تبیان، دستیار زندگی
Tabها برای توگذاری و ایجاد ستون‌های متنی كه بصورت عمودی تراز شده‌اند به كار می‌روند. بصورت پیش فرض، Word در هر 5/0 اینچ در سند، توقف Tab دارد و متن Tab، به سمت چپ تراز شده است یعنی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه Tabها را تنظیم كنیم

Tabها برای توگذاری و ایجاد ستون‌های متنی كه به صورت عمودی تراز شده‌اند به كار می‌روند. به صورت پیش فرض، Word در هر 5/0 اینچ در سند، توقف Tab دارد و متن Tab، به سمت چپ تراز شده است یعنی در گوشه سمت چپ ستون Tab منظم شده است. خودتان می‌توانید توقف Tab ایجاد كنید و طرز قرار گرفتن متن در این توقف را تغییر دهید. برای مثال، می‌توانید متن Tab را به سمت گوشه راست ستون Tab تنظیم كنید، متن در ستون را در وسط قرار دهید یا از Tab نقطه اعشاری استفاده كنید تا نقاط اعشار را در ستون Tab منظم كنید. حتی می‌توانید، Tab خط عمودی ایجاد كنید كه یك خط عمودی بین ستون‌های Tab قرار می‌دهد. برای تنظیم tabها می‌توانید ازخط‌كش استفاده كنید یا كادر محاوره‌ای Tabs را باز كنید.

توقف Tab روی خط‌كش

برای ایجاد یك توقف Tab روی خط كش، ابتدا نوع تراز Tab را انتخاب كنید. بصورت پیش فرض، Left Tab انتخاب شده است. برای انتخاب مورد دیگر، باید در انتخاب‌ها دور بزنید. هر كلیك روی دكمه تراز، نماد تراز Tab را تغییر می‌دهد (اشاره‌گر ماوس را روی دكمه قرار دهید تا اسم تراز فعلی ظاهر شود).

در محل مورد نظر كلیك كنید.

روی نقطه‌ای از خط‌كش كه می‌خواهید Tab را درج كنید كلیك كنید. نماد Tab انتخاب شده در محلی كه كلیك كردید به خط‌كش اضافه می‌شود.

Tab جدید را بكار برید

برای استفاده از توقف Tab جدید، مكان نما را در آغاز خط قرار دهید و دكمه Tab را بفشارید یا مكان نما را بعد از متنی كه می‌خواهید تغییر مكان دهید قرار دهید . Tab را بفشارید. این Tab تا وقتی كه آن را با تنظیمات دیگر تغییر ندهید، موثر باقی می‌ماند.

كادر محاوره‌ای Tabs را باز كنید

یك راه دیگر برای تنظیم Tab، استفاده از كادر محاوره‌ای Tabs است. از منوی Format، گزینه Tabs را انتخاب كنید تا این كادر محاوره‌ای باز شود.

توقف Tab را وارد كنید

در كادر متنی Tab Stop Position، یك مقدار برای توقف Tab وارد كنید. برای مثال، اگر می‌خواهید در مكان 5/1 سانتیمتر در جلوی حاشیه سمت راست، یك توقف Tab ایجاد كنید، تایپ كنید 1.5. از گزینه‌های Alignment، برای تراز كردن توقف Tab استفاده كنید. روی Set كلیك كنید.

كادر محاوره‌ای را ببندید

مرحله 5 را برای چند توقف Tab دیگر تكرار كنید. وقتی كه كارتان به پایان رسید، روی Ok كلیك كنید تا كادر محاوره‌ای را ببندید. توقف‌های Tab جدید، آماده‌اند.

*توجه*

حذف Tabها

برای حذف یك Tab، آن را از خط‌كش بكشید و دكمه ماوس را رها كنید تا حذف شود. برای حذف Tabها از كادر محاوره‌ای Tabs، Tab مورد نظر را از لیست انتخاب كنید و روی Clear كلیك كنید.Tabهای پیشرو (Leader)

از كادر محاوره‌ای Tabs برای ایجاد Tabهای پیشرو استفاده كنید. Tabهای پیشرو، Tabهایی هستند كه توسط نقطه یا خط فاصله (-) از هم جدا شده‌اند و برای كمك به خواننده برای دنبال كردن اطلاعات Tab شده از یك ستون دیگر به ستون بكار می‌روند.

تغییر دادن Tab پیش فرض

اگر می‌خواهید فاصله پیش فرض برای تنظیمات  Tab ، 0.5 اینچ شود، اندازه Tab پیش فرض جدید را در كادر محاوره‌ای Tabs تنظیم كنید. در كادر متنی Default Tab Stops، كلیك كنید و یك مقدار وارد كنید یا از فلش‌های بالا پایین برای تغییر تنظیمات موجود استفاده كنید. روی Ok كلیك كنید تا توقف Tab پیش فرض را اعمال كنید.