تبیان، دستیار زندگی
یك مهندس و استاد ریاضی فرانسه، به دلیل اعتراض به وجود هولوكاست و با اتهامی تحت عنوان رد جنایت علیه بشریت، به پرداخت 100 هزار یورو جریمه نقدی و یك سال زندان محكوم شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدهزار یورو جریمه تردید در هولوکاست

هولوکاست

یك مهندس و استاد ریاضی فرانسه، به دلیل اعتراض به وجود هولوكاست و با اتهامی تحت عنوان رد جنایت علیه بشریت، به پرداخت 100 هزار یورو جریمه نقدی و یك سال زندان محكوم شد.

به گزارش فارس، دادگاه شهر ساورن فرانسه، "ونسان رنوآر" دبیر سابق ریاضی در یكی از دبیرستان‌های فرانسه را به دلیل انتشار بروشوری با عنوان «هولوكاست، آنچه از شما پنهان می‌كنند» بطور غیابی مورد محاكمه قرار داد و وی را به یك سال زندان و 100 هزار یورو جریمه نقدی محكوم كرد.

این شهروند فرانسوی با انتشار بروشوری، كشتار شش میلیون یهودی در اتاق‌های گاز را غیرواقعی دانسته است.

اریك دلاكرا، وكیل ونسان، با ابراز تعجب از سرعت عمل دادگاه و صدور رأی غیابی، به خبرنگاران گفت: «دادگاه بدون حضور موكل من و بدون طی مراحل متعارف قضایی و تفهیم اتهام تشكیل شده است.»

دادگاه همچنین در حكم خود، پرداخت غرامت به برخی سازمان‌های یهودی را كه به‌عنوان شاكی خصوصی حضور داشتند و همچنین بستن چاپخانه‌ای را كه اقدام به انتشار این جزوه كرده بود در نظر گرفته است.

این در حالی است كه فعالان حقوقی معتقدند این حكم و نیز بستن چاپخانه، با آزادی بیانی كه فرانسه مدعی آن است در تضاد قرار دارد.

این دبیر كه علاوه بر مدرك مهندسی شیمی، دارای دكترای ریاضی نیز هست پس از آگاهی از این حكم، اعلام كرد كه این محكومیت، مانع وی در نوشتن وتحقیق در مورد هولوكاست نخواهد شد.

ونسان رنوآر، مهندس شیمی است كه سال‌ها دبیر ریاضی در یكی از دبیرستان‌های فرانسه بوده و در سال 1997 میلادی به دلیل نگهداری مداركی در مخالفت با هولوكاست در رایانه اداری در مدرسه، از آموزش ملی اخراج شد.

وی پس ازآن، راهی بلژیك شد و از آن زمان در این كشور زندگی می‌كند زیرا معتقد است در فرانسه، آزادی بیان وجود ندارد.

ونسان رنوآر كه از كاتولیك‌های سنتی است در اكتبر 1992 میلادی در دادگاه تجدیدنظر كائن در فرانسه، به دلیل مخالفت با برخی جرائم و جنایات علیه بشریت، در گذشته به یك ماه حبس تعلیقی و پنج هزار فرانك محكوم شده بود. وی به 24 دانش‌آموز یك دبیرستان، نامه‌هایی بدون امضا به همره سندی دال بر نادرستی وجود اتاق‌های گاز ارسال كرده بود.

وی در ژوئن 2004 نیز در دادگاه فرجام لیموژ (فرانسه) به دلیل تهیه و انتشار یك فیلم ویدئویی با عنوان «30 سال دروغ رسمی» و به اتهام ستایش جنایات جنگی به 24 ماه حبس تعلیقی معادل شش ماه حبس قطعی محكوم شد.

در فرانسه هر گونه اظهار تردید در مورد هولوكاست جرم محسوب می‌شود و انتشار مطلب یا اظهار نظر در این خصوص با برخورد قضایی همراه است و پیش از این نیز افراد زیادی به دلیل بیان آشكار نظر خود در این زمینه در دادگاه محاكمه و محكوم شدند.

بدیع ترین پیگیری‌های قضایی این موارد به پیگرد قضایی علیه پرفسور روبر فوریسون باز می‌گردد كه پس از حضور در كنفرانسی در مورد هولوكاست در ایران و بیان نظر در این زمینه، از سوی دادگاه پاریس تحت پیگرد قرار گرفت. این نخستین بار است كه كسی به دلیل اظهار نظر در رد هولوكاست در خارج از مرزهای فرانسه نیز تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

پرونده پرفسور فوریسون كه به دلیل مواضع خود تاكنون شش بار محكوم شده است نیز همچنان در دست رسیدگی قضایی است.