تبیان، دستیار زندگی
وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر رضوی در تالار وحدت برگزاری این جشنواره را نه در ادامه سایر جشنواره‌های تئاتری، بلکه شاهدی بر اعتلاء فرهنگ و خواسته‌های دل مردم دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفار هرندی:  جشنواره تئاتر رضوی شاهدی بر اعتلاء فرهنگ است

صفار هرندی

وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر رضوی در تالار وحدت برگزاری این جشنواره را نه در ادامه سایر جشنواره‌های تئاتری، بلکه شاهدی بر اعتلاء فرهنگ و خواسته‌های دل مردم دانست.

مراسم افتتاحیه رسمی پنجمین جشنواره تئاتر رضوی  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور هنری رئیس جمهور، معاون هنری وزیر ارشاد، خانواده‌های مرحوم قیصر امین‌پور و بابک بیات و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

صفار هرندی در بخشی از این مراسم در سخنانی گفت: "ما برای اینکه زیر پا قرار نگیریم باید خود را به جایی محکم گره بزنیم. ما و فرهنگمان به همراه هنرمندان وقتی سالی یکبار قافله ای را راه می اندازیم و طوافی دور ضریح امام رضا (ع) انجام می‌دهیم، خود را بیمه و ضمانت دریافت می‌کنیم."

وی در ادامه افزود: "امام رضا (ع) روزی ضامن آهو بود و امروز سلامت فرهنگ و امنیت ما را ضمانت می کند. فرهنگ ما در مقابل آسیب‌هایی از جانب کسانی قرار دارد که حریم‌ها را پاس نداشته و قدر اهل هنر را نمی‌دانند. ما از امام هشتم مدد می‌گیریم تا برای تضمین هنر و فرهنگ یاری‌مان دهد."

در ادامه مراسم جواد شمقدری مشاور رئیس جمهور در امور هنری پیام دکتر محمود احمدی‌نژاد را به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی قرائت کرد و پس از آن محمد خزاعی دبیر جشنواره امسال گزارشی از عمکلرد دبیرخانه جشنواره ارائه داد.

محمدحسین ایمانی خوشخو هم جشنواره امام رضا (ع) را از رویدادهای اصلی فرهنگی هنری کشور خواند که روز به روز به واسطه ارتباط معنوی هنرمندان در کشور بیشتر رشد می‌کند. وی برگزاری جشنواره‌ها را در استان‌های مختلف کشور باعث بالا رفتن توانمندی‌های استان‌ها عنوان کرد و افزود: "این نشاندهنده آن است که هنر به مرکز ختم نمی‌شود و ما با حمایت‌هایی که از بودجه فرهنگ در سال آینده خواهیم داشت شاهد رشد بیشتری در فرهنگ و هنر خواهیم بود."

معاون هنری وزیر ارشاد خاطرنشان ساخت: "رونقی که در هنر و ارتباطی که در هنر با مخاطبان برقرار شده در این دو سال در دولت نهم بی‌سابقه بوده است. این نشاندهنده آن است که اگر توجه به اصل و ریشه‌های معنوی مردم وجود داشته باشد، مردم نیز به استقبال هنر می‌آیند. بنایی که در بین هنرمندان و مردم برپا شده پایدار است و تأثیر آن را در سال‌های آینده خواهیم دید."

یکی از برنامه‌های ویژه این مراسم تجلیل از هنرمندانی بود که در زمینه‌های هنری خود به خلق اثری درباره امام رضا (ع) پرداخته‌اند. در این بین از مهدی فخیم‌زاده نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی "ولایت عشق"، مصطفی خدادادزاده سازنده ضریح حرم امام رضا (ع)، خانواده مرحوم بابک بیات آهنگساز مجموعه "ولایت عشق" و خانواده مرحوم قیصر امین‌پور و علی نصیریان تقدیر به عمل آمد.

یادبود مرحوم امین‌پور از برنامه‌های مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر رضوی بود که با پخش تصاویری از وی حال و هوایی خاص بین حاضران ایجاد کرد. سپس ساعد باقری قطعاتی از اشعار آن شاعر فقید را قرائت کرد که خود نیز در بین خواندن اشعار گاه تحت تأثیر قرار می‌گرفت و منقلب می‌شد.

تماس تلفنی با محمود فرشچیان در خارج از کشور، اجرای موسیقی "وصف علی" و "هستی تویی" توسط محمد اصفهانی، اجرای سه قطعه نمایشی توسط امیر جعفری، الهام پاوه‌نژاد و داود رشیدی، اجرای گروه کر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر رضوی بود.

حسین پارسایی مدیر کل هنرهای نمایشی، سیدجواد جعفری دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، محمدحسین جهانبخش استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسئولین و هنرمندان از حاضرین در مراسم بودند و حسن سلطانی اجرا و مهرداد رایانی مخصوص کارگردانی مراسم افتتاحیه را بر عهده داشتند.

منبع :مهر