تبیان، دستیار زندگی

کاهش نمک می‌تواند فشارخونتان را در کمتر از 7 روز کاهش دهد

نمک همین مزه دهنده ساده‌ای که همیشه استفاده می‌کنید می‌تواند با حضور کمترش در رژیم غذایی شما کمک زیادی به کاهش فشار خونتان بکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمک و فشارخون
تحقیقات نشان می‌دهد تنها یک قاشق چایخوری کمتر مصرف‌کردن نمک در روز می‌تواند فشارخون را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. یعنی نیازی نیست تغییرات بزرگی در رژیم غذایی خود به وجود بیاورید، بلکه فقط کافی است مصرف نمک را کاهش دهید و همین تغییر کوچک، تفاوت بزرگی در عدد فشار خونتان ایجاد خواهد کرد.
کاهش مصرف نمک یک راه ساده و واقعاً مؤثر برای کمک به سلامت قلب است و همین عادت ساده در سبک زندگی می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به متعادل شدن فشار خونتان کمک کند.
مصرف زیاد نمک، ریسک فاکتوری برای بیماری‌های قلبی و عروقی است و این جدای از تأثیری است که نمک بر فشارخون می‌گذارد. چرا؟ چون سدیم زیاد در رژیم غذایی، عملکرد اندوتلیال را مختل کرده و بر نحوه واکنش رگ‌ها نسبت به استرس اثر می‌گذارد. در نتیجه فشار خونتان نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

یک هفته کاهش مصرف نمک و اثر شگفت‌انگیز آن بر فشارخون

محققان به این پرداختند که چه اتفاقی می‌افتد اگر افراد روزانه یک قاشق چایخوری از نمک رژیم غذایی خود کم کنند. برای آزمایش اثر کاهش مصرف سدیم، محققان افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله را انتخاب کردند که برخی از آنها داروی فشارخون مصرف می‌کردند و برخی نه.

فشارخون بالا می‌تواند ارثی باشد. اگر والدین یا وابستگان نزدیک خونی شما مشکل فشارخون داشته باشند شما هم ممکن است به آن دچار شوید. اما انتخاب‌های سبک زندگی به خیلی از افراد این امکان را می‌دهند که با وجود وراثتشان باز هم از ابتلا به فشارخون بالا پیشگیری کنند

این افراد دو برنامه غذایی متفاوت هفتگی داشتند: یک هفته نمک زیاد مصرف کردند (تقریباً ۲۲۰۰ میلی‌گرم نمک بیشتر در روز) و هفته بعد این افراد مصرف نمک روزانه خود را به ۵۰۰ میلی‌گرم در روز رساندند.
قبل و بعد از هر رژیم غذایی، این افراد کاف فشارخون بستند و نمونه‌های ادرارشان طی ۲۴ ساعت جمع‌آوری شد تا هم فشارخون و هم سطح سدیم خون این افراد به‌دقت پیگیری شود. نتایج واقعاً قابل‌تأمل بود: تنها کاهش مصرف نمک توانسته بود فشارخون سیستولیک این افراد را به میزان زیادی کاهش دهد؛ حدود ۷ تا ۸ میلیمتر جیوه در مقایسه با هفته‌ای که نمک زیاد مصرف کرده بودند.
بنابراین کمی کمتر مصرف‌کردن نمک می‌تواند معادل فواید قابل‌توجهی برای سلامت قلبتان باشد و فشار خونتان را پایین بیاورد، حتی بدون هیچ مداخله درمانی دیگری.

قدرت تغییرات کوچک برای سلامت قلب

کاهش حتی ۲ تا ۵ میلیمتر جیوه از فشارخون به نفع سلامت قلب است؛ بنابراین اگر فقط یک قاشق چایخوری از مصرف روزانه نمک خود کم کنید فشار خونتان کاهش پیدا خواهد کرد. این یک تاکتیک بسیار ساده است که هر کسی می‌تواند برای سلامت قلب و عروق خود انجام دهد. تحقیقات نشان می‌دهد لزوماً مجبور نیستید از مداخلات سخت دارویی و... برای کاهش فشارخون خود استفاده کنید.
محققان می‌گویند اثر کاهش مصرف نمک بر فشارخون شبیه اثری است که داروی معروف فشارخون می‌گذارد و می‌تواند در ۷۰ تا ۷۵ درصد از افراد منجر به کاهش فشارخون شود.

چالش مصرف سدیم

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند مصرف سدیم روزانه باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم باشد و اگر بالای ۵۰ سال هستید یا مشکل فشارخون بالا دارید نباید روزانه بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنید. اما این مسئله برای بیشتر افراد چالش‌برانگیز است. این مطالعه می‌گوید هر اندازه کاهش مصرف سدیم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. باتوجه‌به ریسک‌های مرتبط با فشارخون بالا، حتی کمی کاهش مصرف نمک هم می‌تواند تغییرات چشمگیری از جهت سلامت قلب و عروق ایجاد نماید.

چگونه یک تغییر کوچک می‌تواند بر فشارخون اثر بگذارد؟

چیزی که جالب‌توجه است این است که کاهش مصرف نمک، اثری فوری بر فشارخون می‌گذارد. در مطالعه صورت‌گرفته، رژیم غذایی کم‌نمک تنها در عرض یک هفته توانسته بود عدد فشارخون را به میزان قابل‌توجهی پایین بیاورد. یعنی این تغییر خیلی ساده و کاملاً بی‌ضرر و فقط با یک تغییر در عادات غذایی رخ می‌دهد.
یافته‌هایی مانند این نشان‌دهنده قدرت سبک زندگی هستند. تجسم کنید: عادت بسیار ساده‌ای مثل کنارگذاشتن نمکدان در سر سفره می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای سلامت قلب شما داشته باشد، بدون اینکه به تجویز دارو نیاز داشته باشید!
می‌توانیم نتیجه بگیریم که بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم بر فشار خونمان کنترل داریم. تغییرات جزئی در تغذیه می‌توانند تفاوت‌های بزرگی برای سلامت قلب و عروق و معیارهایی مثل فشارخون ایجاد کنند. دانشمندان می‌گویند حتی افرادی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند هم می‌توانند با کاهش مصرف نمک به نفع سلامتی و فشارخون خود سود ببرند.


یک دستاورد فوری برای سلامت قلب

یافته‌هایی این‌چنینی این امید را به ما می‌دهند که می‌توانیم با همین تغییرات ساده در سبک زندگی کمک زیادی به سلامتی خود بکنیم. کاهش مصرف نمک روزانه یک شیوهٔ تداوم پذیر و سودمند در جهت کمک به سلامت قلب و عروق است.

چند باور اشتباه در مورد فشارخون

باور نادرست: فشارخون بالا در خانواده‌ام ارثی است، پس نمی‌توانم از آن پیشگیری کنم
فشارخون بالا می‌تواند ارثی باشد. اگر والدین یا وابستگان نزدیک خونی شما مشکل فشارخون داشته باشند شما هم ممکن است به آن دچار شوید. اما انتخاب‌های سبک زندگی به خیلی از افراد این امکان را می‌دهند که با وجود وراثتشان باز هم از ابتلا به فشارخون بالا پیشگیری کنند.

باور نادرست: من سر سفره از نمک استفاده نمی‌کنم، پس فشارخونم کنترل شده است
در برخی از افراد سدیم می‌تواند فشارخون را بالا ببرد. اما کنترل مصرف سدیم به معنی روش‌هایی فراتر از صرفاً حذف نمکدان از سفره است. شما باید برچسب محصولات غذایی را نیز چک کنید؛ زیرا بیشتر آنها حاوی سدیم هستند، خصوصاً غذاهای فراوری شده و آماده که سدیم پنهان دارند. پس حواستان به کلماتی مثل «سودا» و «سدیم» و نماد «Na» روی برچسب محصولات غذایی باشد. این کلمات نشان می‌دهند در محصول موردنظر، ترکیبات سدیم وجود دارد.

باور نادرست: من از نمک دریا یا نمک‌های معدنی به‌جای نمک‌های معمولی برای پخت‌وپز استفاده می‌کنم و این نمک‌ها سدیم کمی دارند
از نظر شیمیایی، نمک دریا و... تفاوتی با نمک معمولی ندارند و حاوی ۴۰ درصد سدیم هستند. نمک نمکدان ترکیبی از دو ماده معدنی سدیم و کلر است و مصرف نمک دریا ازاین‌جهت گزینهٔ سالم‌تری نسبت به نمک معمولی نیست.

باور نادرست: من حالم خوب است، پس لازم نیست نگران بالابودن فشارخونم باشم
خیلی از افراد سال‌ها فشارخون بالا دارند بدون اینکه بدانند. به همین دلیل به فشارخون بالا، قاتل خاموش نیز گفته می‌شود؛ چون معمولاً علامتی ندارد.
شاید شما فشار خونتان بالا باشد و متوجه نباشید که این عارضه در حال آسیب‌زدن به عروق و قلب و دیگر اعضای بدنتان است. پس به طور منظم فشار خونتان را چک کنید و تصور نکنید اگر فشار خونتان بالا باشد علامت‌هایی خواهید داشت.

باور نادرست: من فشارخون بالا دارم و پزشک فشارخونم را چک می‌کند، پس لازم نیست خودم هم در خانه فشارخونم را چک کنم
فشارخون می‌تواند نوسان داشته باشد و چک‌کردن منظم آن می‌تواند با اطلاعات دقیق‌تر و درست‌تری که در اختیار پزشکتان قرار می‌دهد، به او کمک کند تشخیص بدهد مشکل فشارخون بالا دارید یا نه و اینکه چه برنامه درمانی به شما جواب می‌دهد؛ بنابراین لازم است هر روز سر ساعت مشخصی فشارخون خود را بگیرید و بنویسید و در مراجعه به پزشک این اطلاعات را در اختیارش بگذارید.

باور نادرست: تشخیص داده شد فشارخون بالا دارم و دارو برایم تجویز شد؛ اما حالا فشارخونم نرمال است، پس می‌توانم مصرف دارو را قطع کنم
فشارخون بالا می‌تواند یک بیماری مادام‌العمر باشد. شما باید به دستورات پزشک خود به‌دقت عمل کنید، حتی اگر لازم باشد تمام عمرتان دارو مصرف کنید. پس حتماً طبق توصیه پزشکتان پیش بروید تا سلامت باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.