تبیان، دستیار زندگی

قرص ناف برای کاهش وزن!

چسب لاغری ناف چیست و آیا واقعاً اثری دارد؟

وزن کم‌کردن سخت است و حق دارید سؤال‌هایی درمورد روش‌های لاغری داشته باشید که این روزها همه‌جا سعی دارند با تبلیغات فریبنده شما را متقاعد کنند که بهترین‌اند و فوراً شما را به هدفتان می‌رسانند، از جمله چسب‌های لاغری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چسب ناف
این چسب‌های پوستی به شما قول می‌دهند که لاغرتان می‌کنند. اما این چسب‌ها یا پچ‌ها چه هستند و آیا واقعاً کار می‌کنند؟


چسب‌های لاغری چه هستند؟

چسب‌های لاغری چسب‌های پوستی هستند که حاوی یک سری از عناصر و ترکیبات ساخته شده بوده و ادعا می‌کنند در کاهش وزن به شما کمک می‌کنند. وقتی این چسب‌ها به کار برده می‌شوند، قرار است به‌مرورزمان و تدریجاً این عناصر و ترکیبات را وارد بدنتان کنند.
چسب‌های لاغری روی قسمتی از بدن به کار می‌روند که قصد دارید چربی آن ناحیه را کاهش دهید، مثلاً شکم، بازوها یا ران‌ها. این چسب‌ها عناصر فعالی دارند که قرار است از پوست عبور کنند و جذب شوند و چربی بسوزانند و متابولیسم را سرعت بخشند.
چسب‌های لاغری که در بازار موجودند انواعی دارند، بعضی از آنها روی ناف چسبیده شده و موادی را وارد نافتان می‌کنند.
این چسب‌ها مکمل تلقی می‌شوند و بنابراین تحت نظارت سازمان غذا و دارو نمی‌باشند. در نتیجه به‌سختی می‌توان فهمید ترکیبات و کارکرد این چسب‌ها دقیقاً چیست. برخی از ترکیباتی که معمولاً در چسب‌های لاغری به کار می‌روند شامل موارد زیر می‌شوند:
. آکای بری: آکای بری نوعی میوه است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. اما این باور که در صورت جذب‌شدن توسط پوست می‌تواند منجر به کاهش وزن شود هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.
. عصاره قهوه سبز: دانه‌های قهوه که هنوز برشته نشده‌اند سبزند. تحقیقات زیادی در مورد کمک این دانه‌ها به کاهش وزن صورت نگرفته است. عصاره قهوه سبز در صورت مصرف خوراکی می‌تواند منجر به کاهش سلول‌های چربی و افزایش انرژی شود. اما ثابت نشده که آیا کاربرد پوستی آن نیز همین اثر را دارد یا خیر.

دلیل اصلی اینکه افراد نسبت به این چسب‌ها خوش‌بین هستند این است که همه آنها ادعا می‌کنند فقط از ترکیبات و مواد طبیعی استفاده شده است. اما منطقی است که بگوییم یک عنصر به‌تنهایی و آن‌هم به مقدار بسیار اندک نمی‌تواند تأثیر چندانی بر چربی بدن و متابولیسم بگذارد

. گارسینیا کامبوجیا: گفته می‌شود این میوه می‌تواند اشتها را کاهش دهد؛ اما اثبات علمی نشده است و یک هشدار: این عنصر ممکن است منجر به مسمومیت کبد شود.
. پرتقال تلخ و نعنای ژاپنی نیز از دیگر موادی‌اند که در این چسب‌ها به کار می‌روند. این مواد همگی سوپرفود هستند و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها که هنوز مطمئن نیستیم به‌صورت پوستی روی کاهش وزن اثری دارند یا خیر.
. افدرا از دیگر ترکیباتی است که ادعا می‌شود در این پچ‌ها وجود دارد. جالب است بدانید که در سال 2004، افدرا توسط FDA برای استفاده در مکمل‌های غذایی و ورزشی ممنوع شد، زیرا نشان داد که خطرات جدی برای سلامتی مانند حمله قلبی و سکته مغزی دارد که منجر به مرگ می‌شود. پزشکان عموماً موافق هستند که این روش درمانی ایمن یا مؤثر برای کاهش وزن نیست؛ پس به همین یک دلیل هم که شده از این پچ‌ها خودداری کنید.
به‌هرحال اینکه چسبی را روی پوستتان بچسبانید و چربی بسوزانید و متابولیسمتان را بالا ببرید بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما تمام ماجرا همین نیست. این چسب‌ها عوارض جانبی هم دارند.

عوارض جانبی احتمالی چسب‌های لاغری

یادآوری می‌کنیم که سازمان غذا و دارو نظارتی بر تولید این مکمل‌ها ندارد. در نتیجه احتمال هر گونه عارضه جانبی وجود دارد، از جمله تهوع، سرفه، اسهال، سردرد، افزایش ضربان قلب و تحریکات پوستی در ناحیه چسب.
این چسب‌ها به دلیل اینکه بدون نظارت تولید می‌شوند ممکن است حاوی مواد مضر هم باشند و ایمنی مصرف نداشته باشند. هر چند عناصری که در آنها به کار برده می‌شود طبیعی‌اند اما گاهی ترکیبی از این عناصر ممکن است خطرناک باشد، مثلاً ترکیبی که ممکن است منجر به بی‌نظمی ضربان قلب شود. هیچ شاهد علمی مؤثربودن چسب‌های لاغری در کاهش وزن را تأیید نکرده است.
در واقع چیزی که این پچ‌ها یا چسب‌ها را به طور بالقوه ناایمن می‌کند، فقط مواد تشکیل‌دهنده آنها نیست، بلکه خلوص آن مواد و دوز آن نیز است.
دلیل اصلی اینکه افراد نسبت به این چسب‌ها خوش‌بین هستند این است که همه آنها ادعا می‌کنند فقط از ترکیبات و مواد طبیعی استفاده شده است. اما منطقی است که بگوییم یک عنصر به‌تنهایی و آن‌هم به مقدار بسیار اندک نمی‌تواند تأثیر چندانی بر چربی بدن و متابولیسم بگذارد.

بهترین چسب لاغری کدام است؟

هرچند تولیدکننده‌ها ادعا می‌کنند استفاده از محصولات لاغری روی پوست، ایمن‌تر از مصرف محصولات خوراکی است؛ اما هیچ آزمایش و مطالعه‌ای در این مورد انجام نشده است؛ بنابراین نمی‌دانیم آیا چسب‌های لاغری بهتر از قرص‌های لاغری هستند یا نه.
اگر همچنان قصد دارید چسب‌های لاغری را امتحان کنید، بهتر است از چسب‌هایی استفاده کنید که حاوی عناصر کافئینی مثل عصاره چای سبز، عصاره قهوه سبز یا یربا میت یا یربا ماته هستند. این ترکیبات فقط کمک می‌کنند چند کالری بیشتر بسوزانید و درعین‌حال احتمالاً عوارض جانبی هم دارند.
خلاصه اینکه حتی چسب‌هایی که این پتانسیل را دارند که مؤثر باشند و ظاهراً ترکیبات سالمی دارند، ارزش امتحان‌کردن را ندارند و کمک خاصی به تلاش‌های شما برای کاهش وزن نمی‌کنند و حتی ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند و در نهایت این که بدانید هیچ راه میانبری برای کاهش وزن پایدار وجود ندارد و توصیه‌ی ما همان همیشگی است؛ رژیم غذایی سالم و کنترل‌شده، ورزش و فعالیت بدنی منظم، اصلاح سبک زندگی مانند خواب شبانه کافی و کنترل استرس.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.