی مربیان استفاده كنید. بی تردید رسیدگی به این موضوع كار آسانی نیست اما، با معیارهای موضوعی و عملی قابل دسترس است. شما باید خودتان را وقف آموزش مربیانتان كنید و صرفا جذب مربیان خارجی كافی نیست".

* باعث تاسف می‌شود اگر در مسابقات جوانان آسیا اول نشوید

رادوویچ گفت:"در رده جوانان به لحاظ قابلیت و ظرفیت بازیكنان خوبی دارید. آنها علاوه بر داشتن روحیه جنكندگی، باهوش هستند و البته فرم جسمانی خوبی هم دارند اما، از لحاظ فنی ضعف‌هایی در آنها مشاهده می شود. به نظر می‌رسد آنها در تكنیك فردی نیاز به كار بیشتری داشته باشند، چرا كه رعایت موردهای تكنیكی از پایه است كه آینده را تضمین می‌كند. در مجموع باید بگویم داشتن یك نسل خوب در كنار موقعیتی كه با میزبانی مسابقات جوانان آسیا در اختیار دارید، شرایط مناسبی را فراهم كرده است. من تعدادی از بازیكنان تیم ایران را در بسكتبال بدون مرز و فیلم بازی تعدادی را هم در مسابقات ماكائو دیده‌ام، فكر می‌كنم تیم ایران توان خوبی برای بازی با تیم‌های كره جنوبی و چین داشته باشد، بنابراین باید بگویم باعث تاسف خواهد بود اگر سعی نكنید كه در آسیا اول شوید".