تبیان، دستیار زندگی
1382 معرفی برگزیدگان دوسالانه پوستر 312 اثر از گرافیستهای 32 كشور در اولین بی ینال جهانی پوستر تهران در گالری خیال به نمایش درآمد. به گزارش خبرنگار «ایران» هشتمین بی ینال پوستر تهران كه برای اولین بار در سطح جهانی برگزار می...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 29 بهمن ماه 1382

معرفی برگزیدگان دوسالانه پوستر

312 اثر از گرافیستهای 32 كشور در اولین بی ینال جهانی پوستر تهران در گالری خیال به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار «ایران» هشتمین بی ینال پوستر تهران كه برای اولین بار در سطح جهانی برگزار می شود با برپایی 5 بخش جنبی در 5 گالری و تالار تهران آغاز به كار كرد.

ابراهیم حقیقی دبیر این بی ینال در نشست خبری با اشاره به اینكه جوانان گرافیست ایرانی برای شركت در این بی ینال جهانی استقبال خوبی داشتند، گفت: برای برگزاری بی ینال در سطح جهانی از 3500 گرافیست به صورت مكاتبه ای دعوت به عمل آوردیم؛ همچنین در شبكه اینترنتی ای جی ای به شكل عمومی، فراخوان شركت در این نمایشگاه را از سوی انجمن طراحان گرافیك ایران اعلام كردیم.

وی محل بر پایی نماشگاه اسناد و قباله های ایرانی و پوسترهای فرهنگ ایرانی را در كاخ نیاوران، نمایشگاه 3+100 گرافیست های سوئیس را در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه كارگاه علمی طراحان جوان سوئیس را در گالری سینما فلسطین و هشتمین نمایشگاه دوسالانه جهانی پوستر را در نگارخانه خیال فرهنگستان هنر اعلام كرد.

در ادامه این نشست دكتر سمیع آذر، رئیس مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز كه در این نشست حضور داشت با اشاره به اینكه تلاش چند ساله ای برای برگزاری این بی ینال به صورت جهانی انجام گرفته است افزود: برگزاری بی ینال پوستر تهران در سطح جهانی باعث پیشرفت گرافیك ایران در سالهای آینده می شود. همچنین به دلیل رابطه مستقیم گرافیك با ارتباطات، رشد در این حوزه میسر خواهد شد. رئیس حوزه هنرهای معاصر، این بی ینال را فرصتی برای عرضه گرافیك ایران دانست.

بنابراین گزارش رزماری ماری تی سی از سوئیس و آیدین آغدالشلو امروز ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر سخنرانی می كنند. همچنینworkshop گرافیست های سوئیسی در گالری سینما فلسطین ساعت 10 صبح برگزار می شود. مارتین پدرسن، لیندافر، شین ماتوسناگا و مارتاگرانادوس چهار سخنران دیگر بخش جنبی هشتمین دو سالانه پوستر جهانی تهران خواهند بود كه فردا ساعت 10 و 17 در موزه هنرهای معاصر برگزار می شد.

جایزه اول بی ینال پوستر تهران به طراح ایرانی

برگزیدگان هشتمین دو سالانه جهانی پوستر تهران بعد از ظهر روز گذشته طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد، رئیس مركز هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر معرفی شدند.

جایزه اول این بی ینال به رضا علوی برای طراحی پوستر «پرچم جدید عراق» اهدا شد. آنته لنزوینست پروت از فرانسه برای طراحی پوستر «تئاتر» جایزه دوم را تصاحب كردند. داوران بی ینال پوستر تهران جایزه سوم را مشتركاً به فیروز شافعی برای طراحی پوستر بزرگداشت صادق هدایت و پریسا تشكری برای طراحی پوستر «برای كودكانمان آسمان آبی بسازیم» اهدا كرد. در این مراسم جایزه انجمن بین المللی مجامع طراحی گرافیك به مرتضی ممیز بخاطر یك عمر تلاش مستمر تعلق گرفت.