تبیان، دستیار زندگی
استرس بخش طبیعی از زندگی است . برای انجام وظایف ، مقداری استرس لازم است . اما هر امری ، واقعی و یا خیالی كه برای شما به عنوان یك دانشجو روی خواهد داد ، خواسته هایی را در پیش روی شما قرار می دهد و شما باید بدانید كه چگونه ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شما به عنوان یك دانشجو همواره دچار استرس هستید؟

استرس بخش طبیعی از زندگی است . برای انجام وظایف ، مقداری استرس لازم است . اما هر امری ، واقعی و یا خیالی كه برای شما به عنوان یك دانشجو روی خواهد داد ، خواسته هایی را در پیش روی شما قرار می دهد و شما باید بدانید كه چگونه این خواسته ها را كنترل كنید .

چگونه با استرس مقابله كنیم ؟

بررسی مسائل مهم به طور منظم : تكالیف علمی جدید شما ، نه فقط بر روی شما ، بلكه بر خانواده و یا دوستانتان نیز تأثیر می گذارد و گاه ممكن است تضادهایی را نیز به وجود آورد . یكی از راه های مواجهه با این تضاد ها این است كه برنامه هر ترم  را با اطرافیان خود در میان بگذارید و ضرورت ها و پیامدهای مثبت مطالعه را بررسی كنید و برنامه را به اتفاق هم طرح ریزی كنید .

ورزش و تمرین های منظم : اوقات فراغت خود را طوری برنامه ریزی كنید كه حداكثر سلامت و رضایت را به همراه داشته باشد . بدن نیاز به ورزش روزانه دارد . این به ویژه درباره دانشجویان بی تحرك لازم است .

تنظیم وقت به صورت هفتگی : فعالیت های هر روز خود را برنامه ریزی كنید . باید در زمان معین مطالعه كنید . مطمئن باشید كه محل مطالعه شما راحت است . محل مطالعه باید با شخصیت شما متناسب باشد . وسایل مورد علاقه شما باید در محل مطالعه وجود داشته باشد تا این محل را برایتان جالب و لذت بخش سازد .

مثلاً یك پوستر ، یك وسیله تزئینی یا قطعه ای از اثاث منزل .

یكی دیگر از ابزارهای برنامه ریزی كه افراد موفق از آن بهره می برند فهرست كارهای مهم هر هفته است . به روش زیر این ابزار را به كار بگیرید :

-        فهرستی از تكالیف آموزشی هر هفته تهیه كنید .

-        به ترتیب اهمیت آنها را بنویسید .

-        این فهرست را در محل مطالعه خود در معرض دید قرار دهید .

-        در مقابل هر تكلیفی كه انجام می دهید علامت بگذارید .

-        هر تكلیفی را كه در طول این هفته انجام نمی شود در فهرست هفته بعد قرار دهید .

صحبت مثبت با خود : با خود صحبت كنید ( وقتی كه تنهایید ! ) . زمانی كه این روش به طور صحیح انجام شود ، مثبت و دلگرم كننده است . هر روز جملاتی از این قبیل را امتحان كنید : " امروز این كار را به خوبی انجام دادم " ، " هیچ وقت به خوبی امروز نبودم " ، " جلسه ی مطالعه ی خوبی بود " . عبارت هایی از این قبیل ، گام بزرگی در افزایش عزت نفس شماست و نگرش واقع بینانه تری از خودتان به شما خواهد داد .

وقتی احساس ارزشمندی بكنید ، توانایی شما در مقابله با استرس به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد . سپس برای  مطالعه مستعد تر و آماده تر خواهید شد و با همه ی ظرفیت یاد خواهید گرفت .

پاداش به خود : پس از یك جلسه مطالعه رضایت بخش ، انجام درست یك تكلیف ، یا كسب نمره ی بالا در امتحان به خود پاداش دهید . سرگرمی ها ، موزیك ، مطالعه ی مطالب سرگرم كننده و سینما رفتن اموری است كه برای دانشجویان ، خوب و رضایت بخش است . این امور تجارب مثبتی است كه احساس كفایت و عشق به زندگی را در شما تقویت می كند و  كل سیستم عصبی شما را هم آرام می سازد .

تغذیه صحیح : اگر می خواهید عملكرد مؤثری داشته باشید باید عادت غذایی معقولی داشته باشید . تغذیه ، غذای منظم ، مرّكب از سبزیجات ، میوه ها و حبوبات با مقدار كمی گوشت ، لبنیات ، میوه های مغزدار ، تخم مرغ ، كمی كره مارگارین و روغن ( خیلی كم ) ، شكر و نمك سلامت بدن را تضمین می كند . صبحانه را حذف نكنید . به مقدار كافی آب بنوشید ، دست كم هشت لیوان در روزهای گرم . قهوه ، چای و نوشابه را تا حد امكان كمتر مصرف كنید .

خواب و تمرین های آرام بخش : بی خوابی به استرس مفرط و احتمالاً افسردگی می انجامد . با یك خواب خوب شبانه با آنها مبارزه كنید . گاهی پیش می آید كه شب ها تا دیر وقت باید مطالعه كنید ، اما همیشه این بی خوابی را با خواب صبح یا زودتر خوابیدن جبران كنید .

به طور مكرر ثابت شده است كه استفاده ی منظم از تمرین های آرامش بخش و نیز تنفس عمیق ، منظم و كنترل شده ، به خویشتن داری و كاهش اضطراب كمك می كند و باعث تجدید قوا در بیشتر افراد می شود .

این تمرین ها را امتحان كنید :

-        برای ده دقیقه در یك صندلی راحت قرار بگیرید .

-        به تنفس خود توجه كنید ، به خود اجازه آرامش بدهید .

-        یك نفس عمیق بكشید ؛ 3 تا 4 ثانیه آن را نگه دارید و بعد به آرامی بیرون بدهید . این كار را چند بار تكرار كنید .

-        ماهیچه های مختلف بدنتان را به نوبت منقبض و بعد شل كنید .

-        با انگشتان شروع كنید . از انگشت بزرگ شروع كنید ، آن را بكشید ، بعد رها كنید . سپس انگشت بعدی را امتحان كنید .

-        به آرامی این كار را در سراسر بدن خود گسترش دهید .

-        وقتی به ماهیچه های سر رسیدید كار را پایان دهید . حالا تصور كنید كه تمام بدنتان آرام شده است . برای مدتی خود را تقریبا شل و رها كنید .

فنون ساده تر:

- هر چند وقت یكبار ، چند نفس عمیق بكشید و بدنتان را شل كنید ، خمیازه بكشید و اندام های بدن را بكشید .

- به آهستگی پیاده روی كنید.

- اگر مزاحم همسایه ها و اطرافیان نمی شوید ، فریاد بكشید .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.