تبیان، دستیار زندگی
خبرهای گوشه و کنار حکایت از آن داشت که فایرفاکس Beta 3 دچار تغییرات مهمی شده است چه از نظر هسته مرکزی و چه از نظر محیط ظاهری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی مرورگر فایرفاکس 3

نخستین نگارش آزمایشی از مرورگر موزیلا فاریرفاکس هفته گذشته توسط بنیاد موزیلا جهت دانلود بر روی سرورهای این سایت بارگذاری شد.

هر چند که این نسخه هنوز تا رسیدن به لحظه طلایی خود نیاز به تغییرات دارد اما مانند بسیاری دیگر از کاربران، بررسی آنکه آیا این نسخه تنها با هدف برطرف کردن برخی ایرادهای کوچک و بعضآ امنیتی منتشر شده است و یا تیم توسعه دهندگان فایرفاکس دست به یک خانه تکانی اساسی زده‌اند امری کنجکاوانه بود.

خبرهای گوشه و کنار حکایت از آن داشت که فایرفاکس Beta 3 دچار تغییرات مهمی شده است چه از نظر هسته مرکزی و چه از نظر محیط ظاهری و باید شاهد مرورگری بسیار بهتر از گذشته باشیم. بطور نمونه در یکی از موارد بنیاد موزیلا اعلام کرده است: "هسته مرکزی فایرفاکس 3 مجهز به Gecko 1.9 شده است و تقریبآ نزدیک به 2 میلیون خط کد در آن تغییر کرده اند که منجر به برطرف شدن 11.000 مشکل برنامه‌نویسی شده است. همچنین 300 عامل پنهان که در فایرفاکس 2.0 که می‌توانست به مصرف بیش از اندازه حافظه سیستم منجر شود برطرف شده‌اند."

به عقیده‌ی برخی منتقدان طی سال‌های گذشته فایرفاکس مسیر توسعه خود را به اشتباه رفته است. علت استفاده از فایرفاکس آن است که مرورگری است بر پایه دو اصل توانایی (Performance) و امنیت (Security). اما در این اواخر پرداختن به موضوعاتی مانند اضافه شونده‌ها (Extention)، مبارزه با تبلیغات مزاحم و داشتن محیط ظاهری جذاب اولویت‌های اول برنامه نویسان آنرا تشکیل داده اند.

با تمام این احوال آیا فایرفاکس 3 می‌تواند مرورگری بهتر باشد؟ با توجه به نسخه‌ی آزمایشی جدیدی که اکنون منتشر شده است جواب این سوال از نظر من "بله" است. چرا؟ زیرا آنچنان که شواهد نشان می‌دهد فایرفاکس رویکردی به اهداف قدیمی و پایه خود داشته است و آن چیزی نیست بجز امینت، سرعت و راحتی استفاده.

فایرفاکس محصول شرکت موزیلا

سرعت، سرعت، سرعت

هر چیزی در Firefox 3 Beta 1 سریع کار می‌کند. از بسته نصب شونده گرفته که باید دانلود کنید و دارای حجم کمی است تا خود مراحل نصب که در چند ثانیه پایان می‌یابد. مرورگر پس از نصب شدن و با کلیک بر روی آیکون آن که بر روی صفحه دیسکتاپ شما قرار گرفته است به سرعت اجرا می‌شود و شما خود را در برابر محیط همیشگی آن می‌بینید، صفحات وب و همچنین Tab‌ها با سرعت بیشتری نسبت به گذشته باز می‌شوند، حتی وقتی دکمه قرمز رنگ مرورگر را برای بسته شدن کامل آن کلیک می‌کنید با سرعت بسته می‌شود. اکنون مرورگر را از روی سیستم خود Uninstall نمایید قطعآ تفاوت سرعت را نسبت به نسخه های قدیمی‌تر احساس خواهید کرد. بدین ترتیب مرورگر فایرفاکس 3 نسخه آزمایشی اول را مرورگری سریع در تمام جوانب نام گذاری می‌کنیم.

محیط ظاهری، قابلیت دسترسی، راحتی در استفاده

بدون شک تلاش‌های بسیاری برای ایجاد تغییر در محیط ظاهری (UI) فایرفاکس 3 انجام شده است تا در سیستم عامل‌های ویندوز ویستا، Mac OS X و Gnome Desktop زیباتر باشد و به همین دلیل است که شما با دکمه‌ها و آیکون‌های شفاف‌تر از گذشته مواجه هستید. در مقایسه با فایرفاکس 2 در این نسخه جدید همه چیز شفاف‌تر است، منظم‌تر و دسترسی به آن آسان‌تر می‌باشد. امکاناتی مانند Bookmark نمودن صفحات وب، ذخیره سازی کلمات عبور و یافتن یک کلمه یا جمله در کل متن یک صفحه وب اکنون آسان تر از گذشته انجام می‌شوند.

قابلیت بزرگ نمایی و کوچک کردن یک صفحه وب بسیار عالی عمل می‌کند و گزینه جدید بارگزاری مجدد فایل‌های در حال دانلود (Resumes Interrupted Downloads) خیره کننده است.

امنیت، امنیت، امنیت

فایرفاکس 3 در زمینه امنیت نیز بهبود بسیار خوبی یافته است. البته این زمان است که به ما می‌گوید آیا هسته مرکزی فایرفاکس نیز از نظر امنیتی بهبود داشته است یا خیر. اما آنچه واضح است آن است که فایرفاکس 3 راه نفوذگران (Hackers) دسترسی به سیستم شما را بسیار سخت تر خواهد کرد. نه تنها در مدیریت پروتکل SSL تغییراتی در رفتار فایرفاکس جدیدی مشاهده می‌شود بلکه روش مبارزه با Maiware‌ها و اسناد جعلی موجود در اینترنت نیز به روز رسانی شده است. امینت پیرامون اضافه شونده‌ها و Plugin‌ها نیز تقویت شده است.

اما فرارتر از تمام موارد ذکر شده آن است که از این پس فایرفاکس با نرم افزار آنتی ویروس شما یکپارچه می‌شود و همخوانی کاملی با سیستم مدیریت امنیت در ویندوز ویستا برای آن در نظر گرفته شده است.

تجربه‌ی استفاده از فایرفاکس 3.0 تاکنون ما را پشیمان نکرده است!

منبع: winbeta.net

مطالب مرتبط:

30 نقص فاش نشده در مرورگر فایرفاكس

با مرورگر فایرفاکس آسوده بخوابید!

با فایرفاکس، فراموشی را فراموش کنید