تبیان، دستیار زندگی
با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مسولان مراسم اختتامیه دومین جشنواره قرآنی تسنیم برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی «تسنیم» برگزار شد

جشن تسنیم

با حضور رئیس صدا و سیما و وزیر كشور؛

مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی «تسنیم» برگزار شد

با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مسولان مراسم اختتامیه دومین جشنواره قرآنی تسنیم برگزار شد.

این مراسم امروز بعد از ظهر با حضور سید عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا، مصطفی پور محمدی وزیر كشور، حسن خجسته معاون سیما،حمیدرضا خزایی قائم مقام معاون صدا، احمد نوریان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علی عسگری معاون توسعه و فناوری رسانه‌ای سازمان صدا و سیما، امیررضا خادم عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شد.

بنابراین گزارش در این مراسم كه به طور مستقیم از شبكه رادیویی جوان پخش می‌شد، سید عزت الله ضرغامی گفت: حضور این جمعیت عظیم كه در واقع بخش بسیار كوچكی از جامعه بسیار بزرگ مشتاقان علوم قرآنی است كه با برنامه قرآنی تسنیم ارتباط برقرار كرده‌اند مایه مسرت، خوشحالی، امید به آینده و دلگرمی است.

جشن تسنیم

وی در ادامه ضمن تشكر از معاون سیما و مدیر رادیو جوان به خاطر برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره همانطور كه از نامش پیداست برنامه پربركتی در شبكه رادیویی جوان شده و سایر برنامه‌های این شبكه نیز به واسطه این برنامه پربركت شده‌اند و چون این برنامه‌، برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف معنوی است اگر اشكالاتی هم دارد قابل تقدیر است.

وی تصریح كرد: برنامه تسنیم در شبكه رادیویی جوان بركات زیادی به همراه داشته و قطرات پر بركت آن بر تمام برنامه‌های این شبكه می بارد. سوره انسان یا دهر كه امسال انتخاب شده توانسته است 8 میلیون نفر را به فراخور استعداد و تواناییشان و دركی كه از این سوره داشته‌اند به خلق اثر وادارد كه از نظر من معجزه به شمار می‌رود.

ضرغامی در ادامه به تفسیر شهید مطهری درباره سوره دهر اشاره كرد و گفت: در آیات ابتدایی سوره انسان آمده است كه انسان از ابتدای خلقت نبوده است. اصلا عددی نبود كه بخواهد شمرده شود و در آیات بعدی شمرده، شمرده چگونگی خلقت انسان روایت می شود.

وی در ادامه این سوره را به فضای انتخاباتی كشور مرتبط كرد و گفت: بسیاری از مشكلات ما این است كه كسانی كه مسلمان و انقلابی هستند و می‌خواهند كاندید شوند، با خود بیاندیشند كه آیا واقعاً حضورشان در صحنه‌های انتخاب و خط مشی‌شان در حب به خدمت، ایثار و تلاش برای كشور است یا نه؟ و آیا اگر دیدند كه در جای دیگری فرد بهتری با توانایی‌های بیشتر كاندید شده است كناره‌گیری می‌كنند؟ آیا این آیات برای آنها الگو و سرمشق نیست؟ یا اینكه همه اهداف فراموش شود؟ بسیاری از تخریب‌هایی كه اینگونه رخ می دهد نیز به خاطر فراموشی این آیات است و در این صورت، آن وقت می‌بینیم در صحنه رقابتهای ناسالمی را كه وجود دارد و آنها را از مسیر صحیح خارج می كند.

در این مراسم كه اجرای آن با «سید حسین حسینی» و «نیما رئیسی» از گویندگان رادیو جوان بود، شهرام گیل آبادی مدیر رادیو جوان نیز گفت: هنر، نقطه پرگار عالم حقیقت است. هنری كه ریشه در خیال دارد وصل به الهام و سرچشمه‌اش از حقیقت است. گاه بلندای معنا فقط با هنر قابل بیان است.

وی افزود: اگر امروز بیش از 8 میلیون نفر با واسطه‌ هنر گفت قرآنی داشتند، اگر امروز 830 هزار اثر در 32 رشته متفاوت فرهنگی، هنری از داخل و خارج كشور در جشنواره قرآنی تسنیم بررسی شده است و اگر امروز گستره خدمت و تجلی كلام حضرت حق از ریاست جمهوری تا هنرمندان بزرگ كشور فراخ است باید بدانیم خداوند متعال فرصتی در اختیارمان گذاشته چه شاكر باشیم و چه شاكر نباشیم.

جشن تسنیم

وی با بیان اینكه وقت آن رسیده است كه دستگاههای فرهنگی كشور از این فرصت استفاده كنند و برنامه‌ریزی منسجمی برای هنری كه وابسته به كلمه اللهی ما یعنی قرآن كریم است داشته باشند، تصریح كرد: تحول و رفع مظلومیت از هنر و فرهنگ نیازمند تحول و رفع مظلومیت در برنامه‌ریزی با اتكا به فكر، اندیشه و معرفت قرآنی است. به نظر می‌رسد استادان هنر و اندیشمندن گستره فلسفه هنر الان بیش از هر زمانی انگیزه تدوین منشور فكری و معرفتی هنر اصیل ایرانی را دارند. وقت آن رسیده اختلافهای سیاسی، بی‌انگیزگی‌ها، تقابل‌های سلبی با هنر كنار گذاشته شود و با برنامه‌‌ریزی‌های حساب شده گامی بلند در جهت انقطاع هنر وابسطه و بیگانه با ریشه‌های معرفتی اسلام، ایران و انقلاب برداشته شود.

وی ادامه داد: حركت اول در رفع مظلومیت هنر و فرهنگ ایرانی وابسته به بودجه و امكانات نیست وابسته به پیوند دلها، اندیشه‌ها و احیا انگیزه‌هاست. جا دارد با نگاهی گذر به دومین جشنواره قرآنی تسنیم طپش معنایی جامعه را خوب بنگریم و با همسویی انرژیها در جهت رسیدن به هدفی مشترك بكوشیم. تسنیم بسیجی قرآن در جهت اشاعه تفكر قرآنی در هنر ایران است. امیدوارم دستگاه فرهنگی و هنری كشور با درایتی در خور جشنواره‌ای هنری، قرآنی و مردمی را بنا نهند تا رسانه ملی بتواند برای چنین تفكری پشتوانه باشد.

در ادامه این مراسم كه گروه همخوانی «اسوه» نیز در آن به اجرای تواشیع پرداختند، بیانیه هیات داوران آثار ارسالی به جشنواره تسنیم كه متشكل از ادهم ضرغام، صداقت جباری، مشفق كاشانی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، كیارش زندی، محمدرضا تركی، ایرج اسكندری، سیدمحسن موسوی، مهران هوشیار، محسن سلیمانی، سیدحسین حسینی، نادر ختایی، ناصر عابدینی، افسانه قیصرخواه، عباس رجب‌سلمانی و یدالله گودرزی بود قرائت شد.

جشن تسنیم

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:جشنواره هنری «تنسیم» با اندیشه بهره گرفتن از سرچشمه ناب هنر اسلامی پدید آمد و امسال شاهد استقبال مضاعف مردم و همچنین مسئولان صدر اول نظام بود، داوری درباره آثار رسیده با توجه به حجم و رشته‌های متنوع، كاری بس دشوار می‌نمودند كه با یاری حق و حضور استادان و هنرمندان سرآمد، این مهم به انجام رسید. هیئت داوران با عنایت به آثار رسیده، ذكر چند نكته را ضروری می‌داند:تفكر و تدبّر در سوره مباركه انسان و موضوعات آن، به عنوان منبع الهام دومین جشنواره «تسنیم» به مثابه سوژه‌ای بدیع و تازه مورد توجه ویژه هیئت داوران قرار گرفت و هیئت داوران بر خویش می‌بالند كه در چنین جشنواره‌ای حضور و مسئولیت خطیر داوری را برعهده داشته‌اند.هر كدام از آیات و سوره‌های كتاب الهی می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان باشد مشروط برآنكه مسئولان فرهنگی با فرهنگستان و جریانسازی این راه را تسهیل كنند.

جشن تسنیم

در بخش‌ دیگری از این بیانیه نیز آمده است: هیئت داوران هنرمندان و هنرآفرینان رشته‌های مختلف را به استفاده مبتكرانه از اِلمان‌ها و نمادهای اصیل اسلامی - ایرانی بیش از پیش دعوت می‌كند. هئیت داوران همچنان كه امسال شاهد استقبال افزون‌تر از بخش‌های هنرهای تجسمی، فیلم كوتاه و به ویژه عرصه اینترنت و وبلاگ‌نویسی قرآنی بود، امیدوار است كه سال‌های آتی نیز در چنین بخش‌هایی آثار برجسته‌تری را شاهد باشد و استادان فن، بیش از پیش در این جشنواره بزرگ مردمی حضور یابند. ضمن آن كه هیأت داوران حضور پربار و سرشار جوانان نواندیش را در عرصه وبلاگ‌نویس ارج می‌نهد و امیدوار است كه این حضور منشأ بركات قرآنی در عرصه دنیای مجازی باشد.

در ادامه این مراسم به محمود احمدی ن‍ژاد رئیس جمهور، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، استاد محمود فرشچیان و سید محمود شجاعی طباطبایی كاریكاتوریست هدیه «خاتم تسنیم» اهدا شد.

در این مراسم مصطفی پور محمدی وزیر كشور كه به نیابت از رئیس جمهور هدیه او را دریافت كرد، گفت: حضور این جمعیت در این مراسم با این همه زنده دلی و این جو سرزنده و شاداب صحنه‌ای بسیار دیدنی و جذاب است و خداوند را به خاطر این همه لطف و محبت سپاسگزارم.

وی افزود: خداوند را شاكریم كه ملت ما این‌چنین قرآنی است. ملت ما شایسته این همه تكریم و بزرگداشت است و البته لطف خداوند هم شامل حال ما شده است. جوانان ما با این تفكر و سلامتشان در دنیا اسوه هستند.

بنابراین گزارش،‌ در ادامه این مراسم برندگان حج عمره در بخش آثار مكتوب به قید قرعه توسط گویندگان رادیو جوان انتخاب شدند كه اسامی آنها عبارت است از: از وحید آرامش از تهران، چایچیان از اصفهان، ربابه رضایی از زنجان، فرناز زال زاده از تهران و مائده بنابی از تهران.

جشن تسنیم

همچنین در این مراسم كه «احسان خواجه امیری» در آن چند قطعه از آخرین آلبوم موسیقی خود را اجرا كرد افراد برتر و برگزیدگان سایر بخش‌های این جشنواره نیز به شرح زیر اعلام شدند:

اسامی هنرمندان برتر دومین دوره جشنواره تسنیم:

1- غلامرضا هادی‌زاد رئیسی از تهران با ارائه اثر نقاشی

2- سلیمان میری از كوهدشت لرستان با ارائه اثر خوشنویسی

3- الهام گنج‌بادآور از تهران با ارائه اثر گرافیكی

4- محمدرضا شرفیان از مشهد با ارائه اثر نوع‌آورانه (انگشتر)

5- سوسن صمدی و مرضیه توكلی از تهران با ارائه اثر وبلاگ نویسی

6- زهره بهتاج از شیراز با ارائه اثر وبلاگ نویسی

7- اسماعیل امینی از تهران با ارائه اثر ترانه

8- صدیقه عظیمی‌نیا از یزد با ارائه اثر شعر

9- حامد شیخ‌پور از تهران با ارائه اثر داستانی

10- سیدمهدی دامادی از اصفهان با ارائه اثر معرق منبت قلمزنی

11- مهدی طوسی از تهران با ارائه اثر رحل قرآن

12- رضا بدرالسماء از اصفهان با ارائه اثر مینیاتور

13- علی دیواندری از تهران با ارائه اثر كاریكاتور

14- مصطفی بهمنی از كاشان با ارائه اثر فیلم

15- احسان خواجه‌امیری از تهران با ارائه اثر موسیقی

همچنین اسامی هنرمندان برگزیده دومین دوره جشنواره تسنیم عبارتند از:

- الهام حیدری از كرج در بخش نقاشی

- الهام گنج‌بادآور از تهران در بخش گرافیك

- سعید توكلی‌فر از مشهد در بخش فیلم

- سلیمان میری از تهران در بخش خوشنویسی

- حامد نیرومندقوچانی از خراسان رضوی در بخش عكس

- مریم سقلاطونی ازقم و مهدی استاداحمد از تهران در بخش شعر

-عباس قدیرمحسنی از تهران در بخش داستان

-جواد علیزاده و محمد رضا دوست محمدی از تهران در بخش كاریكاتور

- امیرهوشنگ آذردشتی و پیمانه ملا از تهران در بخش تحقیق

- حسن پیكام از اصفهان، معصومه عمرانی بایگی از تربت حیدریه،صفیه اشرفی از اردبیل و رقیه حیدری از همدان در بخش خلاقه

-نیلوفر لاری‌پور و فرزاد حسنی از تهران در بخش ترانه

- وبلاگ «هل اتی» به آدرس www.hal.ata.bgogfa.com در بخش وبلاگ نویسی

و در بخش تجسمی و صنایع دستی سمیه حیدری از زنجان، مهدی نادریان از اصفهان، سبا سیدان از تهران، علیرضا روزی‌طلب ازكرج، مرتضی حسینی از اصفهان، رضا بدرالسماء از اصفهان و رسول گیوه‌چی از تهران.

منبع : خبرگزاری فارس