تبیان، دستیار زندگی

فواید استفاده از سمعک فراتر از کمک به شنوایی است

کاهش شنوایی یکی از پیامدهای طبیعی افزایش سن است. خیلی از افراد ۶۵ سال به بالا مشکل شنوایی دارند. راه‌حل ساده است، این‌طور نیست؟ استفاده از سمعک!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سمعک
متأسفانه در میان افراد ۷۰ساله و بالاتر که مشکل شنوایی دارند و می‌توانند با استفاده از سمعک شرایط خود را خیلی بهتر کنند، کمتر از یک‌سوم (۳۰ درصد) سراغ سمعک می‌روند. سمعک چه به دلیل قیمت بالا چه به دلیل این طرز فکر که «با سمعک پیر به نظر می‌رسم»، یا «سمعک فایده‌ای ندارد»، طرف‌دار چندانی ندارد.
مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهند سمعک فقط به شنوایی کمک نمی‌کند و فواید دیگری هم دارد.

سمعک کمکتان می‌کند طول عمرتان را بیشتر کنید

مطالعه‌ای نشان داد افراد بزرگسالی که ضعف شنوایی داشتند و به طور مرتب از سمعک استفاده می‌کردند به میزان قابل‌توجهی ریسک مرگ زودهنگام را کاهش داده بودند.
محققان دریافتند افرادی که به طور منظم از سمعک استفاده می‌کنند می‌توانند ریسک مرگ زودهنگام را نسبت به کسانی که هرگز از سمعک استفاده نمی‌کنند به میزان ۲۴ درصد کاهش دهند. بین افرادی که به طور منظم از سمعک استفاده نمی‌کردند و کسانی که کلاً از سمعک استفاده نمی‌کردند، از نظر ریسک مرگ زودهنگام تفاوتی وجود نداشت.
ریسک مرگ در میان افرادی که هرگز از سمعک استفاده نکرده بودند نسبت به افرادی که به طور مرتب از سمعک استفاده می‌کردند، بیشتر بوده است. تفاوت قابل‌توجه بود، حتی بعد از درنظرگرفتن فاکتورهایی مانند سن، شدت ضعف شنوایی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی یا عوارض و بیماری‌ها.
هر چند به گفته محققان برای درک این ارتباط علت و معلولی به مطالعات بیشتری نیاز است، اما استفاده از سمعک، واقعاً مفید است.
پزشکان توصیه می‌کنند هر کسی که مشکل شنوایی دارد، تست شنوایی بدهد و نوع و شدت ضعف شنوایی خود را مشخص کند. شاید تعجب کنید؛ ولی ابزارهای کمک شنوایی متنوعی وجود دارند که با کمک به شنوایی بهتر، ارتباطات روزانه و کیفیت زندگی‌تان را بهتر می‌کنند.
طبق یافته‌ها بیمارانی که از اجتماع کناره‌گیری می‌کنند، تنها هستند یا افسردگی دارند بیشتر در معرض مرگ زودهنگام اند و ابزارهای کمک شنوایی باعث می‌شوند این افراد کمتر احساس تنهایی کنند، کمتر از جمع کناره بگیرند و کمتر احساس افسردگی کنند. این افراد می‌توانند با بیشتر در جمع بودن و همچنین بهتر و راحت‌تر فعالیت بدنی داشتن، طول عمر خود را افزایش دهند.
این سمعکی که در گوشتان می‌گذارید، فوایدی بسیار فراتر از کمک به شنوایی دارد.

سمعک ریسک زمین‌خوردن را کمتر می‌کند

طول عمر مهم است؛ اما کیفیت زندگی نیز اهمیت دارد. هیچ‌کس دوست ندارد زود بمیرد؛ اما کیفیت زندگی مهم‌تر از طول زندگی است. خیلی از سالمندان از زمین‌خوردن و شکستگی لگن بیشتر از هر چیزی می‌ترسند.
زمین‌خوردن یک اتفاق واقعاً جدی و خطرناک است: به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، هر ساله یک‌چهارم افراد سالمند زمین می‌خورند و زمین‌خوردن علت اصلی آسیب‌های کشنده و غیرکشنده در افراد سالمند است.
زمین‌خوردن و افتادن، شایع‌ترین و سخت‌ترین مسئله برای افراد سنین بالاست. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین ضعف شنوایی و زمین‌خوردن یک ارتباط آشکار وجود دارد و در واقع احتمال زمین‌خوردن برای افرادی که مشکل شنوایی دارند بیشتر است.
طبق یافته‌ها، افراد ۶۰ سال به بالا که مشکل شنوایی در هر دو گوش دارند و از سمعک استفاده نمی‌کنند، ۲.۴ برابر بیشتر از افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند احتمال دارد زمین بخورند. بیشترین میزان امنیت از جهت زمین‌خوردن در میان کسانی دیده می‌شود که به طور مرتب از سمعک استفاده می‌کنند، یعنی هر روز برای حداقل ۴ ساعت.
سؤالی که برای دانشمندان مطرح است این است که آیا می‌توان با بازیابی اطلاعت شنوایی از طریق ابزارهای کمک شنوایی، ریسک زمین‌خوردن را کمتر کرد؟
بررسی جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر و درنظرگرفتن فاکتورهایی مانند سن، جنس، سلامت ادراکی و شناختی و داروهایی که می‌توانند باعث سرگیجه شوند، نشان داد افرادی که به طور مرتب از سمعک استفاده می‌کردند توانسته بودند ریسک زمین‌خوردن را نصف کنند. حالا چرا ابزارهای کمک شنوایی چنین تفاوت‌هایی ایجاد می‌کنند؟
در حال حاضر سه نظریه وجود دارد؛
اول اینکه افرادی که مشکل شنوایی دارند ممکن است دچار ضعف دهلیزی در بخش داخلی گوش باشند که بر تعادل فرد اثر می‌گذارد.
دوم اینکه اگر ابزارهای کمک شنوایی بتوانند قدرت مغزی لازم در لحظه‌ای خاص را بیشتر کنند، فرد ظرفیت بیشتری برای حفظ تعادل خواهد داشت.
نظریه سوم می‌گوید توانایی ما برای حفظ تعادل فضایی بستگی به شنوایی ما دارد؛ درست همان‌طور که خفاش‌ها از جهت‌یابی از راه صدا برای پرواز استفاده می‌کنند. ایده‌ای که وجود دارد می‌گوید ابزارهای کمک شنوایی کمک می‌کنند به سرنخ‌های شنیداری دوباره دسترسی پیدا کنیم، بنابراین می‌توانیم بهتر موقعیت‌یابی کرده و تعادل خود را حفظ نماییم.


سمعک، زوال عقل را به تأخیر می‌اندازد

مطالعه‌ای از سوی دانشگاهی بزرگ در دانمارک دریافت ضعف شنوایی و شروع زوال عقل با هم مرتبط‌اند. این مطالعه که روی بیش از ۵۷۳۰۰۰ نفر انجام شد دریافت کسانی که مشکل شنوایی دارند، ۱۳ درصد بیشتر احتمال دارد دچار زوال عقل شوند. ضمناً طبق یافته‌ها، ریسک زوال عقل در میان افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کردند در مقایسه با کسانی که شنوایی نرمال داشتند ۲۰ درصد بیشتر بوده است که نشان می‌دهد استفاده از سمعک می‌تواند زوال عقل را به تأخیر بیندازد یا حتی از آن پیشگیری کند.
این مطالعه که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ طول کشید و روی افراد بالای ۵۰ سال صورت گرفت، بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود بود. جدیدترین تحقیقات، یافته‌های قبلی را تأیید کردند که ابزارهای کمک شنوایی به تأخیر شروع زوال عقل کمک می‌کنند.

طبق یافته‌ها بیمارانی که از اجتماع کناره‌گیری می‌کنند، تنها هستند یا افسردگی دارند بیشتر در معرض مرگ زودهنگام اند و ابزارهای کمک شنوایی باعث می‌شوند این افراد کمتر احساس تنهایی کنند، کمتر از جمع کناره بگیرند و کمتر احساس افسردگی کنند. این افراد می‌توانند با بیشتر در جمع بودن و همچنین بهتر و راحت‌تر فعالیت بدنی داشتن، طول عمر خود را افزایش دهند

در تحقیق جدید دیگری که روی ۱۰۰۰ نفر ۷۰ تا ۸۴ سال که افت شنوایی قابل‌توجهی داشتند انجام شد، افراد تصادفاً به دو گروه تقسیم شدند: به یک گروه ابزارهای کمک شنوایی داده شد و به آنها یاد داده شد چگونه از آنها استفاده کنند. گروه دیگر که گروه کنترل بودند، در یک برنامه آموزشی سلامت شرکت کردند.
مطالعه نشان داد آنهایی که از ابزارهای کمک شنوایی استفاده کرده بودند، به گفتهٔ خودشان توانایی چشمگیر بیشتری در ارتباط‌های اجتماعی به دست آورده بودند.
وقتی محققان تمام این ۱۰۰۰ نفر را طی یک دوره سه سال زیر نظر گرفتند، متوجه شدند ابزارهای کمک شنوایی تفاوتی در حافظه یا مهارت تفکر این افراد ایجاد نکرده بود؛ اما وقتی گروهی را که ریسک بالاتری از جهت زوال عقل داشتند آنالیز کردند دریافتند ابزارهای کمک شنوایی توانسته بود ریسک افت قدرت ادراک و شناخت این افراد را تقریباً نصف کند!
مطالعهٔ دیگری از سوی دانشگاه جان هاپکینز روی ۲۴۰۰ نفر سالمند انجام شد که نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و نتیجه نشان داد احتمال زوال عقل در افرادی که ضعف شنوایی متوسط تا شدید داشتند ۶۱ درصد بیشتر بود و استفاده از ابزارهای کم‌شنوایی توانسته بود احتمال زوال عقل را در همین افراد ۳۲ درصد کاهش دهد.
شنوایی پیچیده است. درست همان‌طور که اگر از عضله‌ای استفاده نکنید به‌مرور تحلیل می‌رود، اگر گوش‌هایتان هیچ ورودی نداشته باشند مغز نیز تحلیل می‌رود و توانایی شنیداری متوقف خواهد شد. افرادی که اختلالات شنوایی دارند در واقع دچار آتروفی مغز نیز هستند و بین حجم کوچک‌تر مغز و ضعف شنوایی ارتباط وجود دارد.

سمعک می‌تواند به کاهش افسردگی، انزوای اجتماعی و اضطراب کمک کند

وقتی به این فکر می‌کنید که ضعف شنوایی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد، یکی از آشکارترین اثرات آن بر خلق‌وخو است: انزوا و افسردگی. اگر قادر نباشید گفتگوهای اطراف خود را بشنوید، ناخودآگاه از اطرافیان فاصله می‌گیرید و سراغ خیلی از فعالیت‌ها نمی‌روید. ابزارهای کمک شنوایی به شما این امکان را می‌دهند گرفتار انزوا و تنهایی و افسردگی نشوید.
تحقیقات نیز این ارتباط را ثابت کرده است: مروری که بر ۲۰ مطالعه روی بیش از ۶۷۵۰۰۰ نفر انجام شد دریافت آنهایی که مشکل شنوایی دارند، بیشتر هم در معرض افسردگی و اضطراب‌اند.
مطالعهٔ دیگری نیز در سال ۲۰۲۳ دریافت افرادی که مشکل شنوایی داشتند بیشتر احتمال داشت دچار علائم افسردگی باشند. ضمناً طبق یافته‌ها ابزارهای کمک شنوایی ظاهراً می‌توانند ریسک افسردگی را کاهش دهند.
این محققان می‌گویند: طی یک دوره سه ساله مشاهده کردیم افرادی که از ابزارهای کمک شنوایی استفاده می‌کردند، کمتر از گروه‌های اجتماعی فاصله گرفتند و کمتر احتمال داشت احساس تنهایی کنند.
اگر افسردگی داشته باشید بیشتر ممکن است دچار افت شنوایی شوید و اگر ضعف شنوایی داشته باشید بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی شوید و در واقع این یک ارتباط دوطرفه است؛ بنابراین اگر کسی افسرده یا مضطرب است، وضعیت شنوایی او نیز باید خوب بررسی شود. در مورد هر کسی که بالای ۶۵ سال دارد، بخشی از استانداردهای پزشکی و مراقبتی است که به طور سالیانه چکاپ شنوایی انجام دهد. اگر مشکل شنوایی داشته باشید می‌توانید با درمان آن، در کار و زندگی اجتماعی‌تان بهبودهای قابل‌توجهی ببینید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.