تبیان، دستیار زندگی

این غذاها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا سالم بمانید

تحقیقات و مطالعات به‌وضوح نشان داده‌اند داشتن رژیم‌های غذایی پُر از غذاهای فراوری شده منجر به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان می‌شوند. به همین دلیل چیزی که در بشقاب و لیوانتان می‌ریزید خیلی مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناسالم‌ترین غذاها
سالم ماندن فقط مربوط به ورزش‌کردن و خوب خوابیدن نیست. چیزی که شما وارد بدنتان می‌کنید نقش بسیار مهمی در سلامتی و تندرستی‌تان دارد. متأسفانه خیلی از غذاها در رژیم‌های غذایی امروزی از نظر ارزش غذایی چندان قابل‌توجه نیستند و حاوی قند و نمک و افزودنی‌های زیادی می‌باشند. تحقیقات و مطالعات به‌وضوح نشان داده‌اند داشتن رژیم‌های غذایی پُر از غذاهای فراوری شده منجر به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان می‌شوند. به همین دلیل چیزی که در بشقاب و لیوانتان می‌ریزید خیلی مهم است.
غذاهایی که در ادامه از آنها نام می‌بریم ارزش غذایی ندارند و دارای موادی هستند که به بدن آسیب می‌زنند. هدف این است که به شما کمک کنیم انتخاب‌های غذایی هوشمندانه‌تری داشته باشید.

قندهای فراوری شده

قندهای اضافی مثل شیره ذرت با فروکتوز بالا، نیشکر، آگاو و دیگر شیرین‌کننده‌ها در تمام قسمت‌های صنایع غذایی امروز وجود دارند. چند محصول غذایی را در فروشگاه انتخاب کرده و برچسب آنها را بخوانید. متعجب خواهید شد که چقدر حاوی قند افزوده است، حتی محصولاتی که مزه شیرین ندارند؛ بنابراین عجیب نیست که خیلی از افراد روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری فقط از طریق قندهای اضافی وارد بدن خود می‌کنند که بسیار فراتر از میزان توصیه شده است.

ناسالم‌ترین غذاها در رژیم‌های غذایی مدرن آنهایی هستند که بسیار فراوری شده و حاوی قندهای افزوده، روغن‌های گیاهی تصفیه شده، نگهدارنده‌های شیمیایی و ترکیباتی هستند که در شیوه‌های پرحرارت پخت‌وپز تشکیل شده‌اند. این مواد، ارزش غذایی ندارند و موجب پُرخوری و افزایش وزن می‌شوند

مصرف قند زیاد باعث افزایش احتمال اضافه‌وزن و چاقی، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، بیماری کبد چرب، زوال عقل، افسردگی و حتی انواعی از سرطان‌ها می‌شود. واضح است که قند برای سلامتی خوب نیست، اما چرا؟ قند سطح گلوکز و انسولین خون را بالا می‌برد، موجب التهاب در بدن می‌شود و هیچ ارزش غذایی ندارد.
به‌جای اینکه هوس شیرینی خود را مدام پاسخ بدهید و عادت شیرینی‌خوری را در خود قوی‌تر کنید، کم‌کم ذائقه خود را تغییر بدهید و به بدنتان فرصتی بدهید تا مزه‌های دیگر را نیز بپذیرد و لذت ببرد. به‌مرورزمان، مغز و گیرنده‌های چشایی شما جوری سازگاری پیدا می‌کنند که دیگر نیازی به غذاهای بسیار شیرین نخواهد داشت!

روغن‌های گیاهی تصفیه شده

انواع روغن‌های ظاهراً بی‌ضرری که در طبقات فروشگاه‌ها چیده شده‌اند اغلب روغن‌های گیاهی‌اند که از تصفیه دانه‌های روغنی مانند سویا، کانولا و ذرت به دست می‌آیند و پُر از اسیدهای چرب التهابی امگا 6 هستند. اما این بدترین قسمت ماجرا نیست؛ وقتی این روغن‌ها را در معرض حرارت زیاد قرار می‌دهید، مثلاً حین پخت‌وپز، این روغن‌ها اکسید شده و دارای مواد مضری می‌شوند، مثل آلدهیدها، چربی‌های ترانس و دیگر موادی که اصلاً برای سلامتی خوب نیستند.
مدتی است که شواهد علمی نسبت به مصرف این روغن‌ها هشدار داده‌اند. زیرا مصرف روغن‌های گیاهی تصفیه شده به‌صورت منظم می‌تواند موجب التهابات سیستمی، بیماری قلبی، سرطان، دیابت و دیگر بیماری‌های مزمنی شود که برای هیچ‌کس خوشایند نیستند؛ بنابراین لطفی به بدن خود بکنید و این روغن‌های ناسالم را تا جایی که ممکن است در رژیم غذایی خود کاهش دهید و با روغن‌هایی مثل روغن‌زیتون، روغن آووکادو و یا روغن کنجد جایگزین کنید.

گوشت‌های فراوری شده

همبرگر و هات‌داگ و... خوشمزه‌اند اما این گوشت‌های فراوری شده دارای مواد مضری هستند که به سلامتی شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند، مثلاً نگهدارنده‌های شیمیایی مانند سدیم نیترات. این ترکیبات به‌محض ورود به بدن تبدیل به ترکیبات سرطان‌زایی می‌شوند که به‌طورجدی سلامتی شما را تهدید خواهند کرد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند حتی دو برش از گوشت فراوری شده در روز می‌تواند ریسک سرطان کولورکتال را تا ۱۸ درصد افزایش بدهد. اما مشکل به همین ختم نمی‌شود. گوشت‌های فراوری شده منجر به افزایش ریسک بیماری قلبی، دیابت و مرگ زودهنگام می‌شوند؛ بنابراین اگر بدن و سلامتی خود را دوست دارید، سراغ گوشت‌های غیرفرآوری شده و تازه بروید.

غذاهای بسیار فراوری شده

انواع و اقسام غذاهای بسته‌بندی و منجمد و پُر از قند و نگهدارنده که بخش بزرگی از صنایع غذایی دنیای امروز را تشکیل می‌دهند، بسیار فراوری شده‌اند. طعم‌دهنده‌های مصنوعی، چشایی شما را فریب می‌دهند و شما فکر می‌کنید یک غذای خوب و واقعی می‌خورید.
این غذاها اغلب کالری زیادی دارند؛ اما از جهت فیبر و مواد مغذی قابل‌توجه نیستند. این غذاها علاوه بر اینکه موجب اضافه‌وزن می‌شوند، عامل ابتلا به بیماری‌های مزمن نیز هستند. پس باز هم اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید مصرف غذاهای بسیار فراوری شده را به حداقل برسانید.

غذاهای سرخ شده

سرخ‌کردن مواد غذایی، روغن‌های موجود در غذا را اکسید کرده و به گلیکاسیونهای پیشرفته التهاب برانگیز و آلدهیدها تبدیل می‌نماید. مصرف مکرر غذاهای سرخ شده باعث التهاب، مقاومت به انسولین، بیماری قلبی و کوتاه‌شدن طول عمر می‌شود. بهترین روش‌های پخت‌وپز شامل بخارپز کردن، تفت‌دادن در روغن‌های سالم، آب‌پز کردن و استفاده از سرخ‌کن‌های بدون روغن می‌شود.

نوشیدنی‌های قندی

نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و دیگر نوشیدنی‌های قندی می‌توانند قند خون را بالا ببرند و اغلب ارزش غذایی هم ندارند. نوشیدن تنها یک نوشیدنی قندی در روز می‌تواند ریسک دیابت نوع دوم را تا ۱۸ درصد افزایش بدهد. آب، چایی‌ها و دم‌نوش‌های بدون قند را جایگزین کنید.

الکل

مصرف الکل می‌تواند ریسک سرطان‌های دهان، حلق، سینه، کبد و کولورکتال را به میزان چشمگیری بالا ببرد. الکل موجب نارسایی قلبی، بیماری کبد چرب، زوال عقل، افسردگی و افزایش وزن نیز می‌شود.
کلام پایانی
ناسالم‌ترین غذاها در رژیم‌های غذایی مدرن آنهایی هستند که بسیار فراوری شده و حاوی قندهای افزوده، روغن‌های گیاهی تصفیه شده، نگهدارنده‌های شیمیایی و ترکیباتی هستند که در شیوه‌های پرحرارت پخت‌وپز تشکیل شده‌اند. این مواد، ارزش غذایی ندارند و موجب پُرخوری و افزایش وزن می‌شوند.
غذاهایی مانند نوشابه‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌های صنعتی، فست‌فودها فراوری شده‌اند و طی این فرایند، مواد مغذی و فیبرهای خود را ازدست‌داده‌اند. ضمناً افزودن قندها و چربی‌ها و مواد شیمیایی به آنها پاسخ قسمت لذت و پاداش را در مغز می‌دهند و همین باعث می‌شود شما بیشتر و بیشتر سراغ این خوراکی‌ها بروید و به‌مرور دچار چاقی، دیابت، بیماری قلبی و دیگر بیماری‌های مزمن شوید.
برای اینکه از نعمت سلامتی بیشتر برخوردار باشید اهمیت بدهید که رژیم غذایی شما پُر از میوه‌ها و سبزی‌ها، پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها و چربی‌های سالم و بسیار محدود از جهت غذاهای فراوری شده باشد. غذاهای سالم، بدن شما را با آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرها، اسیدهای چرب ضروری و مواد ضدالتهاب تغذیه می‌کنند، تعادل هورمونی را برقرار می‌کنند، عملکرد گوارش را تقویت می‌کنند و انرژی خوبی به شما می‌دهند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.