تبیان، دستیار زندگی

تاری دید زنگ خطر کدام بیماری‌هاست؟

خیلی وقت‌ها ما تاری دید را تجربه می‌کنیم. گاهی اصلاً توجهی به آن نمی‌کنیم؛ چون علت جدی برای آن نمی‌بینیم، مثلاً می‌دانیم تارید دیدی که داریم در اثر خستگی چشم یا نیاز به عینکی با نمره‌های جدید است. اما گاهی تاری دید علت‌های خطرناکی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاری دید
تاری دید ناگهانی می‌تواند شیوهٔ بدن برای اعلام یک عارضه جدی باشد. خیلی از عوامل می‌توانند باعث تاری دید شوند که همهٔ آنها خطرناک و اورژانسی نیستند. مثلاً خشکی چشم می‌تواند موجب تاری دید شود. اما وقتی تاری دید به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد یک زنگ خطر است زیرا می‌تواند نشان‌دهنده سکته مغزی یا عارضه خطرناک دیگری باشد که نیاز به اقدام پزشکی فوری دارد.
در ادامه به برخی از علت‌های جدی تاری دید ناگهانی می‌پردازیم که نشان می‌دهند باید زودتر خود را به اورژانس برسانید.

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به دلیل انسداد یا پارگی رگ، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این شرایط باعث تاری دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم می‌شود؛ چون بر قسمتی از مغز که بینایی را کنترل می‌کند اثر می‌گذارد.
اگر به طور ناگهانی دچار تاری دید شدید، به علائم دیگری که می‌توانند نشانه سکته مغزی باشند توجه کنید. این علائم شامل ضعف و کرختی ناگهانی در یک سمت بدن، یک سردرد شدید و مشکل در راه‌رفتن یا تکلم می‌شوند. اگر هر یک از این نشانه‌ها را داشتید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
یک نوع سکته مغزی که TIA نام دارد می‌تواند باعث تاری دید شود. TIA نیز مثل سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است و برخی از افراد ممکن است ابتدا دچار TIA شوند و کمی بعد سکته مغزی برایشان رخ دهد.

درصورتی‌که چشمتان موقع ورزش یا کار آسیب ببیند یا ماده شیمیایی محرکی با چشمتان تماس پیدا کند هم ممکن است به تاری دید دچار شوید. هر گونه حادثه‌ای که بر بینایی‌تان اثر بگذارد، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی پزشکی دارد تا جلوی آسیب به بینایی گرفته شود


میگرن

میگرن یک سردرد شدید است که می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. میگرن علاوه بر یک سردرد شدید می‌تواند علائم دیگری مانند تاری دید و دیگر مشکلات بینایی نیز ایجاد کند.
بسیاری از علائم بینایی مرتبط با میگرن به‌صورت آئورا رخ می‌دهند که علائم هشداردهندهٔ شروع میگرن هستند. تغییرات بینایی طی میگرن‌های شبکیه‌ای (رتینال) نیز ممکن است رخ دهند که نادر بوده و فقط بر یک چشم اثر می‌گذارند.
اگر سابقه میگرن دارید پس علائم بینایی مرتبط با سردردتان طبیعی است. اما اگر دچار تغییرات بینایی یا تاری دید ناگهانی شدید که اولین‌بار است تجربه می‌کنید، باید با اورژانس تماس بگیرید تا علت‌های دیگر مثل سکته مغزی بررسی شوند.


آسیب چشم

درصورتی‌که چشمتان موقع ورزش یا کار آسیب ببیند یا ماده شیمیایی محرکی با چشمتان تماس پیدا کند هم ممکن است به تاری دید دچار شوید. هر گونه حادثه‌ای که بر بینایی‌تان اثر بگذارد، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی پزشکی دارد تا جلوی آسیب به بینایی گرفته شود. مثلاً آسیب‌های جدی چشم می‌توانند موجب پارگی شبکیه شوند. این زمانی است که بخشی از شبکیه (سنسورهای نوری چشم که با مغز ارتباط می‌گیرند) یا تمام آن از قسمت عقب سر قطع ارتباط می‌کند.

التهاب چشم

بافت چشم ممکن است به‌واسطه ضربه یا پاشیدن شدید چیزی به چشم دچار التهاب شود. ویروس هرپس ناشی از تبخال هم می‌تواند به چشم برسد و التهاب و تاری دید ایجاد کند. بیماری‌های سیستم ایمنی که بر قسمت‌های دیگر بدن اثر می‌گذارند مثل پسوریازیس، IBS و آرتریت روماتوئید نیز می‌توانند با التهابی که در چشم ایجاد می‌کنند موجب تاری دید شوند.

پایین‌بودن فشارخون

احساس ضعف و سرگیجه هم دارید؟ پس ممکن است فشار خونتان پایین باشد؛ چون مثلاً در گرما زیاد فعالیت کرده‌اید و بدنتان دهیدراته شده. چیزهایی مانند مصرف برخی از داروها، مشکلات قلبی، تغذیه نادرست و عدم تعادل هورمونی نیز می‌توانند فشارخون را پایین بیاورند و تاری دید ایجاد کنند.

احتباس مایعات در چشم (آب‌سیاه)

احتباس مایعات در چشم می‌تواند بر عصب بینایی فشار وارد کرده و به آن آسیب بزند. اگر اطراف نور هاله‌هایی هم می‌بینید، چشم‌هایتان خیلی قرمز شده و درد هم می‌کند پس احتمالاً دچار گلوکومای حاد زاویه بسته شده‌اید. این عارضه به‌سرعت ایجاد شده و اگر زود مداوا نشود ممکن است بینایی خود را از دست بدهید.

آب‌مروارید

آب‌مروارید ناحیه‌ای ابری در قسمت‌های شفاف عدسی چشم است که به‌تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. این عارضه معمولاً در هر دو چشم و بعد از ۵۵ سالگی رخ می‌دهد؛ اما افراد جوان‌تر و حتی کودکان هم می‌توانند به آب‌مروارید دچار شوند. شاید رنگ‌ها محو به نظر برسند و دید شب سخت شود و حساسیت نسبت به خیره نگاه‌کردن هم شاید وجود داشته باشد. می‌توان با عمل جراحی، لنزهای مصنوعی را جایگزین عدسی تار چشم‌ها کرد.

مشکلی در مغز

یک ضربه یا آسیب مغزی می‌تواند نحوه پردازش اطلاعات بینایی چشم‌ها را دچار اختلال کند. تومور مغزی هم بسته به ناحیه مدنظر و میزان شدت آسیب می‌تواند بر بینایی اثر بگذارد. دوبینی نیز می‌تواند یکی از بسیار علائم تورم مغز یا تورم غشای اطراف مغز باشد (آنسفالیت یا مننژیت) که اغلب ناشی از عفونت است.

ام اس

اگر عصب بینایی دچار التهاب یا آسیب باشد، سیگنال‌هایی که از چشم به مغز می‌روند به‌سختی می‌توانند منتقل شوند. مشکل بینایی معمولاً اولین علامت از ام اس است.
آیا دیابت می‌تواند باعث تاری دید شود؟
بله، دیابت هم می‌تواند باعث تورم عدسی‌های چشم شده و در نتیجه تاری دید ایجاد کند. این اتفاق خصوصاً زمانی می‌افتد که سطح قند خون در عرض مدت کوتاهی تغییرات شدیدی دارد. خوشبختانه این یک عارضه موقتی بوده و بعد از تثبیت سطح قند خون به وضعیت نرمال خود برخواهد گشت.

آیا تاری دید در زمان بارداری خطرناک است؟
اگر باردار هستید و دچار تاری دید شدید باید به پزشکتان اطلاع دهید. تاری دید در دوران بارداری می‌تواند علامتی اولیه از دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا فشارخون بالا باشد. این عوارض می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.