تبیان، دستیار زندگی
در اتاق گریم احمد نجفی یا همان كارآگاه علوی معروف درحال گریم شدن است و محسن ملكی، طراح گریم سریال، برروی كار دستیارش نظارت دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از پشت صحنه‌ی سریال «كارآگاه علوی»

داستانی پلیسی پس از 14 سال

كارآگاه علوی

ساختمان‌های قدیمی وزارت امور خارجه این روزها میزبان گروهی هنری است؛ گروهی كه همه آنان «كارآگاه علوی» با همان گریم 14 سال قبل ـ سبیل كوتاه و موهای روبه‌ بالا و كت و شلوار صاف و اتو كشیده ـ پیش از همه قابل شناسایی است.

بیش از یك‌هفته از تصویربرداری سری دوم سریال «كارآگاه علوی» به كارگردانی حسن هدایت می‌گذرد و این مجموعه به دلیل تصویربرداری در لوكیشن وزارت امور خارجه، تاكنون توسط رییس‌جمهور بازدید شده و وزیر امورخارجه نیز در مراسم كلید خوردن آن حضور داشته است.

با این‌حال پشت صحنه سریال «كارآگاه علوی» در صبح یكی از این روزها، از خلوت‌ترین روزهای خود را پشت سرگذاشت. روزی كه به تصویربرداری پلان‌های راهرو اداره آگاهی اختصاص داشت.

كارآگاه علوی

ساختمان شهربانی قدیم وزارت امورخارجه كه این روزها درحال بازسازی است به عنوان لوكیشن اداره آگاهی انتخاب شده است و برای رسیدن به طبقه دوم این ساختمان كه ظاهری كاملاً متفاوت با طبقه اول آن دارد، باید از پله‌هایی مارپیچ و چوبی عبور كرد. بخشی از طبقه دوم كاملاً تمیز است و معلوم است به تازگی بازسازی شده است. لوكیشن سریال «كارگاه علوی» راهرویی بلند و طولانی است كه در دو سمت آن اتاق‌هایی حاوی پلاكاردهای:« شناسایی اسلحه»، «انگشت‌نگاری»، «شناسایی چهره»، بایگانی و غیره به چشم می‌خورد.

در اتاق گریم احمد نجفی یا همان كارآگاه علوی معروف درحال گریم شدن است و محسن ملكی، طراح گریم سریال، برروی كار دستیارش نظارت دارد.

ملكی به ما می‌گوید كه «كارآگاه علوی» در قسمت نخست كه بخش‌هایی از آن به حضور او در تبعید اختصاص دارد،‌ با گریمی متفاوت مقابل دوربین ظاهر می‌شود و پس از آن شاهد ایفای نقش او با همان گریم قبلی هستیم.

كارآگاه علوی

در حقیقت این شخصیت در سری جدید دارای دوگریم است كه گریم اول كوتاه و گذری است البته گذر زمان نه تنها روی چهره و گریم كارآگاه علوی كه بر روی احمدنجفی نیز تأثیر گذاشته است و بنابراین كارآگاه علوی سری دوم درست به همان اندازه 14 سال، مسن‌تر شده است.

اما احمد نجفی به نكته‌ای دیگر درباره كارآگاه علوی اشاره دارد. این‌كه پس از بازگشت او از تبعید،‌ باید شخصیتی خشن و عصبی‌تر را از او انتظار داشت.

نجفی هم‌چنین درباره دلایلی كه باعث شد بازی در سری دوم كارآگاه علوی را هم بپذیرد، می‌گوید: باید این مسأله در كشور بیفتد كه اگر سریالی موفق بود، قسمت‌های بعدی آن ‌هم ساخته شود.

ضمن این‌كه در این سال‌ها هركس من یا آقای هدایت را می‌دید از ما سراغ كارآگاه علوی را می‌گرفت. حتی خیلی‌ها هنوز هم من را به اسم كارآگاه علوی می‌شناسند.

به گفته احمد نجفی گویا رئیس سازمان صدا و سیما نظر مساعدی نسبت به ساخت سری جدید كارآگاه علوی داشته و این تأخیر 14 ساله هم به دلیل تغییراتی بوده در سازمان صدا‌ و سیما و مدیریت سیما فیلم رخ داده است.

كارآگاه علوی

به رغم روند معمول كلیدخوردن سریال‌های تلویزیونی پیش از پایان فیلم‌نامه، اتفاقاً «كارآگاه علوی» با فیلم‌نامه‌ای كامل كلید خورده است و حسین هدایت كه خود نگارش فیلم‌نامه را برعهده داشته با نهایت دقت سناریو را نوشته است.

حسین هدایت می‌گوید كه هیچ علاقه‌ای ندارد تعداد این 16 قسمت را افزایش دهد. او هم‌چنین هیچ علاقه‌ای ندارد كه از بازیگران مشهور در كارش استفاده كند.

كارگردان «كارآگاه علوی» حتی علاقه‌ای ندارد كه همانند سری قبل تهیه‌كنندگی راهم خود برعهده داشته باشد،‌ بلكه خود را موظف می‌داند براساس فیلم‌نامه‌ای كه نوشته، كار را به تصویر بكشد.

حسین هدایت بر جنایی بودن داستان‌ها تأكید دارد و معتقد است داستان پلیسی بدون یك جنازه و پلیس معنا نمی‌دهد.

سریال كارآگاه علوی دارای 9 بازیگر اصلی است كه علاوه بر كارآگاه علوی (با بازی احمد نجفی)، خسرو دستگیر (سرهنگ افشار)، كارگاه صدری (یوسف مرادیان)،‌ كارآگاه كازرونی (محمد عباس‌نژاد) كارآگاه كردبچه (ولی اویسی) نیز در زمره این شخصیت‌های ثابت قرار می‌گیرند.

كارآگاه علوی

صبح روز یكشنبه به تصویربرداری سكانس 6 از اپیزود «تركمن‌ها» اختصاص دارد؛ سكانسی كه در آن كارآگاه علوی در كنار كارآگاه كازرونی دیده می‌شود.

هدایت از عباس‌نژاد می‌خواهد كه غلو بیشتری در حركاتش نشان دهد تا رفتارش به كازرونی‌ها نزدیك‌تر شود.

در سویی دیگر احمد نجفی به سراغ سیاهی لشگر‌ها كه تعداد آنان هم اندك است رفته و گره‌های كراواتشان را سفت می‌كند.

پلان پس از دوبار تمرین ضبط می‌شود. اما صدای افتادن تكه چوبی كه به بخش‌های درحال تعمیر ساختمان اختصاص دارد همه‌چیز را برهم می‌زند.

گروه مجدداً آماده ضبط می‌شوند؛ صدای ولی اویسی دستیار اول كارگردان در ساختمان خلوت می‌پیچید؛ «آماده؛ حركت»

حسن هدایت به همراه آویشن بیكایی (منشی صحنه) و منوچهر شمسایی (طراح نور) در یكی از اتاق‌ها نشسته و از طریق و مونیتور شاهد اتفاقاتی هستند كه در صحنه رخ می‌دهد. اما صدای بسته شدن در توسط باد بازهم همه‌چیز را برهم می‌ریزد.

سرانجام پلان گرفته می‌شود و این‌بار نوبت احمد نجفی و عباس‌نژاد است كه پشت مونیتور بیایند و آن‌چه را بازی كرده‌اند به تماشا بنشینند.

در همین هنگام یوسف مرادیان (بازیگر نقش كارآگاه صدری) در اتاقی كه به استراحت عوامل اختصاص داده شده مشغول خوردن چای و تمرین دیالوگ‌هایش است. گفته‌ می‌شود كه او معاون كارآگاه علوی، است.

مرادیان درباره نقشی كه بازی می‌كند می‌گوید: در سریال كارآگاه علوی برروی زندگی خصوصی كارآگاه صدری هم تمركز می‌شود و با او در زندگی زناشویی آدم دیگری است و مردی كه دوست دارد ایده‌آل باشد اما در محل كار بسیار جدی است.

كارآگاه علوی

وی ادامه می‌دهد: كارآگاه صدری برخلاف آن‌چه در سریال‌های معمایی – جنایی معمول است، معاونی نیست كه راوی قصه باشد. در اغلب سریال‌های پلیسی مانند شرلوك هولمز دستیار كارآگاه متوجه معما نمی‌شود و با سوالاتی كه مطرح می‌كند به تماشاگر كمك می‌كند كه قصه را بفهمد.

سازندگان «كارآگاه علوی» برای ساخت این سریال به تهیه رج زدن متوسل شده‌اند. براین اساس ابتدا پلان‌های خارجی وزارت امور خارجه گرفته شده؛ بعد پلان‌های راهروها تصویربرداری می‌شود و سپس به پلان‌های داخلی اتاق‌ها می‌رسند.

آنان تا چند روز دیگر در ساختمان وزارت امورخارجه می‌مانند و سپس به دكورهایی كه در شهریار ساخته‌اند، نقل مكان می‌كنند.

طبق گفته هدایت، باید حداكثر تا پاییز سال آینده تمامی قسمت‌ها یا بخش‌ اعظم آن به سیما فیلم تحویل داده شود، بنابراین حداقل یك‌سال دیگر باید برای تماشای سری جدید این سریال منتظر ماند.

 منبع : ایسنا