تبیان، دستیار زندگی
نوع درمان بستگی به میزان حاد بودن كم خونی دارد. این بیماری را می ‌توان با تعویض خون، مصرف دارو یا پیوند مغز استخوان درمان كرد. كم خونی برای پیشرفت در بدن به گذر زمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوع کم خونی برای درمان مهم است

تشخیص و درمان کم خونی

نوع درمان بستگی به میزان حاد بودن كم خونی دارد. این بیماری را می ‌توان با تعویض خون، مصرف دارو یا پیوند مغز استخوان درمان كرد. كم خونی برای پیشرفت در بدن به گذر زمان احتیاج دارد. در آغاز ممكن است هیچ علائمی بروز نكند و یا علائم بیماری بسیار خفیف باشد، اما با پیشرفت بیماری می ‌توان شاهد علائمی چون خستگی، ضعف، عدم توانایی در كار و تحصیل، كاهش دمای بدن، رنگ پریدگی پوست، ضربان سریع قلب ، كوتاهی تنفس‌، درد سینه، سرگیجه، تحریك پذیری، كرختی و سردی دست‌ها و پاها و سردرد بود.

تشخیص این بیماری با انجام یك آزمایش خون امكان پذیر است. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش و ابتلا به كم خونی، انجام آزمایشات دیگری نیز برای تشخیص نوع آن ضروری است.

انتخاب نوع درمان كم خونی بستگی به علت بروز آن دارد. برای مثال، نحوه درمان كم خونی گلبول‌های داسی شكل با نحوه درمان كم خونی ناشی از رژیم غذایی فاقد آهن یا فولیك اسید متفاوت است. از این رو برای كشف بهترین روش معالجه باید به متخصص مربوطه مراجعه كرد.

با روش‌های گوناگونی می ‌توان مانع از بروز برخی انواع كم خونی شد كه مجموعه‌ای از آنها در زیر آمده است:

1- مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد از جمله گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم ‌مرغ، میوه‌های خشك شده، عدس و لوبیا، سبزیجات سبز برگ پهن مانند اسفناج، كلم و یا غله‌های غنی شده با آهن.

2- مصرف مواد خوراكی كه جذب آهن را در بدن افزایش می‌ دهند؛ مانند آب پرتقال، توت فرنگی، كلم و یا سایر میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C.

3- خودداری از نوشیدن قهوه و چای همراه با وعده‌های غذایی، چرا كه این نوشیدنی‌ها جذب آهن در بدن را دشوار می ‌كند.

4- كلسیم جذب آهن را مشكل می ‌كند، لذا برای به كار گرفتن بهترین روش برای مصرف كلسیم به میزان مناسب و كافی، با پزشك متخصص باید مشورت كرد.

5- اطمینان از مصرف كافی فولیك اسید و ویتامین  B12 در رژیم غذایی

6- مشاوره با پزشك برای خوردن قرص‌های مكمل آهن، چرا كه مصرف این قرص بدون مشورت با فرد متخصص صحیح نیست. این قرص‌ها در دو نوع فروس و فریك ارائه می ‌شوند. جذب فروس در بدن بهتر صورت می‌ گیرد، اما اثرات جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال در پی دارد با این حال این اثرات جانبی را می‌ توان با كمك برخی اقدامات كاهش داد، از جمله اینكه ابتدا با نیمی از دوز تجویز شده شروع كرد و به تدریج آن را به دوز كامل رساند.

قرص را باید در دوزهای تقسیم شده مصرف كرد. قرص را همراه با غذا مصرف كرد و اگر نوعی از قرص آهن مشكلاتی ایجاد می‌ كند با متخصص مربوطه برای مصرف نوع دیگر مشورت كرد.

7- زنانی كه باردار نیستند، اما در سن بارداری قرار دارند، باید هر 5 تا 10 سال یك بار آزمایش كم خونی بدهند. این امر حتی در شرایط سلامت هم باید صورت گیرد. انجام این آزمایش‌ها باید از زمان نوجوانی آغاز شود.

8- همچنین زنانی كه باردار نیستند و در سن بارداری قرار دارند، در صورت داشتن علایمی چون عادت ماهانه ی شدید و طولانی، مصرف آهن كم و یا تشخیص قبلی ابتلا به كم خونی باید هر سال آزمایش خون بدهند.

اكثر افراد از طریق یك رژیم غذایی سالم و منظم می‌ توانند از غذاهای سرشار از آهن استفاده كنند، اما برخی افراد نمی ‌تواند آهن كافی به دست آورند كه مهم ترین این افراد دختران نوجوان و زنان در سن بارداری هستند كه در هر عادت ماهانه خون زیادی را از دست می ‌دهند یا بیش از یك بچه دارند و یا از IUD استفاده می‌ كند.

كودكان نوپا و زنان باردار نیز در این گروه هستند. این افراد باید به طور دوره‌ای آزمایش كم خونی بدهند و در صورت فقر آهن، حتماً با مشورت پزشك از مكمل‌های آهن استفاده كنند كه نحوه درمان مشكل آنها بر عهده پزشك است.

*مطالب مرتبط:

كم خونی ( Anaemia )

توصیه های غذایی برای تالاسمی ها

از هر 5 زن، یکی کم خون است

كم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی، عارضه ای همه گیر

قطره آهن در هوش نوزادان مؤثر است

غنی ‌سازی آرد گندم با آهن

مکمل آهن و روی در بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.