تبیان، دستیار زندگی
حاتمی‌كیا فیلمسازی است كه همواره توانسته است در عرصه سینما به رغم مشكلات بدنه و مدیریت آن كه همواره او را ناخواسته درگیر خود ساخته است، حضوری تاثیر گذار داشته باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابراهیم حاتمی كیــا و زیر ذره‌بین قرار دادن روح

حاتمی‌كیا

حاتمی‌كیا فیلمسازی است كه همواره توانسته است در عرصه سینما به رغم مشكلات بدنه و مدیریت آن كه همواره او را ناخواسته درگیر خود ساخته است، حضوری تاثیر گذار داشته باشد.

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نویسنده وبلاگ "گراند سینما" نوشته است: حاتمی‌كیا چون مخملباف، مجیدی ، تبریزی و ... از فیلمسازان ویژه بعد از انقلاب اسلامی است. ضمن این كه ویژگی بارز او آن است كه همواره در فیلم‌هایش به عنصر دفاع مقدس نگاهی جدی و مستمر اما متفاوت دارد. همین متفاوت سازی وی در عرصه سینما و با دستمایه دفاع مقدس است كه او را از دیگر فیلمسازانی كه نگاهی معمول و شناخته شده به این نوع از فیلم‌ها دارند، متمایز می‌سازد.

حاتمی كیا با فیلم «از كرخه تا راین» از خیل فیلمسازان جنگی ساز معمولی جدا شد و در واقع اعلام كرد كه درست است كه دغدغه اصلی اش دفاع مقدس است، اما قصد نفوذ به ژرفا و نگریستن از دیدگاهی دیگر به این موضوع دارد.

هر فیلم حاتمی‌كیا، دو مشخصه اصلی دارد: اول ، زیر ذره بین قرار دادن روح ، حس و روان پالوده انسان‌های وارسته دفاع مقدس، دوم: تعارض این وارستگی به همه چیزهایی كه پیرامون این افراد اتفاق می افتد. او انگار با تك تك شخصیت‌هایش هم نفس بوده و می‌داند كه با چه مسائلی درگیرند و چه دریغ‌هایی در اندرون خود نهفته دارند. آدمهای حاتمی كیا، صمیمی ، دوست داشتنی حساس و بسیار آشنا هستند و تماشاگر آنها را احساس می كند.

حاتمی‌كیا در مجموعه كارهایش می تواند رضایت خاطر منتقدان و تماشاگران را جلب كند. او حرف خود را می‌زند و برایش مهم نیست كه چه عوارضی در پی داشته باشد.

حاتمی‌كیا از تیزبینی درخشانی برخوردار است. او می‌تواند در هر شرایطی فیلم بسازد و هم‌چنان خودش باشد. حاتمی كیا بارها مورد توجه جشنواره فجر قرار گرفته و از این جشنواره جوایز متنوعی را نصیب خود ساخته است. اما آن طور كه باید و شاید در خارج از كشور چندان مطرح نشده است، در حالیكه سزاوار بود در خارج از ایرن نیز شناخته شود. چرا كه آثار وی ایران معاصر را بیش از اكثر فیلم‌ها روایت می كند و هویت ایرانی و اسلامی دارد.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

گزارش تصویری برداشت آخرین پلان سریال حلقه سبز

بازدید وزیر بهداشت از پشت صحنه سریال حاتمی‌کیا

تصویربرداری «حلقه سبز» وارد فاز دوم شد

تصویربرداری «حلقه سبز» ادامه دارد