تبیان، دستیار زندگی

عادت‌های سالم برای سال جدید

۱۲ عادت روزانه که کمک می‌کند سال ۱۴۰۳ سالم‌تر باشید

عادت‌های سالم فراوانی وجود دارند که کمکتان می‌کنند سلامت جسمی و روانی خود را در سالی که در پیش رو دارید بهتر کنید. در این مطلب از تغییرات کوچکی صحبت می‌کنیم که پشتوانه علمی دارند و با به‌کارگرفتن آنها در برنامه روزانه‌تان می‌توانید از سلامتی بهتری برخوردار شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عادت‌های سالم
خیلی از ما با این امید و آرزو وارد سال جدید می‌شویم که تغییرات بهتری ایجاد کنیم، به اهداف سلامتی‌مان برسیم و شرایط بهتری نسبت به سال قبل داشته باشیم. گاهی برنامه‌های سال جدید نیاز به تلاش‌ها و زحمات بیشتری دارند تا بعداً فوایدش را به دست آوریم، مثلاً ورزش‌کردن به‌جای ولو شدن مقابل تلویزیون. واقعیت این است که عهدهایی که با خود می‌بندیم همیشه هم در زود نتیجه نمی‌دهند. اگر سعی دارید تغذیه سالم‌تری داشته باشید، تغییرات کوچک روزانه در عادت‌ها می‌توانند تفاوت‌های جدی در سلامت کلی شما ایجاد کند. اثرات کوچک به‌مرور جمع می‌شوند و نتیجه می‌دهند.
عادت‌های سالم فراوانی وجود دارند که کمکتان می‌کنند سلامت جسمی و روانی خود را در سالی که در پیش رو دارید بهتر کنید.
در این مطلب از تغییرات کوچکی صحبت می‌کنیم که پشتوانه علمی دارند و با به‌کارگرفتن آنها در برنامه روزانه‌تان می‌توانید مطمئن باشید که بدون نیاز به‌صرف وقت و هزینه زیاد می‌توانید از سلامتی بهتری برخوردار شوید.

به خوابتان اهمیت بدهید

خواب کافی نداشتن مثل این است که تمام روز خود را با تلفن همراهی سر کنید که باطری آن ۱۲ درصد شارژ دارد. بدن شما نه‌تنها برای استراحت و بازسازی بلکه برای انجام کارهای مهمی مثل یادگیری چیزهای جدید و ذخیره اطلاعات نیز به خواب کافی نیاز دارد. افراد بزرگسال باید هر شب حداقل ۷ ساعت بخوابند. اگر برای خواب مشکل دارید، حتماً به دنبال راه‌حل مناسبی باشید.

بیشتر پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی برای سلامت جسم و روان هر دو مفید است، بنابراین ارزش این را دارد که در سال جدید تصمیم بگیرید، پیاده‌روی بیشتر را جزئی از عادات خود کنید.
پیاده‌روی منظم از جنبه جسمی می‌تواند سیستم ایمنی را قوی کند، درد مفاصل را کاهش دهد و حفظ وزن سالم را راحت‌تر کند.
هر ورزشی برای سلامت روان نیز مفید است و پیاده‌روی هم مستثنی نیست. اگر می‌خواهید با تغییری در عادت‌های روزانه خود به جنگ علائم افسردگی و اضطراب و بی‌حالی بروید، پیاده‌روی یک گزینه عالی است.

عادت‌های سالم شما می‌توانند مفرح و لذت‌بخش هم باشند. همیشه چه کاری را دوست داشتید انجام بدهید؟ جواب شما به این سؤال می‌تواند شما را به سمت یک سرگرمی جدید در سال جدید ببرد. پرداختن به این سرگرمی کمکتان می‌کند استرستان را کم و سلامت روانتان را تقویت کنید


روزی نیم ساعت مطالعه کنید

استرس دارید؟ کتابی را باز کنید و مشغول شوید. مطالعات نشان می‌دهند روزی نیم ساعت مطالعه می‌تواند مثل یوگا و سرگرمی و... استرس را کاهش دهد.
مطالعه برای مغزتان هم بسیار خوب است؛ چون ارتباطات داخل مغز را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند غرق مطالعه‌شدن هم فواید کوتاه‌مدت برای مغز دارد و هم بلندمدت؛ بنابراین مطالعه را یک عادت روزانه کنید تا آگاهانه قدرت ادراک خود را افزایش داده و دیرتر به زوال عقل دچار شوید.

مدیتیشن کنید

یک روش مؤثر دیگر برای کاهش استرس، مدیتیشن است که به شما این امکان را می‌دهد تا در حال بمانید. در دنیای شلوغ امروز، این شیوه آرام‌سازی نه فقط به سلامتی شما کمک می‌کند؛ بلکه شما را شاد و سرحال هم نگه می‌دارد. اگر مدیتیشن بلد نیستید، نگران نباشید؛ شروع کنید و کم‌کم پیش بروید. ۵ دقیقه در روز کافی است. اپلیکیشن‌های زیادی برای راهنمایی شما وجود دارند و می‌توانید مدیتیشن را خیلی زود به یک عادت روزانه تبدیل کنید.


در طبیعت وقت بگذرانید

در طبیعت بودن آرامش‌بخش است و نیاز به توضیح ندارد. خصوصاً در دنیای امروز که بیشتر اوقات خود را با تلفن همراه و کامپیوتر سپری می‌کنیم نیاز خیلی بیشتری به آرامش طبیعت داریم. یافته‌ها نشان می‌دهند زمانی که در طبیعت سپری می‌کنیم می‌تواند:
. ادراک و شناخت را بهتر کند
. دقت و تمرکز را بالا ببرد
. خطر بیماری‌های روحی را کاهش دهد
. حس مهربانی و همدلی ما با دیگران را تقویت کند
می‌توانید این عادت سالم را با عادت‌های سالم دیگر ترکیب کنید، مثلاً پیاده‌روی روزانه در طبیعت. فضاهای طبیعی سبز و آبی فوق‌العاده‌اند.

بیشتر غذاهای گیاهی بخورید

احتمالاً می‌دانید که تغذیه با غذاهای گیاهی حس بهتری به شما می‌دهد. پس برنامه‌ریزی کنید تا غذاهای گیاهی بیشتری در هر وعده داخل بشقابتان باشد. یک رژیم غذایی سرشار از منابع گیاهی کمکتان می‌کند کلسترول و فشار خونتان در سطحی نرمال باشد و ریسک بسیاری از بیماری‌ها را از خود دور کنید. گیاهان غنی از ویتامین‌ها و املاح هستند که برای عملکرد یک بدن سالم به آن نیاز دارید.
میوه و سبزی، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها، حبوبات و بنشن بیشتر مصرف کنید.

بیشتر آب بنوشید

این یکی از مواردی است که خیلی از ما فراموش می‌کنیم جزو عادت‌های سالم خود قرار دهیم. بدن ما بیشتر از آب است پس منطقی است که نیاز داشته باشیم به طور مداوم به بدن خود آبرسانی کنیم. نوشیدن آب کافی طی روز به بدن کمک می‌کند از شر سموم و ضایعات خلاص شود، مفاصل نرم بمانند و فرایند گوارش به‌خوبی انجام شود.
مهم این است که نوشیدن آب کافی برای شما یک «عادت» شود. برای این کار با یک بطری آب که همه‌جا همراهتان باشد شروع کنید. هر وقت احساس خستگی و بی‌حالی کردید جرعه‌ای آب بنوشید و اثرش را ببینید.

سیگار را ترک کنید

شروع سال جدید فرصت بسیار خوبی برای ترک عادت‌های ناسالمی مثل سیگار است. همه می‌دانیم که سیگار برای قلب و ریه مضر است و طول عمر را کاهش می‌دهد. خیلی ساده است: اگر می‌خواهید بیشتر زنده بمانید، سیگار را ترک کنید!
به دنبال جایگزین‌های مثلاً سالم‌تری مثل ویپ نگردید، چون هر چند ممکن است مضرات کمتری داشته باشد؛ اما به‌اندازه سیگار اعتیادآور است و همچنان خطراتی برای سلامتی دارد.
سیگارکشیدن یکی از سخت‌ترین عادت‌ها از جهت ترک‌کردن است، اما شدنی است و ارزشش را دارد.

با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید

اگر به دنبال راه‌های سالمی هستید تا سالی که پیش رو دارید سال شادتری برایتان باشد، با اطرافیان خود بیشتر ارتباط برقرار کنید. ارتباطات اجتماعی نقش بزرگی در بهتر کردن خلق‌وخوی ما دارند. همه ما عزیزانی داریم که لازم است زمان بیشتری را با آنها سپری کنیم. با عزیزی که مدت‌هاست با او تماس نگرفته‌اید تماس بگیرید یا او را به یک دورهمی کوچک یا یک عصرانه دعوت کنید و ببینید بعد از آن چه حسی دارید. اگر یک حلقه اجتماعی ندارید، امسال این حلقه را تشکیل دهید.

از ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی فاصله بگیرید

مدت‌های طولانی با اسکرین‌ها مشغول بودن اثرات منفی خود را بر سلامت روان می‌گذارد. اما خوشبختانه عکس این ماجرا هم درست است، دتوکس دیجیتال می‌تواند:
. خوابتان را بهتر کند
. تمرکز و کارایی‌تان را بالا ببرد
. علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد
. روابط اجتماعی واقعی‌تان را بهتر و قوی‌تر کند
عادت کنید هر ماه یکی دو روز از اسکرین‌ها و فضای مجازی فاصله بگیرید و اثرش را ببینید. البته هر روز هم باید مدت زمانی را دور از این ابزارها باشید تا به سلامت روان خود کمکی کرده باشید. چه‌بهتر که این زمان، یکی دو ساعت قبل از خواب باشد.


یک سرگرمی جدید پیدا کنید

عادت‌های سالم شما می‌توانند مفرح و لذت‌بخش هم باشند. همیشه چه کاری را دوست داشتید انجام بدهید؟ جواب شما به این سؤال می‌تواند شما را به سمت یک سرگرمی جدید در سال جدید ببرد. پرداختن به این سرگرمی کمکتان می‌کند استرستان را کم و سلامت روانتان را تقویت کنید.
ضمناً، بعضی از سرگرمی‌ها ممکن است شما را به تحرک وادارند و در نتیجه به سلامت فیزیکی شما هم کمک کنند. شاید مدت‌هاست دوست دارید پینگ پونگ بازی کنید؛ اما عملاً این کار را نکرده‌اید، بسیار خب الان وقتش است که تصمیم بگیرید در اوقات فراغت به پارک محل بروید و پینگ پونگ بازی کنید.
در آخر اینکه عادت‌های سالم زیادی وجود دارند که می‌توانید طبق شرایط و امکانات و سلیقه خود انتخابشان کرده و آنها را وارد برنامه روزمره خود کنید تا در سال جدید اقدام مفیدتری برای سلامتی و تندرستی خود انجام دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.