تبیان، دستیار زندگی

چه خبر از جاه‌طلبی 2 میلیاردی نتانیاهو؟

سیستم دفاعی 2 میلیاردی نتانیاهو فروریخت

پس از عملیات «وعده صادق» ایران علیه اسرائیل، بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی مدعی شدند که حمله به کنسولگری ایران همان جرقه‌ای بود که ایران را علیه اسرائیل برانگیخت و وضعیت خاورمیانه را علیه رژیم صهیونیستی شعله‌ور کرد. البته که هدف ایران از اجرای این عملیات، دفاع از موجودیت خود و در پاسخ به هدف قرار گرفتن کنسولگری بود که در پی آن 7 مستشار نظامی ایران به شهادت رسیدند اما اینکه بگویند تنها دلیل و بهانه ایران برای دشمنی با اسرائیل به این ترور برمی‌گردد مثل این است که یک سریال را از وسط دیده باشی و آن را از میانه ماجرا قضاوت کنی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وعده صادق، نتانیاهو، رژیم صهیونیستی


مقاومت یک تنه!


کمی بعد از اجرای این عملیات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات «وعده صادق» در پاسخ به جنایت‌های متعددی بود که اسرائیل طی این سال‌ها مرتکب شده که تنها یکی از آن‌ها حمله به کنسولگری ایران در دمشق بوده است. بله اسرائیل 75 سال است که دست‌نشانده برخی دیگر برای کنترل‌گری و خراب‌کاری در منطقه است. ترور دانشمندان هسته‌ای، حمله سایبری به زیرساخت‌های هسته‌ای، ترور پدر موشکی ایران، مشارکت در ترور سردار سلیمانی، ترور پهبادی چند مستشار نظامی و از همه مهم‌تر سال‌ها غصب و اشغال فلسطین تنها برخی دلایلی است که ایران این رژیم جعلی را به رسمیت نمی‌شناسد.

از سوی دیگر، ایران در حمله به رژیم صهیونیستی تنها با پدافند هوایی اسرائیل طرف نبود بلکه با همتایان این رژیم از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی اردن و توان موشکی و ضد هوایی آن‌ها نیز به طور غیر مستقیم مواجه بود؛ مانند آنچه که در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران رخ داد و در حالیکه ایران برای خرید سیم خاردار نیز تحریم بود، عراق از چندین منبع تجهیز می‌شد.

افسانه قدرت بازدارندگی اسرائیل فروریخت


از طرفی اگر ایران به دنبال گرفتن تلفات از اسرائیل بود می‌توانست چراغ خاموش عمل کند و اصلا خبری از این عملیات به بیرون درز نکند. با این حال نکته‌ای که در این مسئله نادیده گرفته می‌شود و برخی را با ادعای پوچ اسرائیل مبنی بر خنثی شدن 99 درصد از پهباد و موشک‌های ایران همراه کرده این است که ایران می‌خواست با یک عملیات سنگین چند نشان بزند: اول اینکه پاسخی بدهد در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی و دوم اینکه قدرت خود را به  اسرائیل و متحدانش اثبات کند و نتیجه همان شد که باید: دنیا از قدرت دفاعی ایران انگشت به دهان ماند و حتی بایدن هم به اسرائیل تاکید کرد که هیچگونه حمله تلافی‌جویانه نتانیاهو به ایران را حمایت نمی‌کند.

از سوی دیگر وعده صادق به دنیا ثابت کرد که قدرت نتانیاهو و آنچه در سر می‌پروراند، افسانه‌ای بیش نیست و دیواره‌ مثلا محکمی که نتانیاهو با تهدیدها و جاه‌طلبی‌هایش طی این سال‌ها ساخته بود، جلوی چشم تمام دنیا فروریخت.

ایران 50 برابر کمتر از اسرائیل هزینه کرد


همچنین موج جدید دیگری که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده این است که ایران میلیون‌ها دلار خرج پهبادها و موشک‌هایی کرد که حتی یک فروند آن هم در زمین اسرائیل فرود نیامد. البته که نباید انتظار داشت که واکنش اسرائیل به حمله ایران از این دو حالت خارج باشد: یا می‌گفت میزان خسارت‌ها جانی و مالی زیاد است تا فضای حمله به ایران را به نفع خود باز کند یا اینکه باید می‌گفت هیچ خسارتی وجود ندارد و سیستم دفاعی تمامی پهبادها و موشک‌ها را رهگیری کرده است تا عملیات روانی را در جامعه ایجاد کند و همین هم شد.

همچنین ایران تاکنون تعداد تسلیحات استفاده شده در عملیات «وعده صادق» را اعلام نکرده است اما با توجه به آماری که رژیم صهیونیستی ارائه داده و باتوجه به آنچه که برخی رسانه‌های داخلی از جمله فرهیختگان به طور فرضی تخمین زده‌اند، در مجموع حدود 300 فروند شامل 170 پهپاد انتحاری، بیش از 30 موشک کروز و بیش از 120 موشک بالستیک به سمت فلسطین اشغالی پرتاب شده است.

بر اساس تخمین غرب، پهبادها قیمتی معادل 20 هزار دلار دارند که شاید بتوان گفت حدود 3 میلیون و 400 هزار دلار هزینه شده است. هر موشک هایپرسونیک فتاح به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه 200 هزار دلار قیمت دارد. با توجه به اینکه ایران از موشک سطح پایین‌تری برای پاسخ به رژیم استفاده کرد، می‌توان گفت هزینه هر موشک باید تا 160 هزار دلار باشد. از این رو مجموع هزینه پرتاب 120 موشک بالستیک 19 میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

هر چند فرمانده نیروی هوافضا قیمت موشک هایپرسونیک ایران را اعلام کرده اما اطلاعات قیمتی موشک‌های کروز ایران در دسترس نیست. با این حال مسیرهای غیرمستقیمی برای این کار وجود دارد. قیمت موشک‌های کروز در برد مشابه با موشک‌های بالستیک، دست‌کم سه برابر کمتر است. از این رو در رده میان‌بردها اگر موشک‌های بالستیک تا 3 میلیون دلار قیمت دارند، موشک‌های کروز بین 500 هزار تا یک میلیون دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

همچنین اگر قیمت هر موشک کروز را مشابه بالستیک‌های تاکتیکی 160 هزار دلار محاسبه کنیم، ایران برای 30 موشک کروز 4 میلیون و 800 هزار دلار هزینه کرده است.  هزینه 3 میلیون و 400 هزار دلاری پهپادهای انتحاری، 19 میلیون و 200 هزار دلاری موشک‌های بالستیک و 4 میلیون و 800 هزار دلاری موشک‌های کروز نشان می‌دهد پاسخ شبانه ایران 27 میلیون و 400 هزار دلار هزینه داشته است.

این در حالی است که بر اساس آمار روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت»، اسرائیل برای رهگیری تسلیحات ایرانی، حدود یک میلیارد و 350 میلیون دلار هزینه کرده است؛  همچنین هزینه‌های رژیم درحالی است که سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز در رهگیری پرتابه‌های ایران به هزینه خود مشارکت داشته‌اند. این مساله نشان می‌دهد مجموع هزینه ائتلاف غربی برای دفاع از رژیم به 2 میلیارد دلار می‌رسد.

بنابراین هزینه یک‌میلیارد و 350 میلیون دلاری صهیونیست‌ها برای رهگیری تسلیحات ایرانی نشان می‌دهد آنها 50 برابر بیشتر از ایران هزینه کرده‌اند و این غیر از هزینه خسارت‌هایی است که این عملیات به سرزمین اشغالی وارد کرده است.

با این اوصاف و با توجه به آمار و ارقام تخمینی، ایران با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه‌ای که اسرائیل با کمک همتایانش صرف مقابله با تسلیحات ایران کرده بود به استقبال تل آویو رفت و چه بسا حتی اگر این مقدار بیشتر هم بود، صرف امنیت کشور و حفظ موجود این خاک می‌شد؛ دقیقا کاری که دیگر کشورها می‌کنند و به هر قیمتی از امنیت خود دفاع می‌کنند.