تبیان، دستیار زندگی
قسمت 3) از راه اندازی تا خاموش كردن  سیستم در بخش های قبل با عناصر اصلی تشكیل دهنده یك كامپیوتر شخصی آشنا شدید. در این قسمت  به بررسی عملیات انجام شده از زمان راه اندازی سیستم  تا زمان خاموش كردن(Shut-down)خواه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنائی  با سخت افزار (قسمت

3)

از راه اندازی تا خاموش كردن  سیستم

در بخش های قبل با عناصر اصلی تشكیل دهنده یك كامپیوتر شخصی آشنا شدید. در این قسمت  به بررسی عملیات انجام شده از زمان راه اندازی سیستم  تا زمان خاموش كردن(Shut-down)خواهیم پرداخت.

مرحله یك:مانیتور و سیستم با فشردن كلیدهای مربوطه روشن می گردند.

مرحله دو:نرم افزار موجود درBIOS  موسوم بهPOST)Power-on self-test) عملیات خود را آغاز می نماید. دراغلب سیستم ها،BIOS اطلاعاتی را بر روی صفحه نمایش نشان داده كه نشان دهنده عملیات جاری است. (مثلا" میزان حافظه موجود،  نوع هارد دیسك)  در زمان  راه اندازی سیستم،BIOS مجموعه ای از عملیات را بمنظور آماده سازی كامپیوتر انجام می دهد.

● صحت عملكرد كارت گرافیك توسطBIOS بررسی می گردد. اغلب كارت های گرافیك دارایBIOS اختصاصی مربوط به خود  بوده كه عملیات مقداردهی اولیه حافظه و پردازنده كارت را انجام خواهد داد. در صورتیكهBIOS اختصاصی مربوط به كارت های گرافیك موجود نباشد،BIOS سیستم از حافظهROM بمنظور اخذ اطلاعات  مربوط به درایور استاندارد كارت گرافیك، استفاده می نماید.

● بررسی نوع " راه اندازی سیستم " توسطBIOS انجام خواهد شد. ( راه اندازی مجدد و یا راه اندازی اولیه ) .BIOS برای تشخیص مورد فوق از مقدار موجود در آدرس0000:0472 استفاده می نماید. در صورتیكه مقدار فوق معادل1234h باشد، نشاندهنده "راه اندازی مجدد" است . در این حالت برنامهBIOS،عملیات مربوط بهPOST را صرفنظر و اجراء نخواهد كرد. در صورتیكه در آدرس فوق هر مقدار دیگری وجود داشته باشد، بمنزله "راه اندازی اولیه " است .

● در صورتیكه راه اندازی از نوع " راه اندازی اولیه " باشد،BIOS عملیات مربوط به بررسی حافظهRAM ( تست نوشتن و خواندن) را انجام خواهد داد. در ادامه صفحه كلید و موس مورد بررسی قرار خواهند گرفت در مرحله بعد گذرگاه های PCI بررسی و در صورت یافتن گذرگاه  مربوطه،كارت های موجود بررسی خواهند شد  در صورتیكهBIOS به هر نوع خطائی برخورد نماید، موارد را از طریق یك پیام و یا بصدا در آمدن صدای بلندگوی داخلی كامپیوتر(Beep) به اطلاع خواهد رساند. خطاهای در این سطح اغلب به موارد سخت افزاری مربوط خواهد بود.

●BIOS برخی اطلاعات جزئی در رابطه با سیستم را نمایش خواهد داد. اطلاعاتی در رابطه با پردازنده ، هارد، فلاپی درایو،  حافظه، نسخه و تاریخ BIOS  و نمایشگر نمونه ای از اطلاعات  فوق می باشند.

● هر نوع درایور خاص نظیر آداپتورهایSCSI از طریق آداپتور مربوطه فعال وBIOS اطلاعات مربوطه را نمایش خواهد داد.

● در ادامهBIOS درایو مورد نظر برای راه اندازی (Booting) را مشخص می نماید. بدین منظور از اطلاعات ذخیره شده درCMOS استفاده می گردد. واژهBoot بمنزله استقرار سیستم عامل در حافظه است .

مرحله سوم:پس از اتمام اولیه عملیات BIOS ، و واگذاری ادامه عملیات راه اندازی به برنامه Bootstarp loader، عملا" مرحله استقرار سیستم عامل به درون حافظه آغاز می گردد .

مرحله چهارم:پس از استقرار سیستم عامل در حافظه، مدیران عملیاتی سیستم عامل در شش گروه : مدیریت پردازنده ،  مدیریت حافطه ، مدیریت دستگاهها، مدیریت حافظه های جانبی ، مدیریت ارتباطات و مدیریت رابط كاربر  به ایفای وظیفه خواهند پرداخت .

مرحله پنجم:پس از استقرار سیستم عامل،می توان برنامه های مورد نظر خود را اجراء نمود. سیستم عامل محیط لازم برای اجرای برنامه ها را ایجاد خواهد كرد. پس از اتمام عملیات استفاده از برنامه ها می توان هر یك از آنها را غیرفعال(Close) نمود.

مرحله ششم:در صورت تصمیم به خاموش نمودن سیستم ، سیستم عامل تنظیمات جاری خود را در یك فایل خاص نوشته تا در زمان راه اندازی مجدد( آینده ) از آنان استفاده نماید.

مرحله هفتم  :پس از خاموش نمودن سیستم(Shut down)،  سیستم عامل بطور كامل سیستم را خاموش می نماید.

برگرفته از سایتSrco.Ir