تبیان، دستیار زندگی
بخش اول مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به صورت كارناوال و اجرای مناسك و آیین‌ها از میدان انقلاب تا محوطه باز تئاترشهر برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش اول آیین گشایش جشنواره «تئاتر رضوی» برگزار شد

جشنواره «تئاتر رضوی»

به صورت كارناوال از میدان انقلاب تا محوطه تئاترشهر

بخش اول مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به صورت كارناوال و اجرای مناسك و آیین‌ها از میدان انقلاب تا محوطه باز تئاترشهر برگزار شد.

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی بعدازظهر امروز به صورت كاراناول برگزار شد.

این مراسم كه بخش جنبی آیین گشایش پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی است با كارگردانی كیومرث مرادی از میدان انقلاب آغاز شد و گروه‌های مختلف خیابانی با اجرای برنامه‌هایی از قبیل دف‌زنی، چاووش‌خوانی از میدان انقلاب تا مجوطه باز تئاترشهر به اجرای برنامه پرداختند.

در این مراسم كه اجرای آن بر عهده‌ امیرحسین مدرس بود از هفت كارگردان شامل علی‌اصغر راسخ، امیر آتشانی، عظیم موسوی، رسول نقوی، حمید ابراهیمی، كاظم نظری به خاطر حضور در جشنواره تقدیر شد و به آنان مدال نمادین «امام رضا» (ع) اهدا شد.

به گزارش فارس، در این مراسم، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره گفت:جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری امام رضا به لحاظ كمی و كیفی در حال گسترش بوده و تئاتر رضوی نیز در این چند سال توانسته توانایی‌ها و استعدادهای خود را به خوبی نشان دهد.

وی ادامه داد:تئاتر رضوی توانسته مضامین عینی را مورد توجه قرار بدهد و ابعاد مختلف موضوع را در صحنه به نمایش بگذارد. در این میان هنرمندان هم نشان دادند كه نگرش‌ها در ابعاد معنوی بسیار زیاد بوده و حضور بیش از 200 متن در جشنواره تئاتر رضوی نشان دهنده آگاهی و بینش وسیع هنرمندان است.

ایمانی یادآور شد:مردم ارتباط تنگاتنگی با امام رضا (ع) دارند و كار كردن برای این موضوع نیز بسیار مشكل است.كارهای خوبی به جشنواره رسیده و این نمایش‌ها در خراسان جنوبی روی صحنه رفته و به همه نشان داده می‌شود.

جشنواره «تئاتر رضوی»

وی با بیان این مطلب كه امیدواریم جشنواره تئاتر رضوی در سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود، تصریح كرد: ایران قابلیت برگزاری جشنواره تئاتر دینی را دارد و امیدواریم زمینه‌ای ایجاد شود تا اتحادیه تئاتر ملی جهان اسلام در ایران تشكیل شود و ایران بستر مناسبی برای تئاتر دینی خواهد بود.

بعد از صحبت‌های معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه موسیقی كوبان به سرپرستی ونداد مساح‌زاده نیز به اجرای برنامه پرداخت.

همچنین محمدحسین جهانبخش، استاندار خراسان شمالی كه از فردا میزبان گروه‌های نمایش صحنه‌ای خواهد بود، درباره این استان و قابلیت‌های آن به ایراد سخنرانی پرداخت.

اجرای گروه تواشیح «لیله‌القدر» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین افرادی با پوشیدن لباس خادمان حرم امام رضا (ع) نیز به صورت نمادین در میان حاضران بودند كه برای حاضران شیرینی و نقل پخش می‌كردند.

این مراسم نمادین با تقدیر از هفت كارگردان تئاتر و با حضور حسین پارسایی، رئیس مركز هنرهای نمایشی، ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر به پایان رسید. همچنین مراسم اصلی آیین گشایش جشنواره تئاتر رضوی تا دقایق دیگر در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از فردا تا 24 آبان ماه در تهران و بجنورد برگزار می‌شود.

منبع : خبرگزاری فارس