تبیان، دستیار زندگی
روزی دو زن نزد حضرت علی علیه السلام آمده و فقر و تنگدستی خود را بیان داشته و از حضرتش تقاضای کمک کردند . حضرت پس از بررسی ، آنان را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدل علی (ع)

علی

روزی دو زن نزد حضرت علی علیه السلام آمده و فقر و تنگدستی خود را بیان داشته و از حضرتش تقاضای کمک کردند . حضرت پس از بررسی ، آنان را مستحق دانسته ، دستور داد آنان را غذا و لباس داده و مبلغی هم به آنها کمک نقدی بکنند . یکی از آن زنان اصرار داشت چون از زنان عرب است از دیگری که از زنان موالی است بیشتر دریافت کند و خود را از آن زن موالی برتر و بالاتر می دانست . حضرت علی (ع) خیره به آن زن عرب نگاه کرد و فرمود : من گمان نمی کنم خداوند تبارک و تعالی هیچ فردی از افراد مردم را جز از راه طاعت و پرهیزکاری بر دیگری ترجیح و برتری دهد .


ایمنی از خلق

روزی امیر المؤمنین علی علیه السلام در حجره بودند و غلامی از آن او ، بر در حجره نشسته بود . امیرالمؤمنین او را آواز داد ، او می شنید و جواب نمی داد. حضرت بیرون آمد و فرمود : ای غلام آواز من نمی شنیدی ؟ گفت: بلی ، فرمود : چرا جواب ندادی ؟ گفت : برای آن که از تو ایمن بودم . حضرت علی (ع) شکر گزارد خدا را ، که مرا چنان کرد که بندگان او ، از من ایمن اند . ای غلام ! برو که ترا آزاد کردم .