تبیان، دستیار زندگی

با این علائم، کمردردتان ممکن است ناشی از سنگ کلیه باشد

یکی از علائم بارز سنگ کلیه، کمردرد شدید است. اما از کجا باید بدانید کمردردی که دارید نشانه سنگ کلیه است یا نه؟ خصوصاً وقتی درد پایین کمر می‌تواند به موارد متعددی ربط داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمردرد ناشی از سنگ کلیه
هر ساله تعداد زیادی از افراد درگیر مشکل سنگ کلیه می‌شوند. طی تقریباً ۳۰ سال بین اواخر دهه ۱۹۷۰ و اواخر ۲۰۰۰، آمار سنگ کلیه شاهد یک افزایش ۵ درصدی بود. این عدد بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به افزایش ۱۰ درصدی رسید.

سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که یک عدم تعادل بین ضایعات و مایعات موجود در ادرار فرد رخ می‌دهد و باعث تشکیل کریستال‌های سختی می‌شود که به آنها سنگ کلیه می‌گویند.

بعضی از سنگ‌های کلیه بدون دردسر ممکن است دفع شوند؛ اما کریستال‌های بزرگ‌تری که در مجرای ادرار گیر می‌افتند می‌توانند علائم بسیار دردناکی ایجاد کنند.

یکی از علائم بارز سنگ کلیه، کمردرد شدید است. اما از کجا باید بدانید کمردردی که دارید نشانه سنگ کلیه است یا نه؟ خصوصاً وقتی درد پایین کمر می‌تواند به موارد متعددی ربط داشته باشد.


کمردرد شدیدی که به جاهای دیگر هم می‌زند می‌تواند ناشی از سنگ کلیه باشد

درد سنگ کلیه معمولاً از یک‌ طرف پایین کمر یا از طرفین شکم و در زیر دنده‌ها شروع می‌شود. به عبارتی دیگر اگر دچار کمردردی شدید که از سمت شانه‌هایتان یا مرکز ستون فقراتتان بود، پس احتمالاً سنگ کلیه رد می‌شود.

اگر کمردردتان با علائم ادراری مثل افزایش ادرار، درد حین ادرارکردن، بو یا رنگ عجیب ادرار به دلیل وجود خون همراه باشد پس به‌احتمال بسیار زیاد سنگ کلیه دارید. اما این علائم می‌توانند نشان‌دهنده عفونت مجاری ادراری نیز باشند


علامت دیگر اینکه کمردردتان ناشی از سنگ کلیه است این می‌باشد که درد به‌جای اینکه در یک جا بماند به جاهای دیگر نیز سرایت می‌کند. درد سنگ کلیه معمولاً نزدیک و بالای کلیه شروع می‌شود و به سمت شکم و در نهایت با پایین‌تر رفتن سنگ به سمت کشاله ران می‌رود.

این درد ممکن است تناوبی ظاهر شود و از نظر حسی که ایجاد می‌کند گوناگون باشد. درد سنگ کلیه به‌طورکلی شدید است، چه به‌صورت دردی تیرکشنده و چه به‌صورت دردی مبهم. در واقع این درد شبیه درد و ناراحتی موقتی کمردردی که بعد از بد نشستن یا بد خوابیدن دارید نیست. در چنین کمردردهایی معمولاً درد بعد از تغییر وضعیت بدن تا حدودی کاهش می‌یابد. اما در مورد سنگ کلیه چنین نیست و ممکن است به‌مرور بدتر هم بشود.

دردی که با حرکت‌کردن بهتر نمی‌شود می‌تواند ناشی از سنگ کلیه باشد. همان‌طور که گفتیم کمردردی که ربطی به سنگ کلیه ندارد معمولاً با حرکت‌کردن بهتر می‌شود؛ اما کمردرد ناشی از سنگ کلیه با حرکت‌کردن حتی شاید بدتر هم بشود.

پیشگیری و درمان سنگ کلیه

اگر کمردردتان با علائم ادراری مثل افزایش ادرار، درد حین ادرارکردن، بو یا رنگ عجیب ادرار به دلیل وجود خون همراه باشد پس به‌احتمال بسیار زیاد سنگ کلیه دارید. اما این علائم می‌توانند نشان‌دهنده عفونت مجاری ادراری نیز باشند.
در این موارد باید وضعیت شما توسط پزشک بررسی شود. اگر کمردرد بسیار شدیدی همراه با تب، لرز یا تهوع و استفراغ دارید و نمی‌توانید مایعات بدن را حفظ کنید به اورژانس مراجعه کنید.
بسته به سایز و سختی سنگ کلیه، درمان می‌تواند شامل بیشتر مایعات نوشیدن و مصرف مسکن‌های معمولی شود. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش اسیدیته ادرار تجویز کند.

در موارد شدیدتر سنگ کلیه که انسداد رخ داده، عمل جراحی لازم است. سنگ‌های کلیه می‌توانند فرد را مستعد بیماری‌های مزمن کلیوی کنند. اما خوردن میوه‌ها و سبزی‌های فراوان، محدودکردن مصرف نمک در تغذیه، حفظ وزن سالم و سیراب نگه‌داشتن بدن همگی می‌توانند به کاهش احتمال تشکیل سنگ کلیه کمک کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.