تبیان، دستیار زندگی

خواص تخم کتان برای سلامتی و روش‌هایی برای استفاده از آن

هیچ غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند بیماری‌ها را درمان کند یا جلوی آنها را بگیرد. تخم کتان اگر در یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم قرار بگیرد می‌تواند خواص قدرتمندی داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تخم کتان
دانه‌های ریز تخم کتان سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ اند و بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند این دانه‌ها را به صورت آسیاب شده مصرف کنید چون هضم راحت‌تری دارد. تخم کتان را می‌توانید در انواع غذاها استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.
تخم کتان آسیاب شده، بزرگ‌ترین منبع لیگنان‌ها یا فیتواستروژن‌ها (استروژن‌های گیاهی) است که می‌توانند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی سینه را کاهش دهند.

دلایل فراوانی وجود دارد که چرا تخم کتان این‌قدر برای سلامتی مفید است:
قند خون را پایین می‌آورد، سلامت گوارش را بهتر می‌کند و اغلب برای رفع یبوست استفاده می‌شود؛ زیرا به‌راحتی در بدن جذب شده و سموم را حذف می‌کند.
تخم کتان به کاهش کلسترولی که ریسک بیماری قلبی دارد کمک می‌کند. تخم کتان به دلیل فیبر زیادی که دارد می‌تواند مدت طولانی‌تری سیر نگهتان دارد و ازاین‌جهت برای کاهش وزن نیز خوب است.
در شبکه‌های اجتماعی، خیلی از کاربرها سعی دارند نشان دهند که می‌توان از ژل غلیظ تخم کتان به صورت موضعی به‌عنوان یک بوتاکس طبیعی استفاده کرد. اما بیشتر پزشکان می‌گویند تخم کتان درصورتی‌که به صورت خوراکی مصرف شود، بسیار عالی است.
تخم کتان یک سوپرفود است، چون غنی از امگا ۳، فیبر و املاح می‌باشد.
می‌توانید یک قاشق پودر تخم کتان را به صبحانه‌تان مثلاً اسموتی یا جو دوسر پخته شده اضافه کنید. اما یک قاشق تخم کتان تمام آن فیبری نیست که یک خانم جوان در یک روز به آن نیاز دارد. خانم‌های زیر ۵۰ سال روزانه به ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند.
یک قاشق غذاخوری (یا ۷ گرم) پودر تخم کتان حاوی ۲ گرم اسیدهای چرب چند غیراشباع، ۲ گرم فیبر غذایی و ۳۷ کالری است.

تخم کتان به کاهش کلسترولی که ریسک بیماری قلبی دارد کمک می‌کند. تخم کتان به دلیل فیبر زیادی که دارد می‌تواند مدت طولانی‌تری سیر نگهتان دارد و ازاین‌جهت برای کاهش وزن نیز خوب است


روش‌هایی خوشمزه برای استفاده از تخم کتان
کاربرد تخم کتان طیف گسترده‌ای دارد؛ از صبحانه‌هایی مانند گرانولا، پودینگ، توپ‌های پروتئینی و اسموتی‌ها و کیک‌ها گرفته تا تاپرهای تُرد سالاد، جایگزین تخم‌مرغ و...
استفاده از تخم کتان در صبحانه، ساده‌ترین راه استفاده از آن است؛ در اسموتی یا به‌عنوان تاپینگ برای ماست یا اوتمیل.
تخم کتان را می‌توانید به صورت خام یا برشته استفاده کنید، پودر آن را روی سالادتان بپاشید، به سس‌های موردعلاقه‌تان اضافه کنید یا در نوشیدنی‌های پروتئینی یا کیک و شیرینی‌هایی که می‌پزید به کار ببرید. همچنین می‌توانید تخم کتان را داخل ماست بریزید و همراه با انواع توت و دارچین، یک صبحانه عالی برای شروع روزتان درست کنید.

جودوسر پخته شده و موز و کره بادام‌زمینی با تخم کتان

جودوسر پخته شده یک صبحانه عالی برای شروع روز است. این صبحانه با فیبر و پروتئین بالایی که دارد شما را تا ناهار سیر نگه می‌دارد. افزودن تخم کتان به این صبحانه، محتوای فیبر آن را بالاتر می‌برد و بسیار هم خوشمزه است.

مربای مقوی چند دانه

مواد لازم:
۳ فنجان توت سیاه منجمد
۳ قاشق غذاخوری آبلیمو
۲ قاشق غذاخوری شیره خرما
۲ قاشق غذاخوری شاهدانه پودر شده
۱ قاشق غذاخوری تخم کتان پودر شده
۱ قاشق غذاخوری دانه چیا
در قابلمه کوچکی روی حرارت متوسط تا کم، توت‌ها و آبلیمو و شیره را قرار دهید. وقتی توت‌ها شروع به آب انداختن کردند، اجازه دهید این ترکیب حدود ۱۵ دقیقه ریز بجوشد تا له شوند. پودر شاهدانه و تخم کتان و دانه چیا را اضافه کرده و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر هم بجوشد تا ترکیب حاصل غلیظ‌تر شود. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مربا خنک شود. مربا وقتی سرد شود غلظت بیشتری هم پیدا می‌کند.
می‌توانید از این مربا به‌عنوان تاپینگ برای جودوسر پخته شده یا ماست استفاده کنید. این مربا فقط برای صبحانه نیست و در میان‌وعده‌ها نیز می‌توانید آن را روی نان غلات یا بیسکویت‌های سبوس‌دار همراه با کره بادام‌زمینی بمالید و اسنکتان را مقوی‌تر کنید.

کوکی تخم کتان

کوکی‌های فیبردار برای صبحانه

یک رسپی خوب دیگر با ۲۰ گرم فیبر در دو عدد کوکی که می‌تواند جایگزین جودوسر و مافین‌های شیرین شود.
مواد لازم برای ۴ کوکی:
موز له شده ۲ عدد
یک فنجان پودر جو
۴ قاشق غذاخوری پودر تخم کتان
یک قاشق چایخوری ادویه (مثلاً دارچین و زنجبیل)
یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو
یک قاشق غذاخوری پودر فیبر پری‌بیوتیک (اختیاری)
فر را از قبل داغ کنید. موزها را در کاسه‌ای له کنید و پودر جو و تخم کتان و روغن آووکادو را به آن اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید. کوکی‌ها را روی کاغذ فر بگذارید (۴ کوکی می‌توانید درست کنید) و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید.

اسموتی پروتئینی کره بادام‌زمینی

این اسموتی دارای فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم و قند طبیعی است و می‌تواند به شما انرژی خوبی بدهد. این اسموتی با بلوبری‌های تازه و موز و خرما شیرین می‌شود و سرشار از پروتئین است که می‌تواند در ابتدای روز شما را پُر از انرژی کند.
مواد لازم:
۳ عدد خرمای له شده
۲ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی
یک عدد موز منجمد
نصف فنجان گل‌کلم منجمد (اختیاری)
نصف فنجان بلوبری منجمد
یک و نیم فنجان شیر بادام
یک قاشق غذاخوری پودر تخم کتان
یک قاشق پودر پروتئین وانیلی یا پپتید کلاژن
همه مواد را در همزن بریزید و میکس کنید. می‌توانید در صورت نیاز شیر بیشتری به آن اضافه کنید تا اسموتی بافت نرم‌تری داشته باشد.

کوکوی بذر کتان

کوکو با تخم کتان

مواد لازم:
۲ فنجان کدوسبز رنده شده
یک عدد پیاز رنده شده
۲ حبه سیر خرد شده
یک فنجان بروکلی خرد شده
یک فنجان آرد نخودچی
۲ قاشق غذاخوری ترکیب پودر تخم کتان با آب
نصف قاشق چایخوری نمک
دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون
یک‌مشت برگ کرفس و جعفری یا سبزی دیگر خرده شده
کدوهای خرد شده را در یک آبکش بریزید و روی آن نمک بپاشید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با پارچه‌ای تمیز، آب اضافی آن را بگیرید. پودر تخم کتان را با آب ترکیب کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند تا غلظت بگیرد.
فر را روشن کنید تا داغ شود. کدو و سیر و بروکلی و آرد نخودچی و ژل تخم کتان و نمک و روغن‌زیتون را در کاسه‌ای ترکیب کنید تا خمیر مانند شود.
با یک قاشق، ۱۲ کوکو درست کنید و روی کاغذ فر در سینی قرار دهید. ضخامت کوکوها باید تقریباً ۱ سانتیمتر باشد. می‌توانید برای تردتر شدن کوکوها روی آنها روغن‌زیتون اسپری کنید. کوکوها را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فرد حرارت دهید. حالا می‌توانید کوکوها را با سس موردعلاقه‌تان نوش جان کنید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.