تبیان، دستیار زندگی
نسخه جدید ویندوز سرانجام در اختیار كاربران قرار گرفت، تعدادی از كاربران اولیه اظهار می‌دارند كه از مشكلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم‌عامل به ستوه آمده‌اند، اما تعدادی دیگر نیز بسیار از آن راضی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویستا در عمل

نسخه جدید ویندوز سرانجام در اختیار كاربران قرار گرفت، تعدادی از كاربران اولیه اظهار می‌دارند كه از مشكلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم‌عامل به ستوه آمده‌اند، اما تعدادی دیگر نیز بسیار از آن راضی هستند.

در فوریه گذشته یك طراح مدار نوت‌بوك جدید Toshiba Satellite را كه ویندوز ویستا Home Basic بر روی آن نصب شده بود، خریداری نمود. این كاربر كامپیوتر فوق را برای استفاده از موزیك خریداری كرده بود اما موزیك پخش شده رضایت او را جلب نكرد. همه‌ چیز تحت سیستم‌عامل جدید به كندی اجرا می‌شد. كنترلر Alesis Photon X25 MIDI دیگر كار نمی‌كرد، نرم‌افزار DJ مورد علاقه او به طور صحیح كار نمی‌كرد، وقتی سعی نمود از برنامه خارج شود ویستا به Safe Mode بوت كرد. هر گونه تغییر در سیستم پیغام‌های بی‌شمار Accept یا Cancel را از مشخصه User Account Control ویستا ظاهر می‌ساخت. این كاربر بعد از 5 روز از ویستا صرف نظر نموده و به جای آن ویندوز XP را نصب كرد كه از آن پس با مشكلی روبه‌رو نشد.

در مقایسه كاربر دیگری به نام Mongeon با وجود مواجه شدن با مشكلاتی كه در كار كردن با نرم‌افزار امنیتی و اسكنر در دسك‌تاپ 3 ساله مجهز به ویستا خود داشت، كاملا از آن راضی بود. این كاربر چنین مشكلاتی را به عنوان بخش نرمالی از انتقال به یك سیستم‌عامل جدید پذیرفته است.

از طرف دیگر یك دانشجوی 18 ساله دانشگاه Rutgers در حد وسط قرار گرفته است، او نمای سه بعدی Vista Premium را بسیار دوست دارد اما در هنگام ارتقاء لپ‌تاپ Dell جدید خود، با مشكلات ناسازگاری سخت‌افزار و نرم‌افزار مواجه شد. این 3 كاربر سه دیدگاه مختلف از ویستا را در طی 30 روز اولیه ارائه كرده‌اند.

در تحقیق آن‌لاین PCWorld از حدود 1000 كار اولیه ویستا، اندكی بیش از یك سوم از كاربران از سیستم‌عامل جدید بسیار اظهار رضایت نموده‌اند. یك سوم دیگر به طور كل راضی بوده‌اند و تنها یك چهارم از كاربران از این سیستم‌عامل خشنود نبوده‌اند.

تقریبا 61 درصد از كاربران گزارش داده‌اند كه حداقل یك اختلال را در كاركردن با نرم‌افزار یا سخت‌افزار تحت ویستا تجربه كرد‌ه‌اند.

لیست برنامه‌های سازگار با ویستا را كه مرتبا به روزرسانی می‌شود در http://support.microsoft.com/kb/933305كنترل كنید.

درضمن مایكروسافت یك دیتابیس قابل جستجو از سخت‌افزارهای سازگار را در http://winqual.microsoft.com/hcl عرضه كرده است.

برای لیست برنامه‌های سازگار با ویستا از طرف كاربران به http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_Compatibility_Listرجوع كنید.

اینترفیس جذاب ویستا

یكی از چیزهایی كه تقریبا تمامی كاربران درباره آن اتفاق نظر دارند این است كه ویستا نمای عالی دارد. بیش از 80 درصد از پاسخگویان به تحقیق اظهار داشته‌اند كه اینترفیس جدید یك پیشرفت عالی است. محیط نیمه‌شفاف Aero، قابل دسترس در نسخه‌های Ultimate و Premium.

اما تمامی كاربران قادر به بهره‌مندی از جذابیت ویستا نیستند، از هر 7 كاربر ویستا در تحقیق ما، یك كاربر در به دست آوردن درایورهای ویدیو قادر به مدیریت Aero و DirectX 10 كه امكان اجرای بازی به صورت واقعی‌تر و سریع‌تر را فراهم می‌سازند، دچار مشكل شده‌اند.

AERO: بهترین ویژگی ویستا

محیط AERO ویستا از نظر كاربران بزرگترین پیشرفت این سیستم‌عامل است، اما تنها نیمی از پاسخ‌دهندگان به تحقیق می‌گویند كه ویستا عملكرد سریع‌تری دارد.

یك بانكدار در نیوجرسی به نام Yanez از مشكلی كه كارت ویدیویی nVidia GeForce 8800 GTX سیستم در اینترفیس Aero در زمان استفاده از درایورهای بتا ایجاد می‌كرد شكایت داشت، او اظهار می‌داشت كه این رفتار معمولا وقتی از برنامه تغییر DivX استفاده می‌شد از سیستم دیده می‌شد.

در حقیقت مشكلات مربوط به كارت گرافیك در ویستا در صدر قرار گرفته و پس از آن مشكلات مربوط به كارت صدا و وب كم مشاهده می‌شود.

nVidia درایورهای ویستا تایید شده برای بوردهای مبتنی‌بر چیپ‌های سری6 و 7 GeForce خود در 30 ژانویه منتشر كرد، اما درایورهای نهایی برای GeForce 8800 كیفیت ‌بالا را تا حدود سه ‌هفته بعد از آن توزیع ننمود. مشكلات و تاخیر در توزیع درایورها حتی طرفداران nVidia را به برقرار نمودن یك وب سایت اعتراض وادار نمود (Rival ATI به 3 هفته مهلت دیگر برای فراهم نمودن درایورهایی برای چند كارت Radeon خود نیاز داشت).

علت چیست؟

ساختن درایورهای ویستا پیچیده‌تر از ساختن درایورهای XP است و به مدل جدید نیاز دارد.

دستیابی پر دردسر

یك مشخصه آزاردهنده ویستا User Account Controls است. در XP، نصب نرم‌افزار و تغییرات دیگر سیستم برای كاربران بسیار آسان‌تر بود، تحت تنظیمات پیش‌فرض ویستا، باید هر تغییر سیستم را تایید كنید. بدین ترتیب نرم‌افزارهای مخرب نمی‌توانند خود را بر روی سیستم نصب كنند، اما كار اضافی بر دوش كاربران تحمیل می‌شود. بسیاری از كاربران UAC را خاموش می‌كنند (این تنها كاریست كه می‌توان انجام داد، گویی كه این یك گزینه قابل پیكربندی نمی‌باشد).

Lundmark می‌گوید: من یك كاربر مجرب هستم، اما UAC امكان ایجاد یك فولدر جدید در Program Files را به من نمی‌داد. بنابراین آن را غیرفعال كردم. در ضمن اقدامات امنیتی افزوده شده به ویستا كار كردن صحیح بعضی از برنامه‌های قانونی- به ویژه نرم‌افزارهای امنیتی- را مشكل می‌سازد. نیمی از پاسخگویان به تحقیق در كار كردن برنامه‌های كاربردی با ویستا مشكلاتی داشتند. ویروس‌یابان فایروال‌ها و پخش‌كننده‌های مدیا بیشترین مشكلات را داشتند، به عنوان مثال وقتی یك مشاور كامپیوتر در Louisville كلرادو به نام Ohannessian سیستم خود را به ویستا ارتقاء داد نتوانست Zone Alarm Security Suite را مجددا نصب كند زیرا این برنامه با سیستم‌عامل جدید سازگار نبود. او شركت‌های نرم‌افزاری را به دلیل آماده نكردن محصولات در هنگام عرضه ویستا سرزنش می‌كند.

Laura Yecies مدیر كل بخش خدمات مشتری شركت ZoneAlarm گفت كه شركت قصد دارد یك نسخه سازگار با ویستا از این مجموعه منتشر سازد، بنابراین كاربرانی كه در حال حاضر ZoneAlarm را برای XP خریداری می‌كنند نسخه سازگار با ویستا را به‌طور رایگان دریافت خواهند كرد.

مشكل سازترین محصولات

نیمی از پاسخگویان به تحقیق می‌گویند: حداقل یك برنامه آنها تحت ویستا كار نمی‌كند و بیش از یك سوم از پاسخگویان حداقل یك مشكل سخت‌افزاری را گزارش كرده‌اند.

دیگر فروشندگان نرم‌افزارهای امنیتی همچون شركت‌های MCAFee و Symantec نیز نتوانستند نرم‌افزارهای سازگار با ویستا را كه لیست آن را در فوریه منتشر ساخته بودند، تهیه نمایند. نمایندگان دو شركت می‌گویند كه نرم‌افزارهای آنها با نسخه 32 بیت ویستا سازگار هستند و نرم‌افزارهای امنیتی سازگار با 64 بیت تا اواخر سال جاری عرضه خواهند شد. در مقایسه شركت امنیتی Trend Micro یك مجموعه نرم‌افزار سازگار با ویستا را ارائه نموده است.

در حال حاضر اپل یك ارتقاء رایگان برای iTunes عرضه نموده كه باید بتواند با اكثر ویرایش‌های 32 بیت سیستم‌عامل كار كند اما شركت در این مورد كه احتمالا بعضی كاربران هنوز با مشكلاتی مواجه خواهند شد، اخطار داده است. كاربران دیگر باید هزینه‌ای بابت امتیاز اجرای برنامه‌های مورد علاقه‌شان بپردازند. به عنوان مثال QuickBooks 2006 و نسخه‌های پیش‌تر به دلیل تغییر در روش مدیریت حقوق administrative توسط ویستا، كار نخواهند كرد.

Rachel Euretig سخنگوی Intuit می‌گوید: به روزرسانی محصولات قدیمی به دلیل تغییرات بزرگی كه مایكروسافت ایجاد نموده، عملی نیست. كاربران QuickBooks كه از ویستا در سیستم خود بهره می‌برند باید به QuickBooks 2007 كه كاملا با سیستم‌عامل جدید سازگار است، ارتقاء دهند.

Ed Bott نویسنده Windows Vista Inside Out می‌گوید: فروشندگانی كه از قوانین در برنامه‌نویسی برای XP پیروی نكرده‌اند اكنون باید هزینه آن را با ویستا بپردازند، در ضمن مشتریان آنها نیز كه اكنون ناچارند حتی در صورت عدم نیاز یا عدم تمایل به استفاده از نسخه جدید به آن ارتقاء دهند باید تاوان آن را بپردازند.

اغلب شكایت كاربران ویستا به این بستگی دارد كه از كجا شروع كرده باشند. كسانی كه سیستم‌های جدید مجهز به ویستا را خریداری نموده‌اند، در مقایسه با كسانی كه سیستم‌هایشان را ارتقاء داده‌اند، مشكلات بیشتری را گزارش می‌كنند.

در ضمن به گفته Bott، برنامه‌ها و تجهیزات جانبی كه از معروفیت كمتر برخوردارند، نسبت به برنامه‌های محبوب‌تر مشكلات بیشتری دارند. حتی افرادی كه ادعا دارند به ویستا علاقه‌مند هستند لزوما خرید آن را به شما توصیه نمی‌كنند، اكثرا پیشنهاد می‌كنند قبل از ارتقاء منتظر درایورهای بیشتر و اولین سرویس پك باشید و یا اینكه تا زمان نیاز به یك كامپیوتر جدید صبر كنید.

فروشندگان می‌گویند كه منافع واقعی ویستا بعد از تمام شدن دوره انتقال ناخوشایند كه برای همگان آشنا است، شروع می‌شود (حدودا زمانی كه SPI عرضه شود).

Diercks از nVidia می‌گوید: در طول چند ماه آینده از تمامی این مشكلات فقط خاطره‌ای باقی می‌ماند و كاربران به وضوح از قابلیت‌ها و اجرای بازی با این سیستم‌عامل لذت خواهند برد. به هر حال كاربران چندان نگران نیستند. به عنوان مثال Jim Middleton یكی از تحلیگران Halifax می‌گوید: ”من ویستا را تكامل ویندوز می‌دانم.“ Middleton تا حدودی از ویستا راضی است.

او ادامه می‌دهد: این سیستم‌عامل از سخت‌افزار مدرن بهره می‌برد، استانداردهای جدید را پشتیبانی می‌كند و ... به هر حال ویستا تقریبا كامل است به ویژه اینكه مایكروسافت 5 سال وقت داشته تا بر روی آن كار كند، بنابراین فكر می‌كنم بسیار خوب كار كرده است.

منبع: مجله عم الکترونیک و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

سوالات کاربران از ویندوز ویستا - قسمت اول

سوالات کاربران از ویندوز ویستا-قسمت دوم

هشت سؤال رایج در مورد ویستا