تبیان، دستیار زندگی
استاد و مدیر گروه ارتباطات بین الملل دانشگاه «آمریكن دی سی» درباره سفر اخیر رئیس جمهور از منظر ارتباطات بین الملل گفت: ما اشتباه می كنیم اگر تنها ابزارهای تكنولوژیك را رسانه بدانیم. احمدی نژاد خود، یك رسانه و بدون شك رسانه اصلی ایران است. سوال اینجاست كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد به تنهایی یك رسانه است

حمید مولانا

استاد و مدیر گروه ارتباطات بین الملل دانشگاه «آمریكن دی سی» درباره سفر اخیر رئیس جمهور از منظر ارتباطات بین الملل گفت: ما اشتباه می كنیم اگر تنها ابزارهای تكنولوژیك را رسانه بدانیم. احمدی نژاد خود، یك رسانه و بدون شك رسانه اصلی ایران است. سوال اینجاست كه بدون احمدی نژاد رسانه های دیگر چه می كنند؟

به گزارش کیهان، پروفسور حمید مولانا كه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، سخن می گفت، با اشاره به غلبه نگاه مادی گرایانه در فرهنگ غرب و مقایسه آن با رویكرد غالب تفكرگرایانه در فرهنگ ایرانی، خاطر نشان ساخت: فرهنگ ارتباطات در آمریكا ستیزه جویانه است اما این فرهنگ ارتباطات در ایران حماسی است.

وی روابط آمریكا و چین در دهه 1970 را شبیه ترین حالت به شرایط امروز ایران و آمریكا دانست و اضافه كرد: 3 دهه قبل، آمریكا، چین را به رسمیت نمی شناخت اما پس از شكست بزرگ در ویتنام و همچنین اختلافات داخلی، در نهایت مجبور شد، چین را به عنوان یك قدرت بین المللی، به رسمیت بشناسد.

وی همچنین گفت: طی سال های آینده، روابط ایران و آمریكا دگرگون خواهد شد و ایالات متحده ناگزیر از در پیش گرفتن سیاست عقلانی می شود.

مدیرگروه ارتباطات بین الملل دانشگاه آمریكن دی سی، یكی از ابتكارات مهم رئیس جمهور را زیر سوال بردن پیش فرض هایی دانست كه دهه ها در آمریكا به عنوان «اصول مقدس» معرفی شده اند و افزود: باید در آمریكا زندگی كنید تا متوجه شوید هولوكاست تا چه اندازه جنبه قدسی به خود گرفته است.

وی ضمن خاستگاه تئوریك متفاوت احمدی نژاد با دیگران، گفت: احمدی نژاد 2 سال است كه دائماً الگوی حاكم بر روابط بین الملل و ملاك بودن قدرت در معادلات جهانی را به چالش می كشد و با ارائه تئوری عدالت، ضعف و ناكارآمدی نظریه های پیشین این حوزه در تشریح وقایع بین الملل را به اثبات رسانده است.

مولانا درباره تاثیرات سفر رئیس جمهور به نیویورك گفت: مباحث مطرح شده از سوی رئیس جمهور از قبیل تشكیل جبهه همبستگی برای صلح علیه امپریالیسم، كرامت انسانی بر پایه عدالت، فروپاشی نظام خانواده و كاهش منزلت زن، تروریسم و اشغالگری، هجوم به فرهنگ های بومی، گسترش فقر و بی سوادی و محرومیت از بهداشت، نقض قوانین حقوق بین الملل توسط سلطه گران، مختومه شدن پرونده هسته ای با گفتمان غالب از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز، تفاوت فراوانی دارد.

وی با ابراز تاسف از عدم توجه كافی به ابعاد مختلف این سفر در ایران، بیان داشت: تا همین یك هفته پیش كه به ایران آمدم، بحث های مختلفی درخصوص آزادی بیان و حواشی ماجرای دانشگاه كلمبیا در دانشگاه های مختلف آمریكا جریان داشت.

این استاد دانشگاه سفر رئیس جمهور به آمریكا را تاریخی خواند و با نمایش صفحه اول روزنامه نیویورك تایمز كه در عكسی بوش و رایس و در عكس دیگری احمدی نژاد و متكی را به تصویر كشیده بود، گفت: این روزنامه پرونده وقایع روز برای نخبگان آمریكا و طرفداران لابی صهیونیستی است اما می بینید كه در كنار عكس بوش، عكس ساركوزی یا پوتین یا براون دیده نمی شود بلكه عكس رئیس جمهور اسلامی ایران به چشم می خورد كه نكته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به جلسه رئیس جمهور با 73 تن از نخبگان آمریكا، خاطر نشان ساخت: رسانه های آمریكایی برخلاف رسانه های داخل ایران به این جلسه توجه زیادی نشان دادند. در این جلسه پس از طرح 25 سوال از رئیس جمهور كه اكثراً برای به دام انداختن وی طراحی شده بود، احمدی نژاد مانند یك كلاس درس با تسلط كامل شروع به سخنرانی كرد و همه با كنجكاوی تا پایان سخنرانی وی به مطالبی كه بیان كرد، گوش دادند.

مولانا، دیالوگ های احمدی نژاد را برگرفته از بیانات امام(ره) دانست و تصریح كرد: احمدی نژاد در خلأ اندیشه موجود در نظام های بین الملل، از انقلاب اسلامی و تئوری های جدید سخن می گوید كه این برای ابرقدرتی مثل آمریكا كه تمام مشروعیتش به این است كه بگوید الگوهای من باید پیاده و اجرا شود بسیار سنگین است.

وی نقطه كنونی را پایان دوره گردش یك سویه اطلاعات از غرب به شرق دانست و با یاد كردن از آنچه كه جریان «شرق به غرب» و «جنوب به شمال» در مدل جدید گردشی می خواند، افزود: ما اشتباه می كنیم اگر تنها ابزارهای تكنولوژیك را رسانه بدانیم، احمدی نژاد خود، یك رسانه و بدون شك رسانه اصلی ایران است. سوال اینجاست كه بدون احمدی نژاد رسانه های دیگر چه می كنند؟

این استاد دانشگاه با تاكید بر بهره برداری از افزایش كمیت مخاطبین و هوشیاری پدید آمده در اثر آن، گفت: رسانه های غربی رسانه های انتفاعی هستند و برای ادامه حیات، نیازمند پول می باشند. این پول از آگهی تامین می شود. صاحبان آگهی تبلیغات خود را به رسانه ای می دهند كه مخاطب بیشتری دارد و لذا رسانه ها برای جذب درآمد، ناگزیر از توجه به ذائقه مخاطبند. برای مثال سی.ان .ان و بی .بی سی، یك بار سخنان رئیس جمهور را قطع كردند اما فوراً پخش مستقیم آن را ادامه دادند چرا كه دریافتند رسانه های دیگر مخاطب بیشتری پیدا كرده اند.

وی در پایان ضمن انتقاد از كسانی كه می گویند چرا آمریكا را از خود عصبانی می كنیم، افزود: ما سابقه ملایم صحبت كردن را هم داریم. وقتی آنها از اسلام فاشیستی سخن می گویند چرا ما به آنها لبخند بزنیم؟ این نگاه از فكر استعماری، حقارت و عدم اعتماد به نفس ناشی می شود و از این نظریه كه چشم آبی ها بهتر از همه دنیا می اندیشند، تبعیت می كند.