تبیان، دستیار زندگی

رایج‌ترین دلایل ‌دل‌درد در کودکان

آشنایی با 7 علت شکم‌درد در کودکان

خوشبختانه بیشتر شکم‌دردها جدی نیستند و خودبه‌خود خوب می‌شوند. اما اگر کودک مدام از شکم‌درد شاکی است و این مشکل ادامه‌دار یا بدتر شد و بر اشتها و میزان انرژی‌اش اثر گذاشت، باید کودک را زودتر نزد پزشک ببرید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده اختلالی جدی‌تر باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک مبتلا به شکم‌درد
بچه‌ها در هر سنی گاهی شکم‌درد را تجربه می‌کنند. اما علت شکم‌درد در کودکان و خردسالان می‌تواند متفاوت با شکم‌درد بچه‌های بزرگ‌تر و افراد بزرگسال باشد.

یبوست

خیلی وقت‌ها یبوست علت شکم‌درد بچه‌هاست. هر چند یبوست در نوزادان و بچه‌های بسیار کوچک به‌ندرت دیده می‌شود؛ اما در بچه‌های بزرگ‌تر یبوست می‌تواند علتی شایع برای شکم‌درد باشد، خصوصاً درد در قسمت پایین شکم. وقتی رژیم غذایی کودک از جهت مایعات، میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غلات سبوس‌دار کمبودهایی داشته باشد، مشکلات دفع به‌احتمال بیشتری رخ می‌دهند.

عفونت‌های مجاری ادراری

عفونت‌های مجاری ادراری در بچه‌های یک تا ۵ساله متداول‌ترند، خصوصاً در دخترها. عفونت مجاری ادراری می‌تواند شکم‌درد و درد در اطراف مثانه تولید کند که کلاً به‌عنوان شکم‌درد مطرح می‌شود. ضمناً کودک حین ادرارکردن احساس سوزش و درد خواهد داشت. بچه‌هایی که عفونت مجاری ادراری دارند، معمولاً به میزان کم اما مکررتر از حد معمول ادرار می‌کنند، خون در ادرار آنها وجود دارد و خودشان را خیس می‌کنند. این بچه‌ها ممکن است تب نداشته باشند. اگر کودک شما این نشانه‌ها را دارد باید برای معاینه و ارزیابی او را نزد پزشک اطفال ببرید. اگر کودک دچار عفونت ادراری باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند عفونت و شکم‌درد را برطرف کند.

آلرژی به شیر واکنشی نسبت به پروتئین شیر است. این آلرژی می‌تواند شکم‌درد ایجاد کند که اغلب با استفراغ و اسهال و خون در مدفوع و بثورات پوستی همراه است


گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی عفونتی در گلو است که ناشی از باکتری استرپتوکوک بوده و در بچه‌های بالای دو سال مکرراً رخ می‌دهد. علائم این عفونت شامل گلودرد، تب و شکم‌درد می‌شود. زیرا باکتری‌های بلعیده شده می‌توانند روده را تحریک کنند. همچنین بچه‌ها ممکن است دچار استرپتوکوکی مقعدی شوند که در ناحیه اطراف مقعد به وجود می‌آید. این عفونت می‌تواند باعث درد، یبوست (چون کودک نمی‌خواهد مدفوع کند) و شکم‌درد شود. پزشک اطفال می‌تواند کودک را از جهت نوع عفونت معاینه کند. اگر نتایج نشان دهند باکتری استرپتوکوک وجود دارد لازم است کودک تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار بگیرد.

آپاندیسیت

التهاب آپاندیس در بچه‌های زیر ۳ سال نادر و در بچه‌های زیر ۵ سال غیرمعمول است. وقتی کودکی دچار آپاندیسیت می‌شود ممکن است مکرراً از شکم‌درد (درد وسط شکم) شاکی باشد. این درد از وسط شکم شروع می‌شود و کم‌کم به سمت پایین و راست شکم می‌رود. بچه‌هایی که آپاندیسیت دارند معمولاً کم‌اشتها می‌شوند و حتی تمایلی به غذای موردعلاقه خود هم ندارند.

مسمومیت با سرب

مسمومیت با سرب اغلب در خردسالانی اتفاق می‌افتد که در خانه‌های قدیمی زندگی می‌کنند. بسیاری از خانه‌های قدیمی با رنگ‌های سرب‌دار رنگ و نقاشی شده‌اند. اگر بچه‌ها تکه‌های کوچکی از رنگ کنده شده از دیوارها و وسایل چوبی را بخورند، سرب در بدنشان تجمع کرده و می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. همچنین باید حواستان به اسباب‌بازی‌ها و ظروف و دیگر محصولاتی که سرب دارند باشد. علائم مسمومیت با سرب علاوه بر شکم‌درد، شامل یبوست، تحریک‌پذیری عصبی، بی‌حالی و بی انرژی بودن (کودک خواب‌آلود است، دوست ندارد بازی کند و کم‌اشتها شده) و تشنج می‌شود.

آلرژی به شیر

آلرژی به شیر واکنشی نسبت به پروتئین شیر است. این آلرژی می‌تواند شکم‌درد ایجاد کند که اغلب با استفراغ و اسهال و خون در مدفوع و بثورات پوستی همراه است. بچه‌ها ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر گاو باشند. یعنی بدن آنها نمی‌تواند آنزیم موردنیاز برای گوارش قند شیر را به‌اندازه کافی بسازد. در نتیجه شکم‌درد، نفخ و اسهال وجود خواهد داشت.

ناراحتی هیجانی

بچه‌هایی که در سنین دبستان هستند گاهی دچار شکم‌دردهای مکرری می‌شوند که هیچ دلیل واضحی ندارد. هر چند این نوع شکم‌درد در بچه‌های کوچک‌تر از ۵ سال کمتر اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در بچه‌های کوچکی که تحت استرس غیرمعمول هستند هم دیده شود. این درد معمولاً طی یک دوره زمانی که بیشتر از یک هفته است می‌آید و می‌رود و اغلب همراه با فعالیتی استرس برانگیز یا ناخوشایند است. بعلاوه، هیچ درد و مشکل مرتبط دیگری مثل تب، اسهال و استفراغ، سرفه، بی‌حالی یا ضعف، علائم ادراری، گلودرد یا علائم شبیه آنفلوانزا وجود ندارد. این نوع شکم‌درد ممکن است در خانواده دیده شود.
سعی کنید پیدا کنید چه چیزی کودکتان را در خانه یا مدرسه و یا روابطش با خواهر و برادرها یا دوستان آزار می‌دهد. آیا اخیراً یک دوست را از دست داده؟ آیا عضوی از خانواده فوت کرده یا حادثه‌ای استرس برانگیز مثل طلاق یا جدایی والدین اتفاق افتاده است؟ اگر کودک شما نمی‌تواند افکار و احساسات خود را به‌راحتی بیان کند، می‌توانید با استفاده از اسباب‌بازی‌ها به کودک کمک کنید مشکلات خود را بروز دهد. پزشک اطفال هم می‌تواند شما را به یک تراپیست یا روان‌شناس ارجاع بدهد.
چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟
خوشبختانه بیشتر شکم‌دردها جدی نیستند و خودبه‌خود خوب می‌شوند. اما اگر کودک مدام از شکم‌درد شاکی است و این مشکل ادامه‌دار یا بدتر شد و بر اشتها و میزان انرژی‌اش اثر گذاشت، باید کودک را زودتر نزد پزشک ببرید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده اختلالی جدی‌تر باشند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.