تبیان، دستیار زندگی

  تیک‌تاک و اینستاگرام به گسترش استعمار اسرائیل کمک می‌کنند؟

استعمار فقط از نظر جغرافیایی بر منطقه تأثیر نمی‌گذارد، استعمار مدرن به طور مجازی در جامعه نفوذ می‌کند و در نتیجه جوامع را در سطح بین‌المللی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تیک‌تاک ، اینستاگرام  ، استعمار اسرائیل ، رسانه‌های اجتماعی ، رژیم صهیونیستی ، جنایات جنگی و فحاشی
 سربازان اسرائیلی با خوشحالی جنایات خود را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کنند، درحالی‌که الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی اتاق‌های پژواک صهیونیستی ایجاد می‌کنند. اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی از دیرباز به‌عنوان استعمار توصیف شده است. از سرقت زمین و منابع طبیعی گرفته تا ناسیونالیسم و سرمایه‌داری و اسرائیل خود را با تاکتیک‌ها و لفاظی‌های استعماری همسو کرده است.

 اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه دولت اسرائیل که در حال نسل‌کشی نوار غزه است، همچنان حمایت بین‌المللی را از سوی افرادی که ظاهراً چیزی از اشغال اسرائیل به دست نمی‌آورند، جلب می‌کند؟

 مهم است که بدانیم استعمار فقط از نظر جغرافیایی بر منطقه تأثیر نمی‌گذارد، استعمار مدرن به طور مجازی در جامعه نفوذ می‌کند و در نتیجه جوامع را در سطح بین‌المللی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 تاکتیک‌های استعماری اسرائیل شامل پخش آنلاین جنایات جنگی و فحاشی می‌شود. بیشتر اینها نتیجه فعالیت‌های نظامیان اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی است.

 بارها دیده شده است که سربازان اسرائیلی از تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها شادی می‌کنند، فلسطینی‌ها را آزار می‌دهند، امدادگران ترور شده را تمسخر می‌کنند و حتی با لباس‌های زیر زنان فلسطینی عکس گرفته‌اند.

 اگرچه دولت اسرائیل گفته است که سربازان به‌خاطر چنین اقداماتی مجازات خواهند شد، اما نیروهای اسرائیلی اساساً به‌عنوان بازیگران استعماری و شرکای بازاریابی اسرائیل عمل می‌کنند. آنها حتی در تیک‌تاک یک ترند ایجاد کرده‌اند که از دستگیری و بازداشت فلسطینی‌ها تقلید می‌کند.

 صهیونیست‌ها برای جلب حمایت و رسیدن به هدف خود، به الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز تکیه می‌کنند، الگوریتم‌هایی که برای نشان‌دادن محتوای بیشتر به کاربران طراحی شده‌اند. هنگامی که فیدهای خبری کاربران غربی مکرراً انسانیت‌زدایی و تحقیر فلسطینیان را عادی‌سازی می‌کنند، تعجب‌آور نیست که ببینیم آنها به نفع صهیونیسم عمل می‌کنند.

 انسانیت‌زدایی از فلسطینیان

 در حوزه‌های رسانه‌های اجتماعی صهیونیستی، فلسطینی‌ها تنها به‌عنوان سرگرمی دیده می‌شوند که با این اصل استعماری صهیونیستی که فلسطینیان غیرانسانی هستند، سازگار است. این استراتژی با ایجاد قطعی اینترنت در غزه توسط اسرائیل و کشتن روزنامه‌نگاران تشدید شده که این موارد دو تاکتیک است که مانع از انتقال تجربیات فلسطینی‌ها به سایر نقاط جهان می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد تصویری یک‌طرفه فیلتر شده از طریق لنزهای اسرائیلی و غربی از فلسطینی‌ها می‌شود.

 با خاموش‌شدن صداهای غزه، انتشار اطلاعات نادرست روش دیگری است که برای استعمار رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. اسرائیل بارها برای بدنام‌کردن گروه‌های فلسطینی اطلاعات نادرست منتشر کرده است، از جمله گزارش‌هایی مبنی بر بریدن سر نوزادان توسط حماس و تجاوزهای دسته‌جمعی. علاوه بر این، دروغ در مورد آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، منجر به کاهش کمک‌های جهانی شد که بحران در غزه را تشدید کرد.

 زمانی که صهیونیست‌ها با چنین مسائلی مواجه می‌شوند، به نظر می‌رسد که دو راهکار اصلی دارند: انحراف با اتهامات یهودی‌ستیزی و الزام به محکومیت حماس یا عقب‌نشینی تدریجی از اظهارات نادرست برای به‌حداقل‌رساندن تقصیر خود که هر دو راهبرد امکان توجیه مداوم کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل را فراهم می‌کنند.

 تک‌تک کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز در این تاکتیک‌ها شرکت می‌کنند. از 7 اکتبر، بسیاری از صهیونیست‌ها به اینستاگرام، تیک‌تاک و دیگر پلتفرم‌ها برای اعلام حمایت از دولت اشغالگر، تبدیل به مجاری برای اهداف استعماری اسرائیل که اساساً بازیگران کوچک استعماری هستند، شده‌اند. این سکوت استعماری یک محیط آنلاین ایجاد می‌کند که شبیه خط مونتاژ تبلیغات برای اهداف صهیونیستی است. دولت استعماری دستورات صادر می‌کند، سربازان اسرائیلی مرتکب جنایات می‌شوند و شواهدی را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کنند و اسرائیل دروغ‌هایی می‌سازد تا به اقدامات کنترل نشده ادامه دهد.

 اطلاعات نادرست و تبلیغات

 برای کسانی که در معرض انواع منابع اطلاعاتی در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود نیستند، بازگرداندن تأثیرات اطلاعات نادرست و تبلیغات دشوار است، حتی اگر گزارش‌ها بعداً پس گرفته شوند.

 به‌تدریج اطلاعات نادرست جمع‌آوری و مشروعیت می‌یابد، جنایات جنگی عادی می‌شود، بهانه‌تراشی می‌شود و فلسطینی‌های بیشتری کشته می‌شوند. در تمام این مدت، اسرائیل به الهام بخشیدن به بازیگران کوچک استعماری در سطح بین‌المللی و توجیه کشتار فلسطینیان در جهان ادامه می‌دهد.

 درعین‌حال، علی‌رغم فراگیرشدن اتاق‌های پژواک صهیونیستی، به نظر می‌رسد چرخش استعماری قابل‌توجهی به‌سوی آزادی فلسطین صورت‌گرفته است. برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که تغییرات قانونی باهدف ممنوعیت تیک‌تاک در ایالات متحده قصد دارد انتقاد از اسرائیل را در این پلتفرم محدود کند و این برنامه را عامل تغییر افکار عمومی می‌داند. اینستاگرام همچنین به‌روزرسانی‌ای را معرفی کرده است که به طور خودکار محتوای سیاسی را محدود می‌کند مگر اینکه تنظیمات به‌صورت دستی تغییر کند.

 افزایش محتوای رسانه‌های اجتماعی طرفدار فلسطین و اقداماتی برای جلوگیری از گسترش آن، مخالفت‌های نهادی علیه خودمختاری فلسطینیان را برجسته می‌کند. مهم‌تر از آن، آنها پیشنهاد می‌کنند که آزادی فلسطین نزدیک است. در غیر این صورت، اگر فعالیت‌های فلسطینی تأثیرگذاری نداشته باشد، چرا باید موازنه‌هایی را برای جلوگیری از فعالیت‌های فلسطینی اجرا کرد؟

در آخر برای کاربران رسانه‌های اجتماعی ضروری است که نسبت به اطلاعات نادرست که از فیدهای آنها عبور می‌کند هوشیار باشند. بدون تلاشی هماهنگ، برای برطرف‌کردن منابع اطلاعاتی‌مان، ما در معرض خطر گسترش روندی هستیم که نه‌تنها اعمال شنیع را توجیه می‌کند، بلکه هدف آن اجرای ذهنیت استعماری در سطح جهانی است.