تبیان، دستیار زندگی
آورده اند نوشروان عادل ، به مجرد تهمتی بر بزرجمهر متغیر شد، او را مقید گردانید ، در موضعی تنگ و تاریک حبس کرد ، فرمود تا او را گلیمی پوشانند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکمت تندرستی بزرجمهر

حکمت تندرستی بزرجمهر

آورده اند نوشروان عادل ، به مجرد تهمتی بر بزرجمهر متغیر شد، او را مقید گردانید ، در موضعی تنگ و تاریک حبس کرد ، فرمود تا او را گلیمی پوشانند و راتبه او هر روز دو قرص جو و یک کف نمک ناسوده دادند. و از این زیادت نکرد و فرمود موکلان را هر چه کند و گوید به حضرت بازگویند. بزرجمهر چند ماه در آن حال بماند، که البته کلمه ای نگفت و از هیچ کس استعانتی نطلبید.

نوشروان طایفه ای از دوستان او را اجازت داد تا به نزد او روند ، و با او سخن گویند و بشنوند. طایفه ای از خواص برفتند و گفتند : تو را در شدتی می بینم ، و بدین بلیت گرفتار شده و به ناکام جام مذلت تجرع می نمایی ، و با این همه صحت ذات کامل است و بشره برقرار ، و اثر ضعف و شکستگی بر نهاد تو نیامده است. سبب این حکمت چیست؟ گفت : یکی از آن اخلاط ، اعتماد است بر حق تعالی ، دوم آنکه هر چه خدای ، عزوجل ، تقدیر کرده ، بودنی است. سیُّم دوای صبر است ، که بهترین چیزهاست که مبتلا بدان پناه آرد. چهارم آنکه شکر کنم ، و اگر نکنم چه کنم. پنجم آنکه تواند بود که به بلائی بتر این مبتلا شوم . ششم آنکه تا زمان فرج آید و خورشید فلاح و نجاح طلوع کند ، جزع فایده ندارد. چون آن طایفه این سخنان پیش نوشروان باز گفتند ، او را اطلاق فرمود و در تربیت او بیفزود.