تبیان، دستیار زندگی
بر اساس یافته‌های استاد ایرانی دانشگاه «جفرسون» آمریكا، یك ملكول پیغام رسان سیستم ایمنی كه به طور طبیعی به از بین رفتن التهاب كمك می‌كند، می‌تواند وسیله‌ای مؤثر علیه بیماری ام اس باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریچه‌ای تازه در درمان ام اس

استاد ایرانی دانشگاه «جفرسون» موفق به كشف یك عامل طبیعی موثر در درمان «ام اس» شد

دكتر عبدالمحمد رستمی، دانشگاه «جفرسون» آمریكا

بر اساس یافته‌های استاد ایرانی دانشگاه «جفرسون» آمریكا، یك ملكول پیغام رسان سیستم ایمنی كه به طور طبیعی به از بین رفتن التهاب كمك می‌كند، می‌تواند وسیله‌ای مؤثر علیه بیماری ام اس باشد.

به گزارش سرویس «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر عبدالمحمد رستمی، ‌استاد و رییس دپارتمان نورولوژی در كالج پزشكی جفرسون در دانشگاه توماس جفرسون و بیمارستان نوروساینس جفرسون در فیلادلفیا دریافته است كه پروتئین interkeukin-27) IL-27) به جلوگیری از بروز یا بازگشت علایم این بیماری در حیوانات مبتلا به بیماری شبیه به ام اس كمك می‌كند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد كه روزی می‌توان از IL-27 به عنوان بخشی از روش درمان این بیماری بهره گرفت.

بیماری ام اس یك بیماری دستگاه ایمنی خودكار است كه سیستم اعصاب مركزی را مبتلا می‌كند و در آن بدن به بافت‌های خودش حمله ور می‌شود.

در بیماری ام اس كه یكی از شایع‌ترین بیماری‌های نورولوژیك است كه جوانان را مبتلا می‌كند، غلاف میلین رشته‌های عصبی ملتهب و زخمی می‌شوند.

تیم تحقیقاتی دكتر رستمی تلاش كرده‌اند تا دریابند كه چطور واكنش‌های سیستم ایمنی به غلاف میلین و آكسون ها در مغز آسیب می‌رسانند.

این محققان پیش از این دریافته بودند كه مولكول IL-27 می‌تواند مكول دیگری موسوم به IL-17 را كه عامل ایجاد التهاب است، خنثی كند.

به نوشته ساینس دیلی، آنها همچنین دریافتند در سایر نمونه‌های ام اس، موش هایی كه فاقد گیرنده‌های IL-27 بودند از التهابات بیشتری رنج می‌بردند.

به گزارش ایسنا، دكتر رستمی كه همچنین ریاست آزمایشگاه نوروایمونولوژی در دپارتمان نورولوژی كالج پزشكی جفرسون را نیز عهده‌دار است، به همراه دستیارانش، آزمایش‌های خود را روی نوعی نمونه ام اس جانوری موسوم به «EAE» انجام داده‌اند.

دكتر رستمی در این زمینه خاطر نشان كرد: اگر ما به یافته‌های مشابهی در نوع انسانی این بیماری دست پیدا كنیم، می‌توانیم از IL-27 به عنوان تركیبی درمانی برای از بین بردن التهاب در مغز بیماران مبتلا به ام اس استفاده كنیم.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.