تبیان، دستیار زندگی

به بهانه ماه مارس؛ ماه آگاهی از اندومتریوز

ارتباط اندومتریوز و بیماری قلبی چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند خانم‌هایی که تشخیص‌داده‌شده اندومتریوز دارند احتمالاً بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی یا حمله قلبی‌اند. به‌طورکلی ریسک بیماری‌های قلبی بعد از یائسگی بیشتر می‌شود و داشتن اندومتریوز هم می‌تواند این ریسک را تقویت کند و ضمناً ریسک فاکتوری برای خانم‌های زیر ۴۰ سال است. حالا اندومتریوز چگونه بر قلب اثر می‌گذارد و چه می‌توان کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اندومتریوز
اندومتریوز عارضه‌ای است که در آن بافتی مشابه بافت داخل رحم (اندومتریوم) شروع به رشد در دیگر قسمت‌های بدن (خارج از رحم) می‌کند. در اغلب موارد، این بافت نواحی مربوط به لگن و قسمت‌هایی از سیستم تناسلی زنانه از جمله تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
این عارضه که تقریباً ۱۰ درصد از خانم‌ها را درگیر می‌کند می‌تواند منجر به درد لگن، خصوصاً طی تخمک‌گذاری شود. همچنین، تجمع این بافت اضافی در اطراف تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ می‌تواند بر باروری اثر بگذارد.
به دلیل اینکه این بافت‌های اضافی شبیه بافت‌های داخل رحم هستند، نسبت به نوسانات هورمونی واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین وقتی بدن شما برای پریود آماده می‌شود، تمام این قسمت‌هایی که دچار اندومتریوز است نیز ملتهب و تحریک می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود درد زیادی داشته باشید، خونریزی پریودتان سنگین باشد، بدنتان درگیر التهاب شود و بافت اسکار و کیست‌های تخمدان به وجود بیاید.

التهاب و قلب

التهاب در هر جایی از بدن می‌تواند بر قلب اثر بگذارد. التهاب باعث می‌شود بدن شما در وضعیتی پر از استرس عمل کند. وقتی کورتیزول بالاست، ضربان قلب و فشارخون نیز بالا می‌رود.
التهاب باعث می‌شود رگ‌ها و عروق در سراسر بدن تنگ و مسدود شوند. این انسدادها می‌توانند مستقیماً منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا دیگر بیماری‌های عروقی شوند.
در نتیجه اگر شما اندومتریوز داشته باشید، باید اقداماتی برای کاهش ریسک بیماری قلبی در سن پایین انجام دهید؛ زیرا التهابی که در بدن شماست، بر تمام بدنتان از جمله قلب اثر می‌گذارد.

خانم‌هایی که اندومتریوز دارند چگونه می‌توانند ریسک بیماری قلبی خود را کاهش دهند؟

متأسفانه اندومتریوز یک عارضه مزمن است که خیلی از خانم‌ها با آن درگیرند و مجبورند علائم آن را مدیریت کنند. وقتی صحبت از به‌حداقل‌رساندن ریسک بیماری قلبی است، تشخیص و درمان اندومتریوز نقطه خوبی برای شروع است، اما تغییراتی در سبک زندگی نیز می‌توانند به سلامت عمومی شما کمک کنند.

. بیماری‌های مزمن را کنترل کنید. اندومتریوز تنها بیماری التهابی نیست که بر قلب اثر می‌گذارد. به‌طورکلی باید التهاب را در بدن خود کاهش دهید.

. رژیم غذایی دوستدار قلب داشته باشید. سعی کنید بیشتر از پروتئین‌های گیاهی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید. از غذاهای فراوری شده یا غذاهای پرچرب و خیلی شیرین پرهیز کنید. این غذاها نه‌تنها التهاب را در بدن افزایش می‌دهند؛ بلکه قند خون و کلسترول را نیز بالا می‌برند.

التهاب در هر جایی از بدن می‌تواند بر قلب اثر بگذارد. التهاب باعث می‌شود بدن شما در وضعیتی پر از استرس عمل کند. وقتی کورتیزول بالاست، ضربان قلب و فشارخون نیز بالا می‌رود


. به طور منظم ورزش کنید. تحرک بدنی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و در نتیجه ریسک بیماری قلبی نیز کمتر می‌شود. هر روز به هر روشی که می‌توانید نیم ساعت ضربان قلب خود را بالا ببرید: با پیاده‌روی تند در اطراف یا تمرین با وزنه.

. وزن سالم داشته باشید. دیابت و چاقی دو ریسک فاکتور اصلی برای بیماری قلبی‌اند. با خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم، زمینه را برای داشتن وزنی سالم و پیشگیری از اضافه‌وزن فراهم کنید.

. از الکل و تنباکو دوری کنید. الکل و تنباکو نه‌تنها منجر به التهاب در بدن می‌شوند؛ بلکه خطر ابتلا به فشارخون بالا را نیز بیشتر می‌کنند. سیگارکشیدن به رگ‌ها نیز آسیب می‌زند و شما را در معرض ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی قرار می‌دهد.

در بسیاری از موارد، اندومتریوز خودبه‌خود برطرف می‌شود. با ورود زنان به یائسگی، سطح استروژن افت می‌کند و منطقی به نظر می‌رسد که بیماری‌های مرتبط با استروژن نیز تخفیف بیابند. اما بدون استروژن نیز، بدن یک زن بیشتر مستعد بیماری‌های قلبی خواهد شد.
چه اندومتریوز دارید و چه نه باید نسبت به دیگر علت‌های بالقوه بیماری قلبی آگاه باشید و زودتر تغییرات لازم را در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا ریسک بیماری قلبی در آینده را به حداقل برسانید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.