تبیان، دستیار زندگی

آنچه باید در مورد سندرم پس از ویروس بدانید

سندرم پس از ویروس همان‌طور که از اسمش پیداست معمولاً بعد از اینکه فرد اثرات یک ویروس را تجربه کرد اتفاق می‌افتد. این سندرم می‌تواند حتی بعد از یک سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزای نه‌چندان شدید ایجاد شود. وقتی بدن فرد از شر ویروس‌ها خلاص شد، سندرم پس از ویروس ممکن است احساس بی انرژی بودن به او بدهد و فرد به‌طورکلی احساس ناخوشی کند. این احساس می‌تواند روزها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندرم پس از ویروس
افرادی که دچار یک بیماری ویروسی می‌شوند ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از عفونت دچار علائم بعد از ویروس باشند. برخی از درمان‌ها و راهکارهای خانگی ممکن است خستگی را کاهش دهند و به افراد کمک کنند سطح انرژی خود را مدیریت نمایند.
سندرم پس از ویروس ممکن است شبیه دیگر مشکلات سلامتی باشد، اما اگر علائم ادامه‌دار شدند لازم است با پزشک مشورت کنید.
سندرم پس از ویروس همان‌طور که از اسمش پیداست معمولاً بعد از اینکه فرد اثرات یک ویروس را تجربه کرد اتفاق می‌افتد. این سندرم می‌تواند حتی بعد از یک سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزای نه‌چندان شدید ایجاد شود. وقتی بدن فرد از شر ویروس‌ها خلاص شد، سندرم پس از ویروس ممکن است احساس بی انرژی بودن به او بدهد و فرد به‌طورکلی احساس ناخوشی کند. این احساس می‌تواند روزها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.
عامل سندرم پس از ویروس ظاهراً واکنشی نسبت به خود ویروس است. بسیاری از پزشکان، سندرم پس از ویروس را با همان روشی درمان می‌کنند که سندرم خستگی مزمن را مداوا می‌کنند، چون هر دوی این عارضه‌ها می‌توانند تظاهرات مشابهی داشته باشند.
علائم سندرم خستگی مزمن هیچ علت آشکاری ندارند؛ اما علائم سندرم پس از ویروس ریشه در خود عفونت دارند.
جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیست چرا این علائم به وجود می‌آیند. برخی از کارشناسان عقیده دارند علت این سندرم ممکن است طولانی‌شدن اثرات ویروس باشد که بدن همچنان سعی در پاک‌سازی آنها دارد.

علائم سندرم پس از ویروس ممکن است در هر کسی متفاوت باشد؛ اما بیشتر افراد از احساس خستگی و به‌طورکلی ناخوشی شاکی‌اند. فرقی نمی‌کند چند ساعت بخوابید یا چقدر خوب از خودتان مراقبت کنید، علائم این سندرم به هر صورت می‌توانند ادامه‌دار شوند


مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ یک تئوری دیگر ارائه داد: ویروس به سیستم ایمنی بدن فشار زیادی وارد کرده و باعث واکنشی شده که علائمی مشابه سندرم خستگی مزمن را به وجود می‌آورد.
به گفته محققان، علائم خستگی بعد از یک عفونت ویروسی ناشی از التهابی در مغز است.
ویروس‌ها سیستم ایمنی را وادار به واکنش نشان‌دادن و حمله‌ور شدن می‌کنند. این واکنش نیز منجر به فشار و التهاب در بدن می‌شود. اثرات این واکنش اغلب به فرد احساس خستگی و بی انرژی بودن و گاهی حتی افسردگی می‌دهد.
تقریباً هر عفونت ویروسی می‌تواند موجب سندرم پس از ویروس شود، از جمله:
. سرماخوردگی معمولی
. آنفلوانزا
. ویروس west nile (نیل غربی)
. پنومونی
. ویروس Epstein – Bar
. ویروس هرپس
. HIV
. سیتومگالوویروس
. کووید - ۱۹ که می‌تواند علائم پس از ویروس پیچیده‌ای ایجاد کند که به نام کووید طولانی معروف است.
سندرم پس از ویروس در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، با شدت بیشتری ظاهر می‌شود.

علائم سندرم پس از ویروس

علائم سندرم پس از ویروس ممکن است در هر کسی متفاوت باشد؛ اما بیشتر افراد از احساس خستگی و به‌طورکلی ناخوشی شاکی‌اند. فرقی نمی‌کند چند ساعت بخوابید یا چقدر خوب از خودتان مراقبت کنید، علائم این سندرم به هر صورت می‌توانند ادامه‌دار شوند.
سندرم پس از ویروس ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد کند:
. مه مغزی
. مشکل در تمرکز
. ضعف عمومی
. سرفه‌های مزمن
. سردرد
. دردهای عضلانی
. سفتی مفاصل
. گلودرد
. تورم غدد لنفاوی
در برخی موارد ممکن است بدن به مدت‌زمان بیشتری برای پاک‌سازی کامل از ویروس نیاز داشته باشد. اما اگر علائمی این‌چنین بیشتر از دو سه هفته طول کشیدند بهتر است با پزشک مطرح کنید.

درمان‌ها و راهکارها

ازآنجایی‌که اعضای جامعه پزشکی ایده‌های متفاوتی درباره خستگی پس از ویروس دارند، به‌سختی می‌توانند در مورد درمان آن به توافق نظر برسند و توصیه‌ها گوناگون‌اند. در برخی موارد شخص واقعاً به درمان خاصی نیاز ندارد و به‌مرور احساس بهتری خواهد داشت تا کاملاً خوب شود.
در این فاصله پزشکان توصیه می‌کنند رژیم غذایی خوبی داشته باشید، از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. همچنین می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه برای تسکین سردرد یا دیگر دردها و ناراحتی‌های عمومی بدن استفاده نمایید.

درمان‌های خانگی

با روش‌های زیر می‌توانید از بدنتان حمایت کنید تا سندرم پس از ویروس را پشت سر بگذارد و زودتر خوب شوید:
. هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید
. اگر لازم است طی روز چرت بزنید
. انرژی خود را هدر ندهید و زیاد استراحت کنید
. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غذاهای ضدالتهاب زیاد استفاده کنید
. از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب مثل فست‌فود و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده پرهیز کنید
بعضی از افراد ممکن است بعد از تمرین تکنیک‌های کاهش استرس، احساس بهتری پیدا کنند و از خستگی‌شان کاسته شود. تقریباً ۵۰ درصد از افرادی که دچار سندرم خستگی مزمن (آنسفالومیلیت میالژیک) هستند، علائمی مشابه علائم سندرم پس از ویروس دارند. مدیتیشن، یوگا و طب سوزنی می‌تواند برای این افراد مفید باشد. ماساژگرفتن نیز کمک می‌کند احساس ریلکس بودن کنید و دردهای عضلانی‌تان بهتر شود.

مدت‌زمان ریکاوری

مدت‌زمان ریکاوری برای افرادی که دچار سندرم پس از ویروس می‌شوند می‌تواند متفاوت باشد. سندرم پس از ویروس موقتی است و هر چند اثرات آن ممکن است طول بکشد؛ اما خیلی از افراد می‌توانند انتظار داشته باشند در عرض دو سه هفته این علائم رفع شوند.
در برخی موارد علائم سندرم پس از ویروس بیشتر و حتی چند ماه طول می‌کشند.
مطالعه‌ای گزارش داد که ۳۱ درصد از افراد بعد از درمان عفونت ویروس West Nile، بیشتر از ۶ ماه دچار خستگی مزمن شده بودند. بعدازاین مدت‌زمان پزشک ممکن است تشخیص دهد فرد دچار اختلال دیگری به نام سندرم خستگی مزمن شده است. در این شرایط، درمان‌های لازم توصیه شده و به فرد راهکارهایی برای مدیریت علائم داده می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.