تبیان، دستیار زندگی
سومین جشنواره فیلم كوثر همزمان با سالروز شهادت امام جواد (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز ‌شد. در این جشنواره كه به آثار سینمایی با محوریت زن اختصاص دارد، جمعی از سینماگران كشور حضور خواهند داشت و افتتاحیه جشنواره نیز با زیارت آنها از بارگاه رضوی همراه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز سومین جشنواره فیلم كوثر با زیارت مرقد امام رضا (ع)

تصویری از مرقد مطهر امام رضا علیه السلام

سومین جشنواره فیلم كوثر همزمان با سالروز شهادت امام جواد (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز ‌شد.

در این جشنواره كه به آثار سینمایی با محوریت زن اختصاص دارد، جمعی از سینماگران كشور حضور خواهند داشت و افتتاحیه جشنواره نیز با زیارت آنها از بارگاه رضوی همراه خواهد بود.

به گزارش  ستاد خبری جشنواره، حدود 500 سینماگر شامل بازیگر، كارگردان و دیگر فعالان سینما به همراه نمایندگان رسانه‌های گروهی برای شركت در این جشنواره، عازم شهر مقدس مشهد شده‌اند.

جشنواره‌ای كه امسال در سومین سال برگزاری، میزبان 277 فیلم سینمایی از كشورهای گوناگون است. علاوه بر ایران، آفریقای جنوبی، هلند، بلژیك، لبنان، سوئیس، یمن، فلسطین، تركیه، كویت، انگلستان، كانادا، بوسنی و هرزگوین، فرانسه، روسیه و هند، میهمانان امسال جشنواره‌اند كه در بخش‌های سینمایی، سینماویدیویی، فیلم كوتاه و مستند 135 ثانیه‌ای با یكدیگر رقابت خواهند كرد.

همه این رقابت گسترده در 3 روز و در 5 سالن سینمایی مجموعه سیمرغ و 2 سالن سینما قدس مشهد انجام می‌گیرد.

به علاوه برنامه‌های جنبی دیگری كه زیارت گروهی مرقد امام رضا یكی از آن‌هاست. دیدار از خانواده شهدا، دیدار و عیادت از آسایشگاه جانبازان، تجدید میثاق با شهدای جنگ تحمیلی و دیدار از اماكن تاریخی و مذهبی مشهد از جمله دیگر برنامه‌های این 3 روز خواهد بود.

فیلم‌ها و كشورها

مطابق خبرهای اولیه ستاد خبری جشنواره، 50 فیلم از 30 کشور در بخش بین‌الملل سومین جشنواره فیلم کوثر شرکت کرده‌اند و آن طور كه انتظار می‌رفت، این تعداد باید اكنون بیشتر هم شده باشد.

با این حال در فهرست روز گذشته ستاد خبری نام برخی كشورها از جمله مصر، قرقیزستان، بوركینافاسو، آلمان، لیتوانی، آمریكا، ژاپن، اتریش، كامرون، اسپانیا، پرو، عراق، دانمارك و امارات متحده عربی كه پیش از این به‌عنوان كشورهای حاضر در جشنواره اعلام شده بودند، دیده نمی‌شد.

هرچند كه در جشنواره‌های ایرانی، هرگز نمی‌توان از حضور یا نبود كشوری تا لحظه اكران فیلم سخن گفت و برای سخن گفتن در این باره تنها باید لحظه آغاز فیلم به سینما رفت.

اما در بخش فیلم‌های داخلی، جشنواره در واقع مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی چند سال گذشته است كه به شكل مستقیم یا غیرمستقیم به زن پرداخته‌اند.

هرچند كه در برخی از این فیلم‌ها، زن از اساس موضوع محوری فیلم نیست. عجیب اینكه  ظاهرا هیچ محدودیت زمانی برای تولید فیلم‌ها در نظر گرفته نشده است و از اشك سرما عزیزالله حمیدنژاد تا میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور در فهرست آثار ایرانی دیده می‌شوند.

این 23 فیلم‌ از بین 64 اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب شده‌اند و قرار است برای گرفتن جوایز با یكدیگر رقابت كنند:

میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور، به نام پدر ابراهیم حاتمی‌كیا، مهمان مامان داریوش مهرجویی، بید مجنون مجید مجیدی، گیلانه رخشان بنی‌اعتماد، اشک سرما عزیزالله حمیدنژاد، من ترانه 15 سال دارم رسول صدرعاملی، فرش باد کمال تبریزی، مریم مقدس شهریار بحرانی، روز سوم محمدحسین لطیفی، بیدار شو آرزو کیانوش عیاری، وقتی همه خواب بودند فریدون حسن‌پور، ماهی‌ها عاشق می‌شوند علی رفیعی، شب بخیر فرمانده انسیه شاه‌حسینی، مصایب دوشیزه مسعود اطیابی، روز برمی‌آید بیژن میرباقری، مرثیه برف جمیل رستمی، نبات داغ محمدعلی آهنگر، پروانه در مه محمدجواد کاسه‌ساز و آفتاب بر همه یکسان می‌تابد عباس رافعی.زحمت انتخاب نیز برعهده رضا میرکریمی، عزت‌الله انتظامی، جواد شمقدری، ناصر شفق و مجتبی راعی بوده است كه هیأت انتخاب امسال را تشكیل می‌داده‌اند.

منبع : همشهری