تبیان، دستیار زندگی
كامران عدل اردیبهشت‌ماه سال 1384 به دریای كارائیب و جزیره‌ی مارتینیك در شمال فرانسه رفت و 56 بنای معماری سال‌های 1920 تا 1950 - دوره‌ی استعماری این منطقه - را عكاسی كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معماری دوره‌ی استعمار مارتینیك

عكس‌های كامران عدل

با عكس‌های كامران عدل،

معماری دوره‌ی استعمار مارتینیك منتشر شد

با عكس‌های یك هنرمند عكاس و معمار ایرانی مجموعه‌ی معماری مارتینیك به زبان فرانسوی در دنیا منتشر شد.

كامران عدل اردیبهشت‌ماه سال 1384 به دریای كارائیب و جزیره‌ی مارتینیك در شمال فرانسه رفت و 56 بنای معماری سال‌های 1920 تا 1950 - دوره‌ی استعماری این منطقه - را عكاسی كرد.

در این كتاب "ژان دوسه" - معمار و مولف فرانسوی مجموعه‌ی یاد شده - به تفصیل تشریح كرده است: وجود یك معماری مدرن بتونی در مارتینیك ممكن است باعث تعجب و شگفتی باشد، چراكه بیشتر گذشته‌ی استعماری و ساختمان‌های چوبی‌اش در ذهن تداعی می‌شود.

به ‌گفته‌ی او، مجمع‌الجزایر هندغربی، خود را با این معماری جدید كه در ده‌های بزرگ و حومه‌ی شهر و زیست‌گاه‌های مردمی و ساختمان‌های عمومی وارد شدند، تطبیق داده است.

آن‌ها می‌دانستند چگونه با شجاعت و خلاقیت شكل ابتدایی مدرنیسم را كه ویژگی این زمین‌های آمریكایی است، خلق كنند. از دبیرستان شوشتر گرفته تا وقتی كه از كلیسای پرشور عبور می‌كنیم و صدها نمونه دیگر این آثار ساختمانی ما را دعوت می‌كند تا وجه متحیركننده میراث مارتینیكی را كه نخستین نمونه آن قدمتی نزدیك به یك قرن دارد، دوباره كشف كنیم.

نشریه‌ی "معماری امروز" - نشریه‌ی تخصصی معماری باسابقه و معتبر فرانسوی - در راستای انتشار مجموعه‌ی چند جلدی معماری فرانسه، نخستین بخش فعالیت خود را به جزیره‌ی "مارتینیك" اختصاص داده بود.

"ژان دوسه"، در دومین مجلد این كتاب، به جزیره‌ی "گوادالوپ" می‌پردازد.

منبع : ایسنا