تبیان، دستیار زندگی
برای تراز كردن متن بصورت افقی در صفحه سند از فرمان‌های تراز كردن در Word استفاده می‌شود. بصورت پیش فرض، Word بصورت خودكار، متن را با حاشیه سمت چپ تراز می‌كند. می‌توانید متن را با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی تنظیم و توگذاری متن

برای تراز كردن متن بصورت افقی در صفحه سند از فرمان‌های تراز كردن در Word استفاده می‌شود. بصورت پیش فرض، Word به صورت خودكار، متن را با حاشیه سمت چپ تراز می‌كند. می‌توانید متن را با حاشیه سمت راست تراز كنید، متن را بین حاشیه چپ و راست تراز كنید یا متن را طوری تنظیم كنید كه با حاشیه چپ و راست تراز شود. توگذاری هم موقعیت متن به صورت افقی را كنترل می‌كند. توگذاری در حقیقت حاشیه‌ای است كه بر تك تك پاراگراف‌ها یا خط‌ها اعمال می‌شود. توگذاری كمك می‌كند كه تشخیص پاراگراف‌ها از هم آسان‌تر شود. سریع‌ترین راه برای توگذاری یك خط، استفاده از كلید Tab است. ولی، روش‌های دیگر، متن را دقیق‌تر توگذاری می‌كنند. می‌توانید برای توگذاری به چپ و راست، اندازه دقیقی را مشخص كنید، فقط اولین خط متن را توگذاری كنید یا یك توگذاری معلق ایجاد كنید كه اولین خط را دست نخورده باقی بگذارد ولی بقیه خطوط پاراگراف را توگذاری كند.

استفاده از دكمه‌های تراز

متن یا پاراگرافی كه می‌خواهید تراز كنید را انتخاب كنید و روی یكی از دكمه‌های تراز در نوار ابزار Formatting كلیك كنید. برای تراز كردن با حاشیه چپ، روی Align Left، برای قرار دادن متن در وسط، روی Center و برای تراز كردن متن نسبت به حاشیه سمت راست، روی Align Right كلیك كنید. روی Justify كلیك كنید تا متن را بین حاشیه چپ و راست تنظیم كند.

برای وسط قرار دادن متن با استفاده از صفحه كلید، C trl + E را بفشارید. برای تراز چپ، C trl + L، برای تراز راست، C trl + R و برای تراز كردن بر حسب حاشیه چپ و راست، C trl + J را بفشارید.

استفاده از دكمه‌های توگذاری

برای توگذاری سریع، از دكمه‌های Indent روی نوار ابزار Formatting استفاده كنید. برای افزایش میزان توگذاری، روی پاراگراف یا جمله‌ای كه می‌خواهید توگذاری كنید كلیك كنید و روی دكمه Increase Indent كلیك كنید. برای كاهش میزان توگذاری، روی Decrease Indent كلیك كنید.

تغییرات اعمال شده در متن را مشاهده كنید

بسته به دكمه تراز یا توگذاری كه كلیك كرده‌اید، Word متن شما را بر اساس آن تنظیم می‌كند. در اینجا می‌توانید چندین مثال از تنظیم موقعیت و توگذاری را مشاهده كنید.


استفاده از كادر محاوره‌ای Paragraph

یك راه دیگر برای تراز كردن و توگذاری، استفاده از كادر محاوره‌ای Paragraph است زیرا انجام فرمان‌های فرمت دهی پاراگراف در آنجا قرار دارد. برای باز كردن این كادر محاوره‌ای، از منوی Format، گزینه Paragraph را انتخاب كنید.

تراز را مشخص كنید

در برگه Indents and Spacing، روی فلش لیست Alignment كلیك كنید تا لیستی از گزینه‌های تراز كردن ظاهر شود. روی گزینه‌ای كه می‌خواهید كلیك كنید.

اندازه توگذاری را مشخص كنید

از كادرهای Left یا right برای مشخص كردن اندازه توگذاری استفاده كنید. مستقیماً می‌توانید در این كادرها تایپ كنید و یا از فلش‌های بالا پایین برای افزایش یا كاهش مقدار استفاده كنید. برای تنظیم توگذاری First Line یا Hanging، گزینه مورد نظر را از لیست كشویی Special انتخاب كنید. روی Ok كلیك كنید تا كادر محاوره‌ای بسته شود و تنظیمات روی سند شما اعمال شوند.


*توجه*

تراز عمودی

برای تراز كردن سند به صورت عمودی، از كادر محاوره‌ای Page Setup استفاده كنید. از منوی File، گزینه Page Setup را انتخاب كنید و روی برگه Layout كلیك كنید. از لیست كشویی Vertical Alignment برای انتخاب موقعیت جدید استفاده كنید: Top (پیش فرض)، Center یا Justified روی Ok كلیك كنید تا كادر محاوره‌ای بسته شود و تنظیمات در سند اعمال شوند.

توگذاری روی خط كش

توگذاری‌ها (از جمله توگذاری First Line یا Hanging) را می‌توانید روی خط‌كش هم انجام دهید. برای توگذاری، نشانگر توگذاری مورد نظر روی نوار خط‌كش را بكشید. نشانگرهای خط كش، مثلث‌هایی هستند كه در سمت چپ خط‌كش قرار دارند. اگر اشاده گر ماوس را روی یك نشانگر توگذاری قرار دهید، یك Screen Tip (راهنما) ظاهر می‌شود و آن نشانگر را به شما معرفی می‌كند.