تبیان، دستیار زندگی
ضیافت رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت كنگره مولانا، آماده شدن مقبره شمس سال آینده، بررسی تكامل انسان در آینه آثار مولانا و تشریح برنامه‌های كنگره بزرگداشت مولانا، عنواین بعضی از اخبار بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا

مولانا

ضیافت رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت كنگره مولانا، آماده شدن مقبره شمس سال آینده، بررسی تكامل انسان در آینه آثار مولانا و تشریح برنامه‌های كنگره بزرگداشت مولانا، عنواین بعضی از اخبار بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا است.

* شعر مولانا بكر و راهگشاست

شیوه تفكر مولانا بسیار مدرن است با اینكه هشتصدسال از پدیدآمدن آن می گذرد ولی همچنان بكر و راهگشا است.

به گزارش ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا مجید اخشابی آهنگساز و خواننده با بیان این مطلب گفت:‌ مولانا تنها نابغه عصر خود نبوده است، او تفكر شعر، عرفان و كمالات فهمی را به رفیع ترین جایگاه خود ارتقا داده است و این یقینا از نیكبختی‌های مردم ایران است.

وی درباره موسیقی اشعار مولانا اظهار داشت: اشعار مولانا به تنهایی دارای موسیقی است و می توان گفت كه وی هوشمندانه كلمات و آواها را كنار هم گذاشته است.

اخشابی ادامه داد: حروف فارسی در گستره صوتی جایگاه‌های متفاوتی دارند و به عنوان نمونه حروف «میم و نون» جز صداهای بم «سین وز» جزو صداهای زیر و «كاف چ ور» در حالت متوسط تری قرار دارند. پس وقتی اشعار مولانا را می خوانی متوجه می شوی كه وی به راحتی با این حروف در اكثر ابیات شعرش ریتم مستقلی ساخته است.

این آهنگساز تصریح كرد: تحیر وقتی به اوج می رسد كه با چنین تنگنایی مفاهیم عمیق متعالی و بسیار پیشرفته ای را نیز بیان كرده كه كار بسیار دشواری است.

اخشابی با اشاره به اینكه اشعار مولانا قابلیت كار در هر سبك و سیاقی را دارد، گفت: ‌اشعار مولانا آنقدر زنده و به روز است كه اگر مفاهیم آن توسط آهنگساز در هر سبكی درك شود و معیارهای حرفه‌ای در آن رعایت شود قابلیت كار در هر سبك و سیاقی را دارد.

اخشابی كه به تازگی برای یكی از اشعار مولانا آهنگ ساخته و اكنون مشغول كار روی تیتراژ برنامه «نسیم سبز» است، اظهار داشت: ملودی این كار را از شعر مولانا دریافت كردم زیرا كه شعر او به اندازه‌ای جامع و با عظمت است كه خواندنش ملودی آن را نیز به ارمغان می آورد. به طوری كه ضرب‌آهنگی كه موسیقی این اثر دارد ضرب آهنگی است كه از وزن و عروض شعر نشأت گرفته است.

اخشابی پیش از این در آلبوم‌های خود از اشعار مولانا استفاده كرده و آثار دلنشینی را ساخته است.

*ضیافت رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت كنگره مولانا

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا هفتم آبان ضیافتی را در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برای مهمانان كنگره برپا می‌كند.

به گزارش ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا دكتر احمد جلالی رئیس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس با اعلام این خبر گفت: در این ضیافت كه در سالن مدرس برگزار می شود مهمانانی از فرهنگستان زبان و ادب پارسی، وزرای مربوط به امور فرهنگی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی حضور خواهند داشت.

وی افزود: در این ضیافت همچنین پس از سخنرانی دكتر حدادعادل، میهمانان برای صرف شام به حوضخانه مجلس شورای اسلامی خواهند رفت.

* مقبره شمس سال آینده آماده می شود

رئیس پژوهشكده ابنیه و بافت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اتمام بنای شمس در سال آتی خبر داد.

احمد میرزا كوچك خوشنویس در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا گفت:‌ از سال گذشته طرح برگزاری مراسم یادمان شمس كه پیر مولانا بوده و مقبره آن در خوی است در پژوهشكده سازمان میراث فرهنگی مطرح شد.

وی افزود: در این طرح بر ایجاد محلی برای زیارت و مراجعه مشتاقان تأكید شد به همین دلیل از سوی باستان شناسان كاوش‌های جدی صورت گرفت و در نهایت از روی یك مینیاتور تصویری از بنای قدیم مقبره شمس كه به صورت دو گنبد و یك مناره سوم مربوط به دوره صفوی است به دست آمد كه اكنون تنها مناره سوم باقی مانده است.

رئیس پژوهشكده ابنیه و بافت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: این مناره آجری بوده كه با ردیف‌های شاخ بز، كل و آجر مزین شده‌اند.

خوشنویس درباره طرح یادمان شمس تصریح كرد: برای طرح یادمان شمس باید بر تفكرات اصلی عرفان از لحاظ زیبایی و قدر و منزلت مقام شمس توجه می شد و كار در خوری پدید می آمد.

وی بیان كرد: طرح یادمان به صورتی طراحی شده كه حركت یك سماع و پرچم را در قضا نمایش می‌دهد. در كل این طرح را دو حرف «ه» و «و» كه بیان كننده «هو» و همان معشوق حقیقی است تشكیل می دهد.

خوشنویس با اشاره به اینكه طرح اكنون در فاز صفر است اظهار داشت: پس از پرده‌برداری و نمایش این طرح در روز دهم و یازدهم آبان در خوی پس از نظرسنجی و بدون از بین رفتن ایده اصلی و برحسب ضرورت تغییراتی در طرح انجام خواهیم داد كه فاز یك كار را تشكیل می دهد و در نهایت تا سال آینده در همین زمان ساخت مقبره شمس را به پایان خواهیم برد.

رئیس پژوهشكده ابنیه و بافت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درباره پی‌كنی این مقبره گفت: اكنون در این محل كاوش‌های باستان‌شنایان صورت می گیرد، زیرا مقبره‌هایی كشف شده كه مربوط به عاشقان و مریدان شمس است و در كنار او دفن شده اند. این مقبره‌ها مربوط به دوره صفوی اند به همین دلیل باید صبر كرد تا این كار به پایان برسد و پی كنی نباید باعث تخریب مقبره مسلمانان آن دوره شود.

* بررسی تكامل انسان در آینه آثار مولانا

ماساتاكا تاكی شیتا مدرس ژاپنی تبار آرای ابن عربی و فلسفه اسلامی دانشگاه پاریس ششم آبان و در آغاز فعالیت كنگره بزرگداشت هشتصدمین زاد روز مولانا با حضور در جمع میهمانان بین‌المللی این همایش مقاله خود را درباره مثنوی معنوی ارائه می كند.

به گزارش ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا این استاد مطالعات علوم اسلامی در دانشگاه توكیو از سال 1973 تا 1978 دوره های تحصیلی را در دانشگاه های تهران، آمریكایی‌های بیروت، قاهره و وین سپری كرده است تاكنون كتاب‌های متعددی را با عناوین تكامل انسانی و جایگاه آن در تاریخ اندیشه اسلامی، نظریه تكامل انسانی در آرای ابن عربی، تسلسل و تحول در تصوف عاشقانه سنت شیراز، منتخبات نظم و نثر در فلسفه اسلامی كه مقدمه و ترجمه‌ای است بر آثار كندی فارابی و ابن رشد به زبان ژاپنی منتشر كرده است.

وی فوق لیسانس رشته تاریخ را از دانشگاه توكیو دكترا را از دپارتمان زبان و تمدن شرقی دانشگاه شیكاگو دریافت كرده است و از ماسا تاكاتاكی دو مقاله نیز با عنوان های تداوم و تحول در اندیشه‌های صوفیانه و نسبت میان تصوف و بودیسم از منظر ایزوتسو در سال های 1999 و 2007 به فارسی ترجمه شده است.

* شعر مولوی در گستره زمان و مكان نمی‌گنجد

عباس عطاری كرمانی شارح گفت: جهان چنان مولوی را دوست دارد كه كالریج انگلیس و ادگار آلن پور آمریكایی می گویند: زیبایی شناسی مولوی را كسی نمی تواند از نظر نادیده بگیرد.

عباس عطاری كرمانی شارح متون كلاسیك ضمن بیان این مطلب به ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا گفت: مولوی می‌نویسد كه پرده‌داری می‌كند در كاخ قیصر عنكبوت، بوم نوبت می‌زند بر طارم افراسیاب مولوی با این بیت می خواهد بگوید دوام و بقا و پیوند ملتها با زبان فارسی است چرا كه وقتی سلطان محمد فاتح قسطنتنیه را فتح كرد به كاخ قیصر وارد شد.

این نویسنده و شارح آثار مولانا و حافظ تصریح كرد: شعر مولوی در گستره زمان و مكان نمی گنجد و یك جا نمی نشیند و حركت می كند. شعر او پویا قابل انعطاف و نرم است و از همین رو هر دلی آن را می طلبد.

نویسنده عشق، عشق، باز هم عشق زندگی پرماجرای مولوی در ادامه یادآور شد: وجود عشق در تار و پود شعر مولانا جذبه خاصی دارد.او همان حرفی را می زند كه عطار، حافظ، ابوسعید و فخرالدین اسعد گرگانی بازگو كرده بودند، ولی مولانا را ما امروز روانتر می خوانیم. چرا كه او با تمثیل حرف می‌زند و مردم جهان هم تمثیل را بهتر لمس می كنند و باور دارند كه دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت/ آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگوی// گفتم ای عشق من از چیز دگر می ترسم/ گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگوی/ من به گوش تو سخن های نهان خواهم گفت/ سر بجنبان كه بلی جز كه به سر هیچ مگوی

با این شعر مولوی می گوید: عاشق باید سكوت مطلق و تأیید كامل به معشوق داشته باشد.

عباس عطارمی كرمانی كه تا حال بیش از 56 جلد كتاب به چاپ رسانده است یادآور شد: مولانا عشق طمع سوز و شجاعت گونه می خواهد كه آدمی را روشن ببین و آگاه می سازد و به كمال می رساند. مولوی از عشق لاابالی حرف نمی زند. شاید یكی از دلایلی كه شمس با مولوی پیوند خورد همین سرچشمه پرفیض و خروشان عشق بود.

* برنامه های كنگره بزرگداشت مولانا تشریح شد

ملاك ما برای دعوت از مهمانان ایرانی و خارجی در كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا سابقه فعالیت آنان در حوزه مولانا پژوهی تدریس و تحقیق در مراكز علمی ایران و جهان و همچنین ارائه سخنرانی علمی در همایش های داخلی و خارجی و در سطوح بالاتر، تألیف كتاب و مقالات معتبر اندیشه و افكار مولانا بوده است.

غلامرضا اعوانی رئیس كمیته علمی كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا ضمن بیان این مطلب گفت: در این راستا توانستیم كتاب فهرست مولانا پژوهان ایران را تدوین كنیم كه در اختیار وزارت ارشاد هم قرار دادیم.

دكتر اعوانی به ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا گفت:‌ در داخل كشور تعداد استادانی كه در این حوزه كار كرده اند چشمگیر است ولی بسیاری از آنان ناشناخته مانده اند وظیفه شناسایی این افراد یكی از رسالت هایی است كه كمیته علمی بر عهده داشته است.

اعوانی تشریح كرد: مواردی كه برای ارزیابی مقالات در نظر گرفته شده عبارتند از: ارائه نگاهی نو به موضوع و ارائه یافته های جدید بیان مستدل و علمی مطالب، روشمند بودن تحقیق مطابق استانداردهای علمی‌ استفاده مطلوب از منابع اصلی، ارتباط منطقی مقدمه، متن و نتیجه با رعایت اصول ویراستاری و ذكر حداقل مطالب حاشیه ای.

وی افزود: مقالات ابتدا به صورت موضوعی از هم تفكیك شد و موضوعات مدنظر ما هم زندگی و آثار عرفان و مولانا، حكمت و فلسفه، دین شناسی، زبان و ادبیات، هنر و سایر موضوعات درباره این شاعر ادبیات كلاسیكمان بوده است. مقالات به فراخور موضوع به سه داور برای ارزیابی ارائه و از اساتید خواسته شد كه در 100 نمره مقالات را ارزیابی كنند.

اعوانی در پاسخ به این پرسش كه ملاك انتخاب افراد و مقالات آنها در كنگره به صورت سخنرانی چه بوده است، گفت: مقالاتی كه نمره حد نصاب یعنی 80 را آوردند برای ارائه شفاهی و مقالاتی كه 60 نمره از 100 نمره را دریافت كردند برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شدند كه در مجموع حدود 20 مقاله برای ارائه شفاهی و حدود 50 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شدند.

رئیس كمیته علمی درباره موضوعات پذیرفته شده در باب مولانا تأكید كرد: این موضوعات در آثار مولانا از عمق و وسعت بیشتری برخوردار است اما چنین نبوده كه مؤلفان نتوانند در حوزه های دیگر مقاله بنویسند.

غلامرضا اعوانی یادآور شد: در یك قسمت فراخوان عنوان سایر موضوعات را داشتیم كه این شامل پیشنهادهایمان در حوزه های اهمیت آموزه های مولانا برای انسان معاصر مولانا در ایران و جهان، زن در آثار مولانا، عصر و محیط فكری مولانا، سنن ایرانی در آثار مولانا، تعلیم و تربیت در اثار مولانا و.... بود كه محققان می توانستد بنا به مطالعات خود به موضوعات دیگری نیز بپردازند.

وی همچنین با اشاره به استبال بین المللی از این بزرگداشت تصریح كرد: از بسیاری كشورها در این همایش مهمان داریم. همانطور كه اشاره شد حدود 400 خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش و 170 اصل مقاله از طریق فراخوان به دست ما رسید. از حدود 100 مولانا پژوه ایرانی و همین تعداد مولانا پژوه خارجی، دعوت شد كه در همایش شركت كنند. علاوه بر اینها دعوت شدگان خارجی دارای سطح علمی یكسانی نیستند ما در دعوت میهمانان دو نكته را مدنظر داشته ایم یكی سطح علمی بین المللی مدعوین و دیگر آن دست از سخنرانان كه در كشورهای مختلف مدرس اثار مولانا و مروج افكار ایشان هستند و این كنگره می‌تواند برای آنان به شناخت جنبه های دیگری از مولانا كمك كند.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد كه كتاب مجموعه مقالات تا روز شروع بزرگداشت مولانا چاپ خواهد شد و در صددیم بنیاد مولانا تأسیس شود و نیز كتاب های تحقیقاتی كه در حوزه مولانا شناسی به صورت تخصصی كار شده انتشار یابد.

*250 خبرنگار كنگره بزرگداشت مولانا را پوشش می دهند

250 خبرنگار عكاس و عوامل فنی رسانه های داخلی و خارجی در كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا شركت كرده اند.

به گزارش ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا حمید قبادی، معاون كمیته اجرایی كنگره بزرگداشت مولانا با اعلام این خبر گفت: خبرنگاران خارجی از رسانه هایی كه نمایندگان آن در ایران فعال هستند در كنگره حضور دارند و به طور كلی برای سهولت در ارسال اخبار خبرنگاران تلویزیون و رادیو، دو استودیو در سالن اجلاس تعبید شده است كه آنها می‌توانند از طریق این امكانات اخبار خود را سریعتر مخابره كنند.

قبادی درباره امكانات برای خبرنگاران رسانه های مكتوب تصریح كرد:‌ برای خبرنگاران نشریات و روزنامه‌ها نیز محلی به نام مركز خبری در نظر گرفته شده است كه مجهز به چند دستگاه كامپیوتر، تلفن و اینترنتی پرسرعت است.

معاون ستاد كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا در پایان به اهمیت انعكاس خبری این كنگره به نحو شایسته و در خور تأكید كرد.

*مترجم فیه مافیه به زبان اویغوری به تهران می آید

حرمت جان عبدالرحمن كه به نام ادبی فكرت در چین شهرت دارد فردا همزمان با نخستین روز برگزاری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا با حضور در جمع میهمانان بین المللی این كنگره مقاله خود را ارائه می كند.

به گزارش ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولدمولانا این نویسنده و پژوهشگر چینی كه كتاب فیه مافیه جلال الدین محمد مولوی را به زبان رایج منطقه مسلمان نشین سینجیانگ چین ایغوری ترجمه كرده است دكترای زبان و ادبیات فارسی را از مدرسه انسان شناسی دانشگاه سینجیانگ دارد و تاكنون بیش از 10 عنوان كتاب به نام های فلسفه صوفیگری، فارابی شهروند مدینه فاضله، مثنوی خراباتی، تاریخ ادبیات ازبك در چین، گزیده ای از تاریخ فلسفه و اندیشه مردم سینجیانگ و.... را در كنار بیش از 40 مقاله به زبان های ایغوری، ازبكی و چینی منتشر كرده است.

حرمت جان عبدالرحمن در آوریل سال 1966 متولد شده است و نخستین كتاب خود را در 35 سالگی درباره اندیشه های صوفیگری منتشر كرده است. كتاب مثنوی خراباتی او نیز كه متن چاگاتایی برگرفته از مقالات سیر بللیك است در تاشكند سال 2007 به چاپ رسیده است.

*سایت جشنواره و همایش مولانا در تبریز و خوی راه اندازی شد:

سایت جشنواره و همایش مولانا در تبریز و خوی، شامل آخرین اطلاعات از اخبار همایش و رسانه‌های بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا با نشانی www.mevlana.com راه اندازی شد.

به گزارش ستاد خبری كنگره بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا، محمد باری؛ مشاور علمی و اجرایی كنگره بزرگداشت مولانا گفت: به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا و برگزاری همایشها و جشنواره‌های كنگره بزرگداشت مولانا در تهران تبریز و خوی، سایت همایش و جشنواره تبریز و خوی راه اندازی شد.

این پایگاه اینترنتی آخرین اخبار، اطلاعات و مقالات مربوط به بزرگداشت سال مولانا را منعكس می‌كند.

این سایت در بخش های اخبار همایش و رسانه، مقالات و گالری تصاویر تنظیم شده و مهمترین عناوین همایش و جشنواره مرتبط با مولانا در تبریز و خوی را به نقاط مختلف جهان عرضه می كند. فهرست اسامی میهمانان خارجی همایش بین المللی بزرگداشت مولانا، همایش سه روزه بین المللی مولانا و گفتگوی تمدنها در تاجیكستان، پیشگامی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تدارك بزرگداشت سال مولانا از جمله اخباری است كه در این سایت منتشر شده است.

*مذهب‌های گوناگون به اشعار مولانا تمسك می جویند

با گذشتن چندین قرن از پیدایش مثنوی مولانا نه تنها هنوز هم مثنوی اثری بی نظیر و قابل بحث و بررسی است بلكه روز به روز بر مشتاقان و علاقه مندان معارف معنوی آن افزوده می شود.

به گزارش ستاد خبری كنگره هشتصدمین سال تولد مولانا مهدی ستایشگر پژوهشگر، محقق و سردبیر ماهنامه هنر موسیقی گفت: كلام مثنوی آنچنان جذاب و دلنشین است كه بخش‌هایی از آن حتی به فرهنگ عمومی مردم نیز راه یافته و تقریبا هركس با هر مذهب و مشربی به اشعار مولانا تمسك می‌جوید.

وی در ادامه افزود: اگر قرنی را كه مولانا در آن می زیسته بزرگترین و عظیم‌ترین قرون تاریخ فرهنگ عرفانی اسلامی بدانیم زیاد دور نرفته ایم. در این قرن از خود مولانا گذشته كه تنها برای جهانی كافی است شمس تبریزی كه عظمتی چون مولانا دارد سر بدو می سپارد و پدر مولانا خود جرقه عالم سوز دیگری از این مجتمع فروزان است.

سردبیر ماهنامه هنر موسیقی خاطرنشان كرد: مولانا شاعر است مثنوی سرا مجلس گو و دارای مواعظ و تمام آثار او در برگیرنده مباحث عرفان نظری است و شارحان مثنوی برای تفسیر آثار مولانا باید با مباین عرفان وی آگاهی داشته باشند.

مؤلف كتاب رباب رومی مولانا افزود: ویژگی مثنوی معظم مولانا كه البته در ظاهر مقاصد خود را با حكایت‌های عامیانه آغاز می كند خود نوعی ابتكار بوده و هنگامی بر زیبایی و عظمت این ابتكار می توان پی برد كه به یكباره خواننده با ابیات مشكل و پیچیده او برخورد كند.

ستایشگر در خاتمه سخنانش خاطرنشان كرد: بزرگترین عامل شخصیت بارز مولانا جریان فكری و نیرومند تصوف و تفكر عرفانی اوست كه از یك سو در آن محدوده زمانی تفكری حاكم و مطرح بوده و از سوی دیگر تفكر عرفانی شاعرانه ای است كه نزد مولانا به روشنی آشكار است.

كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران تبریز و خوی برگزار خواهد شد.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

مولوی‌شناسان 29 كشور به ایران می‌آیند