تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهوری روسیه در حالی صبح امروز برای شركت در دومین نشست سران كشورهای حاشیه‌ خزر برای نخستین‌بار وارد تهران شد كه صحبت‌ها درباره مسایل امنیتی این دیدار و انتقادها از وی درباره موضع مسكو در قابل مسئله هسته‌ای ایران نتوانست مانعی در راه این سفر ایجاد كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانع‌تراشی‌ها به جایی نرسید؛ پوتین وارد تهران شد

مانع‌تراشی‌ها به جایی نرسید؛ پوتین وارد تهران شد

رئیس جمهوری روسیه در حالی صبح امروز برای شركت در دومین نشست سران كشورهای حاشیه‌ خزر برای نخستین‌بار وارد تهران شد كه صحبت‌ها درباره مسایل امنیتی این دیدار و انتقادها از وی درباره موضع مسكو در قبال مسئله هسته‌ای ایران نتوانست مانعی در راه این سفر ایجاد كند.

به گزارش فارس، با وجود این كه اهمیت این سفر برای مسكو و تهران در وهله نخست از جنبه شركت در نشست سران به منظور حل مشكلات مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر است اما سفر پوتین به تهران از دید سران كشورهای غربی بیشتر با توجه به روند اوضاع درباره برنامه هسته‌ای ایران اهمیت دارد و نه به خاطر مسئله خزر.

از سوی دیگر این دیدار از هر جهت یك پیروزی برای ایران در قبال تلاش غرب برای منزوی كردن تهران در عرصه بین‌الملل به شمار رفته و می‌تواند در صورت توافقات آتی میان مقامات تهران و مسكو، روابط روسیه و غرب به خصوص آمریكا را كاملاً تیره كند.

هر چند به گفته ناطق نوری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اهمیت دریای خزر برای ایران كمتر از موضوع هسته‌ای نیست و وی توصیه كرد مسئولان شركت كننده در اجلاس خزر باید با آگاهی كافی نسبت به حقوق ایران در دریای خزر در گذشته و حال داشته باشند و بتوانند از حق ایران دفاع كنند.

این در حالی است كه چند روز پیش از سفر پوتین به تهران، رئیس جمهوری روسیه در رأس گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های مختلف بخصوص غربی قرار داشت و حتی تلاش شد شرایط امنیتی برای سفر پوتین به تهران نامناسب جلوه داده شود.

تحولات اولیه از گزارش‌ رسانه‌‌ای درباره خطر امنیتی در سفر پوتین به تهران آغاز شد كه در آن عنوان شده بود برخی از عوامل انتحاری برای این اقدام تروریستی علیه پوتین آماده شده‌اند.

این گزارش‌ها سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان را بر آن داشت تا در مورد خبر منتشره از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال اقدامات تروریستی در سفر پوتین به تهران اعلام كند كه این گونه اخبار كاملاً بی‌پایه و اساس بوده و در راستای فعالیت‌های روانی دشمنان مناسبات ایران و روسیه منتشر گردیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «انتشار این گونه اخبار سراسر كذب ارزش خبری نداشته و نمی‌تواند هیچ‌گونه خللی در روند برنامه‌های تنظیم شده وارد سازد.»

پس از آن نیز "دیمیتری پسكوف" معاون سخنگوی كرملین به خبرنگار رویترز در تهران گفت: «ما هیچ اطلاعی از تغییرات در این سفر دریافت نكرده‌ایم و آماده‌سازی برنامه سفر رئیس جمهور برای حضور در نشست دریای خزر ادامه دارد.»

پسكوف با اشاره به این كه نمی‌تواند وجود نقشه ترور را تأیید كند، افزود: «این اطلاعات از سوی سرویس‌های جاسوسی پیگیری می‌شود و رئیس جمهور نیز از این گزارش مطلع شده است.»

ضمن این كه شایعات مربوط به آماده سازی مقدمات سوء قصد به جان رئیس جمهور روسیه در زمان سفرش به تهران، نخستین شایعه در این خصوص نیست.

مانع‌تراشی‌ها به جایی نرسید؛ پوتین وارد تهران شد

در ماه ژوئن سال جاری نیز در آستانه سفر پوتین به استانبول برای شركت در نشست سران كشورهای عضو سازمان همكاری های اقتصادی دریای سیاه در مطبوعات خارجی اخباری در خصوص امكان سوء قصد به جان رئیس جمهور روسیه منتشر شده بود.

مجله «فارن پالیسی» در ماه مارس سال گذشته در لیست منتشره خود از امكان وقوع سوء قصد به جان رهبران جهانی، ولادیمیر پوتین را پس از حامد كرزی، رئیس جمهور افغانستان، در جایگاه دوم قرار داده بود.

گذشته از این شایعات، اقدامات دیپلماتیكی نیز در روزهای اخیر از سوی غربی‌ها در پیش گرفته شده كه در راس آن سفر "كاندولیزا رایس" وزیر خارجه و "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریكا و دیدار آنها با پوتین را می‌توان در آستانه سفر پوتین به تهران مهم ارزیابی كرد. هرچند گفته می‌شود كه رایس و گیتس در این دیدار درباره سپر موشكی آمریكا و استقرار آن در اروپای شرقی با پوتین گفت‌وگو كردند اما بدون شك مقاومت مسكو در برابر آمریكا در مورد برنامه هسته‌ای ایران میان مقامات مسكو و واشنگتن مطرح شده است.

"الكساندر پیكایف" یكی از كارشناسان امور ایران در موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اینگونه ابراز عقیده كرده بود كه «سفر پوتین مهم است حتی اگر توافقی به همراه نداشته باشد. این سفر شكاف در انزوای بین‌المللی ایران است و فرصتی است تا اهمیت ایران برای دیگر كشورها به نمایش درآید.»

از سوی دیگر هرگونه حمایتی از ایران مانند تعهد پوتین به تسریع در تكمیل نیروگاه می‌تواند بیش از پیش تهران را تقویت كرده و روابط روسیه و غرب را بیش از گذشته تیره كند.

پوتین اختلافات خود را با واشنگتن بارها اعلام كرده و روز چهارشنبه گذشته نیز تاكید كرده بود اطلاعات عینی مشاهده نكرده كه ثابت كند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.