تبیان، دستیار زندگی

نکاتی برای اینکه صبح‌ها زودتر و راحت‌تر از خواب بیدار شوید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که دکمه اسنوز موبایلتان را چند بار می‌زنید تا بیشتر بخوابید؟ آیا بعد از اینکه بالاخره بیدار شدید به‌سختی خود را از رختخواب بیرون می‌کشید تا برای شروع روزتان آماده شوید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیدارشدن
صبح زود از خواب بیدارشدن می‌تواند سخت باشد، خصوصاً اگر آدم صبح زود نباشید باید برای بیدارشدن و بیرون آمدن از رختخواب با خودتان کلنجار بروید یا حتی بدتر، مرتباً اسنوز را بزنید تا کاری که باید انجام بدهید را مرتباً به تأخیر بیندازید. این چالش واقعی است، اما راه‌هایی وجود دارد تا به‌جای این‌همه کلنجاررفتن، راحت‌تر از خواب بیدار شوید.
توصیه‌هایی که ارائه می‌دهیم کمکتان می‌کنند هم یک رویهٔ منظم صبحگاهی داشته باشید و هم از لحظات زیبای بعد از طلوع خورشید لذت ببرید. این نکات کمک می‌کنند روزتان را خوب شروع کنید و زمینه را برای یک روز کارآمد و مفید فراهم نمایید.


برای خودتان یک رویهٔ منظم صبحگاهی داشته باشید

داشتن یک روتین صبحگاهی برای شروع یک روز مثبت و کارآمد لازم است. به‌جای بی‌برنامه بودن و چشم‌ها را مالیدن و فکرکردن، برنامه داشته باشید تا بدانید چه باید بکنید و انگیزه پیدا کنید. داشتن روتین یا یک رویهٔ منظم کمکتان می‌کند استرس و اضطراب ناشی از بی‌نظمی و بی‌برنامگی و پریشان بودن را حذف کنید و روز خود را با شفافیت و هدف آغاز نمایید.
با ساعت مشخص برای خواب و بیداری شروع کنید و حتی آخر هفته‌ها و تعطیلات هم به آن پایبند باشید. ساعت منظم خواب و بیداری باعث می‌شود ساعت طبیعی بدن خود را تنظیم کنید و بیدارشدن برایتان خیلی راحت‌تر شود. سپس برنامه‌ای برای کارهایی که باید بعد از بیدارشدن انجام دهید بنویسید: ورزش، صبحانه و دوش‌گرفتن. هر روز طبق این برنامه پیش بروید تا به این ریتم عادت کنید. برنامه کمکتان می‌کند تصمیم‌گیری‌های غیرضروری صبح را که انرژی و وقتتان را می‌گیرند حذف کنید. وقتی برنامه دارید و هدفتان مشخص است، بیدارشدن از خواب هم برایتان راحت‌تر می‌شود و از این قسمت از روزتان می‌توانید لذت ببرید.

روزتان را با حرکت شروع کنید

یک روتین ورزشی فوری و کوتاه در برنامه صبحتان جا بدهید تا بیشتر احساس هشیاری و انرژی کنید. چرا ورزش برای حس و حال خوب و عملکرد مناسب شما بسیار مؤثر است؟ چون باعث ترشح اندورفین و هورمون‌های حال خوب دیگر می‌شود و کمکتان می‌کند انرژی خوبی برای شروع یک روز خوب با یک فاز خوب داشته باشید. شاید دوست داشته باشید چند دقیقه‌ای در اطراف خانه پیاده‌روی کنید یا یک ست تمرین پوش‌آپ انجام دهید، یا چند دقیقه تمرین با شدت بالا انجام دهید و ضربان قلب خود را بالا ببرید. یا شاید هم یک ست اسکوات همان چیزی باشد که لازم دارید تا صبح را با یک فعالیت فیزیکی خوب شروع کنید.
وقتی صبح ورزش می‌کنید، علاوه بر اینکه از فواید آن بهره می‌برید، کمکتان می‌کند نظم و انضباط را احساس کنید. شروع روز با حسی از هدف و اقدام نتایج خوبی دارد. همچنین انگیزه بیشتری برای پیش‌بردن باقی روز خود خواهید داشت؛ بنابراین به‌جای اینکه اسنوز آلارم را بزنید، فوراً چند حرکت انجام دهید. متوجه خواهید شد همین حرکات ساده و کوتاه چقدر نگرشتان را تغییر می‌دهند و سطح انرژی‌تان را بالا می‌برند.

ذهن و آگاهی و مدیتیشن انجام دهید

روز خود را با کمی ذهن‌آگاهی شروع کنید. ذهن آگاه بودن به‌محض بیدارشدن از خواب، وضعیت ذهنی و تمرکز بهتری به شما می‌دهد. هر روز صبح پنج دقیقه وقت بگذارید و ذهن خود را شفاف و روی تنفستان تمرکز نمایید. همین قدم کوچک زمینه را برای شروع یک روز خوب فراهم می‌کند. تمرین ذهن‌آگاهی می‌تواند استرس و اضطراب شما را کاهش داده و حس و حالتان را خوب کند.
با مدیتیشن و ذهن‌آگاهی شما می‌توانید با دنیای درون خودتان ارتباط بیشتری برقرار کنید. شما یاد می‌گیرید افکار و احساسات خود را مشاهده کرده و به‌جای اینکه درگیر الگوهای بیخود فکری شوید، آنها را کنترل کنید. این رویکرد می‌تواند شما را به صلح درونی، تصمیم‌گیری بهتر و حس بهتری از آرامش برساند.
هر روز صبح به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در سکوت بنشینید و به تنفس و احساسات بدنی و هیجانات یا افکار خود توجه کنید. بدون اینکه بخواهید چیزی را تغییر بدهید، فقط نظاره‌گر و متوجه هر آن چیزی که وجود دارد باشید و اجازه دهید عبور کنند. به مرور زمان این تمرین باعث می‌شود افکار استرس برانگیز آرام بگیرند و حسی از آرامش به طور طبیعی در شما ظاهر شود.
تمرین ذهن‌آگاهی می‌تواند ساده به نظر برسد اما نیاز به صبر دارد. ذهن شما طبیعتاً بی‌قرار خواهد شد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد به‌آرامی توجه خود را به زمان حال برگردانید. این تمرین را بخشی همیشگی از روتین صبح خود کنید تا با تمرکز و آرامش و ذهنی آماده زندگی روزمره خود را شروع کنید. با تمرین مداوم و صبر متوجه خواهید شد با خردی بیشتر و بدون استرس به چالش‌هایتان پاسخ می‌دهید.

با صبحانه‌ای مغذی بدنتان را تغذیه کنید

وقتی روز خود را با صبحانه‌ای مغذی شروع می‌کنید، احساس تمرکز بیشتری دارید. ضمناً یک صبحانه مغذی خودش یک هدف است! به‌جای اینکه بدون برنامه فقط چیزی در دهانتان بگذارید، عادت می‌کنید صبحانه‌ای سالم و مقوی آماده کنید تا انرژی خوبی به بدنتان برای شروع روز برساند.
غذاهایی مثل جو دوسر پخته، تخم‌مرغ، ماست و میوه می‌توانند انرژی یکنواختی به بدن و ذهنتان برسانند. وقتی غلات فیبردار را با پروتئین همراه می‌کنید، مدت‌زمان طولانی‌تری سیر خواهید ماند. سبزیجاتی مانند اسفناج را به املت یا اسموتی صبحانه‌تان اضافه کنید.

با ساعت مشخص برای خواب و بیداری شروع کنید و حتی آخر هفته‌ها و تعطیلات هم به آن پایبند باشید. ساعت منظم خواب و بیداری باعث می‌شود ساعت طبیعی بدن خود را تنظیم کنید و بیدارشدن برایتان خیلی راحت‌تر شود. سپس برنامه‌ای برای کارهایی که باید بعد از بیدارشدن انجام دهید بنویسید

هر چه صبحانه‌تان مقوی‌تر و سیرکننده‌تر باشد، بعداً کمتر احتمال خواهد داشت سراغ اسنک‌های شیرین بروید. وقتی صبحانه‌ای سالم و مغذی می‌خورید؛ یعنی مراقبت از خود را تمرین می‌کنید. خوردن باهدف و با برنامه نوعی تمرین در جهت تقویت ذهن‌آگاهی است. توجه‌کردن به رنگ و بافت و طعم و بوی غذایی که برای صبحانه می‌خورید می‌تواند؛ مانند یک مدیتیشن کوچک با ذهن‌آگاهی برای شروع روز باشد.
پس با خودتان مهربان باشید و عادات سالم و جدیدی برای روزتان خلق کنید. برای شروع می‌توانید موز با کره بادام‌زمینی را جایگزین غلات شیرین صبحانه کنید. کم‌کم مقداری سبزیجات، غلات کامل یا پروتئین‌ها را به صبحانه‌تان اضافه کنید و انرژی آن را بالا ببرید.
وقتی عادت می‌کنید برای خودتان صبحانه‌ای خوب آماده کنید، به بدنتان یاد می‌دهید که لایق مراقبت و توجه و مهربانی است. بدین ترتیب دانه‌های سلامتی را در درون و بیرون خود می‌کارید.

در لحظه‌های ساده صبح، لذت را پیدا کنید

هر صبح فرصتی تازه به شما داده می‌شود تا روزی دیگر را با سلیقه و خواست خودتان طراحی کنید. با طلوع خورشید آسمان هم انگار تازه می‌شود؛ در سکوت نفس بکشید، هم‌زمان با خوردن صبحانه و نوشیدن چای یا قهوه‌تان به بیرون از پنجره نگاه کنید و لذت ببرید. کنار میز صبحانه‌تان یک دفترچه و قلم داشته باشید و هر روز یکی دو خط در مورد نعمت‌ها و زیبایی‌های کوچکی که دارید بنویسید، حس لذت داشتن آنها را بچشید و شکرگزاری کنید. چشم‌های خود را به دیدن خوشی‌های کوچکی که روزتان را می‌سازند عادت بدهید!

در پایان
صبح زود از خواب بیدارشدن همیشه هم راحت نیست؛ اما داشتن یک روتین منظم که به شما لذت بدهد می‌تواند نگرشتان را تغییر دهد. از تجربه‌کردن نترسید و راه‌هایی را پیدا کنید که برای شما بهترین هستند. با کمی تلاش و توجه می‌توانید حتی از صبح زود بیدارشدن هم لذت ببرید و هر روز خود را با انرژی و انگیزه شروع کرده و واقعاً زندگی کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.