تبیان، دستیار زندگی
رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل گفت: حدود كمتر از یك درصد جمعیت ایران نیز زیر خط فقر مطلق یعنی گرسنگی واقعی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمتر از یك درصد؛ گرسنه واقعی

فقر

به گزارش فارس، رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل گفت: حدود كمتر از یك درصد جمعیت ایران نیز زیر خط فقر مطلق یعنی گرسنگی واقعی هستند.

محمدعلی فرزین در گفت‌وگو  با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: در حال حاضر آمار فقر تغذیه‌ای در كشور بر مبنای تامین 2100 كالری در روز حدود 7 تا 8 درصد جمعیت كل كشور است كه حدود 5 میلیون نفر می‌شود.

رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل با بیان اینكه فقر نسبی داشتن چیزهایی است كه در یك جامعه معمول است مثل مسكن، لباس ، بهداشت، آموزش و... اظهار داشت: بیش از 25 درصد جمعیت فعلی كشور دچار فقر نسبی هستند.

فرزین علت اصلی رشد فقر نسبی در ایران را تورم بالا در كشور اعلام كرد.

وی در ادامه گفت: طبق اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل تا سال 2015 كشورها باید فقر و محرومیت را به نصف برسانند یعنی كمتر از 7 سال برای رسیدن به این هدف فرصت باقی است.

رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل در خصوص پیش‌بینی كه از وضعیت ایران برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره وجود دارد، تصریح كرد: اگر مجموع شاخص‌های اهداف توسعه هزاره را در نظر بگیریم و توقع داشته باشیم محرومیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی به نصف برسد، بعید است. چون در شاخص‌های محیط زیستی قطعاً نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا كنیم.

فرزین تصریح كرد: درصد جمعیتی ما در فقر درآمدی مطلق در حال كاهش است اما فقر نسبی روندی رو به افزایش دارد.

وی گفت: ایران طی 20 سال گذشته بر روی موضوع محرومیت كار كرده است و شاید نصف بودجه دولت هر ساله برای برنامه‌های اجتماعی مردم از جمله آموزش و پرورش، بهداشت، تامین اجتماعی و رفاه و... اختصاص می‌یابد كه قطعاً اینها در كاهش فقر اثرگذار خواهد بود و در حال حاضر ایران نسبت به خیلی از كشورهای منطقه از نظر رفاه جوامع شهری پیشرفت خوبی داشته است.

فقر

رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل اظهار داشت: یك مشكل ما كه باعث می‌شود فقر نسبی مادی و درآمدی زیادی داشته باشیم بحث تورم است كه همان مسأله اقتصاد كلان است و در واقع قشرهای كم درآمد در كشور ما با این مسئله روبرو هستند البته دولت تا جایی كه بتواند سعی می‌كند از طریق سوبسید و حمایت‌های نقدی و غیر نقدی و اعتبارهای خرد آن را جبران كند.

فرزین در خصوص سیاست‌های پیشگیرانه در راستای فقر زادیی گفت: بهترین كار این است كه دو سیاست‌ را در كنار هم داشته باشیم كه یكی سیاست‌های كلان اقتصادی است كه بیشتر بر می‌گردد به نوع و كیفیت سرمایه‌گذاری‌ها در سطح كلان یعنی دولت چه فرصت‌هایی را فراهم می‌كند كه چه نوع سرمایه‌گذاری هایی صورت گیرد و اگر این سیاست به درستی انجام شود و در كنار آن سیاست‌های هدفمند خرد در سطح محله با رویكرد توانمندسازی انجام شود این دو با هم می‌توانند خیلی سریع با بازده زیاد و زود فقر را در جامعه حل كنند كه در ایران هم این برنامه‌ها پیشنهاد شده و در حال ترویج است.

فقر

وی درباره حمایت‌های مستقیمی كه در حال حاضر سازمان‌های حمایتی در ایران به فقرا می‌كنند، گفت: در سطح جهان رویكرد محرومیت‌زدایی و فقرزدایی بر مبنای توانمندسازی افراد است یعنی افراد هم به صورت فرد و هم در جمع با اعتماد به نفس بتوانند كارآفرین و غیر وابسته باشند اگر این رویكرد استفاده شود خوب است اما اگر تنها پول نقد را در اختیار فقرا قرار دهند از نظر ما در سازمان ملل تا حدی لازم است اما كافی نیست.

رئیس گروه كاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل تصریح كرد: برای ریشه‌كنی فقر فقط و فقط توانمندسازی انسان‌ها می‌تواند كافی باشد.