تبیان، دستیار زندگی
كورت ونه‌گات جونیور" - از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان آمریكا در قرن بیستم - 85 سال پیش در یازدهم نوامبر 1922 در "ایندیاناپلیس" آمریكا متولد شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال‌روز تولد "كورت ونه‌گات"

كورت ونه‌گات

"كورت ونه‌گات جونیور" - از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان آمریكا در قرن بیستم - 85 سال پیش در یازدهم نوامبر 1922 در "ایندیاناپلیس" آمریكا متولد شد.

"ونه‌گات" از جمله رمان‌نویسان آمریكایی بود كه شهرت خود را به ‌خاطر زمینه‌های كاری‌اش در كمدی سیاه، علمی - تخیلی و طنز به‌دست آورد. او در سال 1942 از دانشگاه "كورنل" در رشته‌ی بیوشیمی فارغ‌التحصیل شد. در همین سال، به عضویت ارتش آمریكا درآمد. در روز 14 می 1944 و در روز مادر، مادرش را به‌دلیل اقدام به خودكشی از دست داد.

تجربه‌ی "ونه‌گات" به‌عنوان یك اسیر و زندانی جنگی، تأثیر بسزایی در آثارش، به ویژه «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج» (1969) گذاشت. او در لباس سرجوخه‌ی پیاده‌نظام آمریكا در 14 دسامبر 1944 پس از آن‌كه از نیروهای خودی جا ماند، به اسارت نیروهای نازی آلمان درآمد. در "درسدن" بمباران‌های این شهر را در 13 و 14 فوریه 1945 شاهد بود و یكی از هفت زندانی جنگی آمریكایی بود كه از آن‌جا جان سالم به‌در برد.

"ونه‌گات" از سوی ارتش نازی، مأمور جمع‌آوری اجساد شده بود و تماشای بقایای خاكسترشده‌ی سربازان، هسته‌ی اصلی معروف‌ترین رمان او، «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج» را شكل داد. در می 1945 آزاد شد و به آمریكا بازگشت. بعد از آزادی، ازدواج كرد، كه در سال 1970 ادواج او به جدایی انجامید.

اولین داستان كوتاه ونه‌گات در سال 1950 به‌نام «گزارش صدای طویله» در نشریه‌ی "كولیرز" منتشر شد و اولین رمانش نیز «پیانونواز» بود كه در سال 1952 به‌چاپ رسید. تا زمان انتشار رمان دومش به‌نام «آژیرهای هیولا» در سال 1959، همچنان به نوشتن داستان‌های كوتاه ادامه داد.

رمان «صبحانه‌ی قهرمانان» (1973) یكی از پرفروش‌ترین آثار او بود، كه به همراه «گهواره‌ی گربه» (1963) بیش از پیش نام او را بر سر زبان‌ها انداخت.

به نوشته‌ی ویكیپدیا، در سال 1997 با انتشار رمان «زمان‌لرزه» از نوشتن داستان كناره‌گیری كرد؛ اما همچنان به‌عنوان ستون‌نویس در روزنامه‌ها فعالیت داشت و تا هنگام مرگ، به موضوعات مختلفی از جمله ابراز تنفر نسبت به دولت جورج بوش پرداخت.

در سال 2005، "ونه‌گات" بسیاری از مقالاتش را در كتابی به‌نام «مرد بی‌وطن» منتشر كرد، كه به فروش بسیار بالایی دست یافت. او در این كتاب جورج بوش را به‌دلیل تصمیمات غلط در عرصه‌ی سیاست خارجی و همچنین راه‌اندازی جنگ عراق مورد سخت‌ترین انتقادات قرار داد و اطرافیان او را افرادی توصیف كرد كه از تاریخ و جغرافی هیچ آگاهی‌ای ندارند.

از دیگر رمان‌های این نویسنده به «شب مادر» (1961)، «خدا شما را بیامرزد آقای رزواتر» (1965)، «اسلپ استیك» (1976)، «محبوس» (1979)، «مجمع‌الجزایر گالاپاگوس» (1985) و «ریش آبی» (1987) می‌توان اشاره كرد. او همچنین چهار مجموعه‌ی داستان كوتاه از خود به‌جای گذارد.

"لویی فردینان سلین"، "مارك تواین" و "جورج اورول" از الگوهای ونه‌گات در نویسندگی بودند و بر كسانی چون "پل استر و جورج ساندرز" تأثیر گذاشت.

"ونه‌گات" روز یازدهم آوریل سال جاری میلادی در سن 84سالگی در منهتن نیویورك درگذشت و چند هفته قبل از آن، در اثر سقوط از ارتفاع، دچار ضربه‌ی مغزی شده بود.

منبع : ایسنا