تبیان، دستیار زندگی
شنیده اید که فلانی آن قدر خورد که دیگر نتوانست بخورد؟ این بیان مبالغه آمیز، حالا مصداق خودش را پیدا کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاقی، لثه را خراب می‌کند

لثه و دندان ها

شنیده اید که فلانی آن قدر خورد که دیگر نتوانست بخورد؟ این بیان مبالغه آمیز، حالا مصداق خودش را پیدا کرده است.

چرا که جدیدترین یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد افرادی که اضافه‌وزن دارند، لثه‌هایشان را در معرض نابودی قرار می‌دهند و این یعنی از دست رفتن قدری از توان فرد برای خوردن!

به گزارش بی‌بی‌سی، در مطالعه‌ای که محققان دانشگاه بوستون انجام داده‌اند، رابطه بین اضافه‌وزن و چاقی با عفونت لثه در موش‌ها نشان داده شده و آنها می‌‌گویند تحقیقات بعدی، احتمالا می‌‌تواند چنین رابطه‌ای را در انسان‌های چاق هم نشان دهد.

در مطالعه این محققان، دو دسته موش با شرایط یکسان وراثتی، اما با وزن متفاوت انتخاب شدند.

به لثه‌های هر دو دسته، مقدار مشابهی از باکتری‌های عامل عفونت لثه تزریق شد. بعد از مدت زمان مشخصی، گسترش عفونت در موش‌های چاق خیلی بیشتر از موش‌های با وزن متعادل بود.

همچنین موش‌های چاق، مقدار بیشتری از استخوان‌های اطراف دندان‌شان را در اثر عفونت لثه از دست داده بودند؛ عارضه‌ای از عفونت لثه که می‌تواند باعث لق شدن دندان و نهایتا از دست دادن دندان سالم شود.

به گفته این محققان، حلقه ارتباطی بین چاقی و عفونت پیش رونده لثه، سرکوب سیستم ایمنی بدن است؛ به این معنی که چاقی و وضعیتی که می‌توان آن را وضعیت «پیش دیابتی» نامید، باعث تولید موادی می‌شود که عملکرد دستگاه ایمنی بدن را مختل می‌کند.

کم شدن توان دفاعی بدن در دستگاه ایمنی هم همانا و اجازه گسترش و تکثیر عوامل عفونی همان. بررسی مواد شیمیایی که مسئول دفاع بدن هستند، در خون این موش‌ها هم این فرضیه را تا حد زیادی تایید می‌کند.

به گفته این محققان، این ساز و کار احتمالا می‌تواند میزان بالاتر شیوع انواع سرطان‌ را در میان افراد چاق هم توجیه کند. چون تکثیر خارج از قاعده سلول‌های سرطانی شده هم، ناشی از پایین آمدن و ضعف دستگاه ایمنی بدن در شناسایی و از بین بردن آنهاست.

یک شاهد دیگر برای این برداشت، افزایش شیوع برخی سرطان‌ها، مانند سرطان لوزالمعده در افرادی است که دچار عفونت‌های مکرر لثه هستند.

محققان از کنار هم گذاشتن این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا وجود این عفونت‌ها می‌ تواند نشانگر سرکوب مزمن سیستم ایمنی فرد باشد، بنابراین باید جدی‌تر گرفته شود. مطالعات دیگری که در سال 2005 انجام شد، نشان‌دهنده خطر دیگری است که عفونت‌های لثه در پی دارند.

محققان دانشگاه کلمبیای نیویورک در آن سال به این نتیجه رسیده بودند که وجود عفونت‌های لثه می‌تواند زنگ خطری باشد برای ابتلای فرد در آینده نزدیک به بیماری‌های قلبی.

جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه «گردش خون»، شماره فوریه چاپ شد.

نتایج این مطالعه جدید، در آخرین شماره نشریه « پیشرفت‌های آکادمی‌ ملی علوم آمریکا» منتشر شده و اهمیت آن، در شیوع بالایی است که این هر دو بیماری دارد؛ عفونت‌های لثه و چاقی.

از شیوع بالای چاقی، به خصوص در جوامع توسعه ‌یافته چیزی نمی‌گوییم، اما یادآوری می‌کنیم که هم ‌اکنون در سراسر دنیا، نزدیک به 40 درصد بزرگسالان دچار عفونت‌های پریودنتال هستند که می‌تواند نشانه افت توانایی دفاعی آنها در برابر انواع عفونت‌های دیگر یا سرطان‌ها باشد.

* مطالب مرتبط:

جرم دندان می تواند باعث مرگ افراد سالمند شود

پوشاندن شیار دندان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.