تبیان، دستیار زندگی
دو تیم محبوب و پرطرفدار فوتبال کشورمان روز یکشنبه 22 مهر ماه برای شصت و سومین بار درتاریخ خود به مصاف هم می روند تا شهر آوردی .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز از داربی 64

همه چیز از داربی 63

دو تیم محبوب و پرطرفدار فوتبال کشورمان روز پنج شنبه 15 فروردین ماه سال برای شصت و چهارمین بار درتاریخ خود به مصاف هم می روند تا شهر آوردی دیگر را به نمایش بگذارند.

از برگزاری اولین داربی پایتخت حدود 40 سال می گذرد . در این سال ها این دو تیم در چارچوب رقابت های مختلف نظیر جام تخت جمشید، لیگ قدس، جام آزادگان، جام حذفی ، باشگاه های تهران و لیگ برتر باشگاه های کشور بارها و بارها به مصاف هم رفته اند و تماشاگران زیادی را به ورزشگاه های محل برگزاری این دیدار کشانده اند.

اهمیتی که هر یک از این تیم ها برای این دیدار قائل هستند آن چنان زیاد است که از همان ابتدای فصل برای کسب تمام امتیازات آن لحظه شماری کرده و برای رسیدن به این منظور برنامه های خاصی را تدوین می کنند. این در حالی است که آنها به خوبی می دانند این بازی نیز به مانند دیدارهای دیگر تنها 3 امتیاز دارد و نه بیشتر!

از سوی دیگر ، اهمیت این بازی که در واقع مهم ترین داربی ایران محسوب می شود به حدی است که حتی بسیاری از ساکنان کشورهای مجاور و هم چنین ایرانیان ساکن خارج از کشور را نیز از طریق تلویزیون و اینترنت به پیگیری آن ترغیب می کند. اما آنچه مسلم است اینکه این مسابقه ذهن انبوهی از فوتبال دوستان ایرانی را برای مدت ها به خود مشغول می کند و نتیجه آن نیز مدت زیادی کانون بحث و اظهار نظر هواداران دو تیم و فوتبال دوستان کشورمان قرار می گیرد.

همه چیز از داربی 63

اولین داربی پایتخت روز شانزدهم فروردین سال 1347 در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی فعلی) بین دو تیم محبوب تهران یعنی تاج (استقلال) و پرسپولیس (پیروزی) برگزار شد و تساوی بدون گل در آن رقم خورد در حالی که آخرین رویارویی دو تیم در روز یکشنبه 22 مهرماه سال 1386 در ورزشگاه آزادی تهران با با تساوی دو تیم خاتمه یافت.این دو تیم تا کنون 63 بار به مصاف هم رفته اند که حاصل آن ،28  تساوی ، 20 برد برای آبی پوشان و 15 برتری برای قرمز پوشان پایتخت بوده و در خلال این بازی ها استقلالی ها 62 بار و پرسپولیسی ها 58 بار دروازه یکدیگر را گشوده اند. بیشتر داربی های تهران در ورزشگاه آزادی انجام شده اما ورزشگاه هایی چون شهید شیرودی تهران (امجدیه سابق) ، آزادی بندرعباس و یادگار امام تبریز هم شاهد برگزاری این دیدار بوده اند.

همه چیز از داربی 63

از طرف دیگر ، این چهاردهمین رویارویی دو تیم در مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور می باشد. در 13دیدار گذشته این دو تیم دراین چارچوب ، استقلال 3 بار و پرسپولیس 2 بار به برتری رسیده اند و 8 بار هم پیکار دو تیم با تساوی خاتمه یافته است. چکیده ای از دیدارهای گذشته این دو تیم با یکدیگر را در ادامه مرور می کنیم تا بیشتر در حال و هوای مسابقات گذشته این دو تیم و هم چنین دیدار آینده آنها قرار گیریم.

داربی های ناتمام

در تاریخ برگزاری داربی های تهران چهار بازی ناتمام به چشم می خورد که در سه مورد از آنها فدراسیون فوتبال رای به برتری سه بر صفر استقلال داده و یک بازی هم با همان نتیجه دیدار ناتمام در تاریخ ثبت شده است!

اولین داربی ناتمام چهارمین رویارویی تاریخ شهرآورد تهران در روز هفدهم بهمن 1348 است. این بازی تا دقیقه 82 با گل غلامحسین مظلومی به سود استقلال در جریان بود که در این لحظه بازیکنان و کادر مربیگری پرسپولیس به دلیل اعتراض به نحوه داوری ، زمین مسابقه را ترک کردند و به این ترتیب بازی ناتمام ماند! فدراسیون فوتبال هم نتیجه این مسابقه را 3 بر صفر به سود استقلال اعلام کرد.

دومین داربی ناتمام مربوط به روز بیست و هفتم دی 1349 است که در آن دو تیم بزرگ پایتخت برای ششمین بار در تاریخ خود به مصاف هم رفتند. این بازی تا دقیقه 75 با تساوی یک بر یک در جریان بود که بازیکنان و کادر مربیگری پرسپولیس به مانند سال قبل به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت داور ، زمین مسابقه را ترک کردند تا بار دیگر نتیجه بازی از سوی فدراسیون فوتبال ، 3 بر صفر به نفع استقلال اعلام شود! حسین کلانی و عباس مژدهی گلزنان دو تیم در این بازی ناتمام بودند.

داربی بیست و دوم نیز ناتمام ماند! این دیدار که یک بازی دوستانه بود تا دقیقه 75 با گل غلامرضا فتح آبادی ، یک بر صفر به سود استقلال در جریان بود که هجوم تماشاگران به داخل زمین باعث ناتمام ماندن مسابقه شد! جالب اینکه این بازی هیچ گاه تکرار نشد و همان نتیجه یک بر صفر به سود استقلال در تاریخ ثبت شد!

همه چیز از داربی 63

اما آخرین داربی ناتمام ، داربی سی و هشتم می باشد. این بازی در دی ماه سال 1373 انجام شد و تا دقیقه 88 با نتیجه مساوی 2 بر 2 در جریان بود که در این لحظه بازیکنان دو تیم به درگیری با یکدیگر پرداختند و تماشاگران هم به درون زمین ریختند تا چهارمین بازی ناتمام در تاریخ داربی های تهران ثبت شود! صادق ورمزیار و ادموند اختر برای استقلال و فرشاد پیوس و بهزاد داداش زاده برای پرسپولیس در این بازی نیمه تمام گلزنی کردند. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم با توجه به وقایع پیش آمده رای به برتری 3 بر صفر استقلال در این دیدار داد. پس از این بازی بود که فدراسیون فوتبال تصمیم به استفاده از داوران خارجی برای قضاوت داربی تهران گرفت.

ترین ها

اولین بازی داربی: پرسپولیس صفر استقلال صفر ( فروردین 1347)

آخرین بازی داربی: پرسپولیس 1 استقلال یک ( مهر ماه 1386)

اولین برد داربی: استقلال 3 پرسپولیس یک ( مرداد 1348)

آخرین برد داربی: پرسپولیس 2 استقلال یک ( آبان 1385)

اولین تساوی داربی: پرسپولیس صفر استقلال صفر ( فروردین 1347)

آخرین تساوی داربی: پرسپولیس 1 استقلال1 ( فروردین 1386 )

پر گل ترین بازی: پرسپولیس 6 استقلال صفر ( شهریور 1352)

کم گل ترین بازی: چهارده دیدار با تساوی بدون گل خاتمه یافته است.

اولین برد استقلال: استقلال 3 پرسپولیس یک ( مرداد 1348)

آخرین برد استقلال: استقلال یک پرسپولیس صفر ( آبان 1384)

همه چیز از داربی 63

اولین برد پرسپولیس: پرسپولیس 4 استقلال یک  ( بهمن 1350)

آخرین برد پرسپولیس: پرسپولیس 2 استقلال یک ( آبان 1385)

بهترین برد پرسپولیس: پرسپولیس 6 استقلال صفر ( شهریور 1352)

بهترین برد استقلال: استقلال 3 پرسپولیس صفر ( اردیبهشت 1356)

بهترین گلزن داربی: صفر ایرانپاک از پرسپولیس با 7 گل

بهترین گلزن پرسپولیس: صفر ایرانپاک با 7 گل

بهترین گلزن استقلال: علی جباری با 5 گل

اولین گلزن داربی: احمد منشی زاده (استقلال)

آخرین گلزن داربی: محسن خلیلی ( پرسپولیس)

اولین گلزن استقلال: احمد منشی زاده

آخرین گلزن استقلال: امید روانخواه

اولین گلزن پرسپولیس: کاظم گنجاپور

آخرین گلزن پرسپولیس: محسن خلیلی

سریع ترین گل داربی: علی سامره (استقلال) در دقیقه یک

دیرترین گل داربی: صفر ایرانپاک ،حسین کلانی ،همایون بهزادی (پرسپولیس)، پیروز قربانی (استقلال) در دقیقه 90

گلزنان پرسپولیس

7 گل: صفر ایرانپاک

5 گل: حسین کلانی

4 گل: همایون بهزادی – مهدی هاشمی نسب

2 گل: علی پروین – محمود خوردبین – فرشاد پیوس – ادموند بزیک – شاهرخ بیانی – اسماعیل حاج رحیمی پور – ایرج سلیمانی

1 گل: کاظم گنجاپور – جهانگیر فتاحی – غلامرضا فتح آبادی – ناصر محمدخانی – رضا عابدیان – نادر میراحمدیان – مرتضی کرمانی مقام – مهدی مهدوی کیا – بهنام طاهرزاده – افشین پیروانی – پایان رافت – علی کریمی – بهروز رهبری فر – رضا جباری –  علی انصاریان – بهنام ابوالقاسم پور – یحیی گل محمدی – عیسی ترائوره – حامد کاویانپور – سهراب انتظاری – شیث رضایی   – مهرزاد معدنچی – مهرداد اولادی- واحدی نیکبخت - محسن خلیلی

گلزنان استقلال

5 گل: علی جباری

4 گل: غلامحسین مظلومی

3 گل: حسن روشن - عبدالصمد مرفاوی

2 گل: کارو حق وردیان – مسعود مژدهی – صادق ورمزیار – علی سامره – محمد نوازی – علیرضا اکبرپور – محمود فکری – غلامرضاعنایتی

1 گل: احمد منشی زاده – عباس مژدهی – جواد قراب – رضا عادلخانی – هادی نراقی – محرم عاشوری – سعید مراغه چیان – غلامرضا فتح آبادی – بهتاش فریبا – پرویز مظلومی – جعفر مختاریفر – شاهرخ بیانی – عباس سرخاب – محمد تقوی – ادموند  اختر – فرد ملکیان – سهراب بختیاری زاده – مهدی هاشمی نسب – داوود سید عباسی – پیروز قربانی – امیر حسین صادقی- علی علیزاده -امید روانخواه

همه چیز از داربی 63

همه چیز از داربی

1- این دو تیم تا کنون 63 دیدار برابر هم انجام داده اند که حاصل آن ، 28 تساوی ، 20 برد برای استقلال و 15 برد برای پرسپولیس بوده است. استقلالی ها 62 بار و پرسپولیسی ها 58 بار دروازه همدیگر را گشوده اند.

2- از مجموع 118 گل به ثمر رسیده در داربی تهران ، 44 گل در نیمه اول و 67 گل در نیمه دوم به ثمر رسیده است. تکلیف 9 گل دیگر را نیز فدراسیون فوتبال مشخص کرده است! این امر به دلیل سه بازی ناتمام است که نتیجه آنها از سوی فدراسیون فوتبال ، سه بر صفر به سود استقلال اعلام شده است.

3- چهارده مسابقه در فصل بهار ، هفت مسابقه در فصل تابستان ، هجده مسابقه در فصل پاییز و بیست و سه مسابقه در فصل زمستان انجام شده است.

4- پر گل ترین بازی دو تیم به روز شانزدهم شهریور ماه سال 1352 بر می گردد که طی آن ، پرسپولیس به برتری تاریخی شش بر صفر مقابل رقیب سنتی خود دست یافت.

همه چیز از داربی 63

5- از مجموع 28 نتیجه مساوی دو تیم تا کنون ، 14 بازی با تساوی بدون گل ، 13 بازی با تساوی یک بر یک و تنها یک دیدار با تساوی دو بر دو خاتمه یافته است.

6- هفت گل از مجموع گل های رد و بدل شده در داربی تهران از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده که از این تعداد ، سه گل برای استقلال و چهار گل برای پرسپولیس بوده است. شاهرخ بیانی ، صادق ورمزیار و محمد نوازی برای استقلال و شاهرخ بیانی ، مهدی هاشمی نسب ، بهروز رهبری فر و علی انصاریان برای پرسپولیس از روی نقطه پنالتی گل زده اند. ضمن اینکه شاهرخ بیانی تنها بازیکنی است که با پیراهن هر دو باشگاه از روی نقطه پنالتی گل زده است!

7- همایون بهزادی تنها بازیکن تاریخ داربی تهران است که در یک دیدار موفق به هت تریک و زدن سه گل در یک مسابقه شده است. این امر در سال 1352 و در بازی ای که با شش گل به سود پرسپولیس خاتمه یافت صورت گرفت.

8- عیسی ترائوره ، بازیکن آفریقایی پرسپولیس ، تنها بازیکن خارجی است که تا کنون موفق به گلزنی در داربی تهران شده است. این بازیکن در سال 1382 و در پنجاه و پنجمین داربی پایتخت برای تیم خود گل زد.

همه چیز از داربی 63

9- شاهرخ بیانی ، غلامرضا فتح آبادی و مهدی هاشمی نسب بازیکنانی هستند که برای هر دو باشگاه گل زده اند.شاهرخ بیانی 2 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال ، غلامرضا فتح آبادی یک گل برای هر کدام از دو باشگاه و مهدی هاشمی نسب 4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده اند.همچنین غلامرضا فتح آبادی اولین گلزن مشترک آبی و قرمز است .

10- نوزده بازیکن تا کنون با پیراهن هر دو تیم در داربی تهران به میدان رفته اند که اسامی آنها از این قرار است:

داریوش مصطفوی – پرویز قلیچ خانی – جواد الله وردی – شاهرخ بیانی – غلامرضا فتح آبادی – امیر موسوی نیا – محمود کلهر – احمد رضا عابدزاده – مجید نامجو مطلق – رضا احدی – مهدی هاشمی نسب – بهزاد داداش زاده – محمد رضا مهدوی – مهدی صالح پور – علی اکبریان – داوود سید عباسی - علیرضا واحدی نیکبخت - علی انصاریان- علی علیزاده

11- علی پروین با 20 بار حضور در داربی پایتخت ، پر سابقه ترین بازیکن تاریخ داربی تهران محسوب می شود. افشین پیروانی هم با 18 بازی در جایگاه دوم قرار دارد.

12- از سال 1373 تا کنون داوران خارجی داربی های تهران را قضاوت می کنند.

13- در تاریخ برگزاری داربی های تهران چهار بازی ناتمام به چشم می خورد که در سه مورد از آنها فدراسیون فوتبال رای به برتری سه بر صفر استقلال داده و یک بازی هم با همان نتیجه دیدار ناتمام در تاریخ ثبت شده است!

14- داربی شصت و چهارم چهاردهمین رویارویی دو تیم در مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور می باشد. در 13 دیدار گذشته این دو تیم در این چارچوب، استقلال 3 بار و پرسپولیس 2 بار به برتری رسیده اند و 8 بار هم پیکار دو تیم با تساوی خاتمه یافته است.