تبیان، دستیار زندگی

آیا لازم است به خرید دستگاه تصفیه هوا فکر کنید؟

دستگاه تصفیه هوا وسیله‌ای است که با حذف انواع آلاینده‌ها، کیفیت هوای داخل را بهتر می‌کند. این دستگاه، هوا را فیلتر کرده و ذراتی مانند گردوخاک و موی حیوانات و دود و ذرات قارچ و دیگر آلرژن‌ها را به دام می‌اندازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دستگاه تصفیه هوا
دستگاه تصفیه هوا با هدف بهتر کردن کیفیت هوای داخل از طریق حذف انواع آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و ناخالصی‌ها طراحی شده است.
دستگاه تصفیه هوا بسیار مفید است؛ اما یادتان باشد راه‌حلی برای تمام مشکلات نیست و شما باید در کنار آن، دیگر اقدامات پیشگیرانه مثل تهویه هوا، مکرراً تمیزکردن محیط زندگی و اجتناب از آلاینده‌ها را نیز به کار ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

دستگاه تصفیه هوا از چند طریق به نفع سلامتی ما عمل می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد:

آلاینده‌های هوا را حذف می‌کند
دستگاه تصفیه هوا می‌تواند آلاینده‌هایی مثل ریزگردها و غبار و آلرژن‌ها و دود و ترکیبات آلی فرار (VOCs) را از هوای داخل حذف کرده و هوای تمیزتر و باکیفیت‌تری برای تنفس فراهم کند.

خطر ابتلا به آسم و آلرژی را کمتر می‌کند
دستگاه تصفیه هوا با حذف و فیلتر کردن آلرژن‌هایی مثل قارچ و گرده‌ها و مایت‌های خاک می‌تواند عوامل منجر به واکنش‌های آلرژیک را به حداقل برساند و از این طریق جلوی حملات آسم و واکنش‌های آلرژیک را بگیرد.

دستگاه تصفیه هوا می‌تواند فقط همان هوایی که توسط دستگاه مکیده می‌شود را فیلتر کند؛ اما هوای سایر قسمت‌های خانه می‌توانند همچنان آلوده باقی بمانند و لزوما هر ذرهٔ آلوده به ویروس و معلق در هوا که روی سطوح می‌نشیند، به دام دستگاه تصفیه نخواهد افتاد؛ بنابراین خیلی مهم است که موارد بهداشتی را کاملاً رعایت کنید


بوها را از بین می‌برد
دستگاه تصفیه هوا می‌تواند انواع بوهای نامطلوب را از هوای داخل حذف کند، از جمله بوی آشپزی، بوی حیوانات خانگی و بوی دودها. در نتیجه هوا تروتازه شده و برای تنفس خوشایندتر می‌شود.

پخش ویروس‌ها و باکتری‌ها را در هوا محدود می‌کند
بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA هستند که می‌تواند به طور مؤثر، ویروس‌ها و باکتری‌های پراکنده در هوا را گیر بیندازد و جلوی انتشار آنها را بگیرد.

کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد
هوای تمیزتر باعث خواب بهتر می‌شود. وجود محرک‌ها و آلاینده‌ها در هوا باعث گرفتگی بینی و سرفه و خس‌خس سینه طی شب می‌شود.

عملکرد ریه‌ها را تقویت می‌کند
حذف آلاینده‌ها و آلرژن‌های موجود در هوای داخل می‌تواند باعث تقویت عملکرد ریه‌ها شود، خصوصاً در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد
آلودگی هوا می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و یا تشدید آنها شود. دستگاه تصفیه هوا کمک می‌کند کمتر در معرض ذرات مضر باشید و در نتیجه ریسک عوارض قلبی را کاهش دهید.

عملکرد ادراکی و شناختی را تقویت می‌کند
مطالعات نشان داده‌اند تنفس هوای تمیزتر می‌تواند اثرات مثبتی بر عملکرد ادراکی مغز، تمرکز و وضعیت عمومی سلامت روان بگذارد و منجر به بهبود دقت و تمرکز و خلاقیت شود.

خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد
قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های هوای داخل مثل رادون، دود تنباکو یا ترکیبات آلی فرار، آن هم به مدت طولانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد. اما دستگاه تصفیه هوا می‌تواند این مواد مضر را به طور مؤثر کاهش داده یا حذف کند و خطرات مرتبط را به حداقل برساند.

سلامتی و تندرستی عمومی را ارتقا می‌بخشد
تنفس هوای تمیزتر می‌تواند به سلامت عمومی شما کمک کند و از تکرار و شدت مشکلات تنفسی و علائم آسم و آلرژی بکاهد. چه کسی دوست ندارد محیط زندگی‌اش هوایی سالم‌تر و نشاط‌آور داشته باشد؟

دستگاه تصفیه هوا چه‌کارهایی انجام نمی‌دهد؟

. دستگاه تصفیه هوا می‌تواند فقط همان هوایی که توسط دستگاه مکیده می‌شود را فیلتر کند؛ اما هوای سایر قسمت‌های خانه می‌توانند همچنان آلوده باقی بمانند و لزوما هر ذرهٔ آلوده به ویروس و معلق در هوا که روی سطوح می‌نشیند، به دام دستگاه تصفیه نخواهد افتاد؛ بنابراین خیلی مهم است که موارد بهداشتی را کاملاً رعایت کنید: دست‌ها را مرتباً بشویید، سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید و البته پیش از هر چیزی از ورود آلودگی‌ها به خانه تا جایی که امکان دارد جلوگیری کنید.

. دستگاه تصفیه هوا لزوماً هوا را تهویه نمی‌کند. بهترین حالت این است که طی یک ساعت، هوای داخل چند بار با هوای تازه جایگزین و تهویه شود تا جلوی تجمع کربن‌دی‌اکسید، بوهای نامطلوب، رطوبت و دیگر آلودگی‌ها گرفته شود و ساده‌ترین راه برای این کار در بیشتر موارد، تهویه طبیعی هوای داخل است: یعنی در و پنجره‌ها باز شوند، اما در مواردی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، مثلاً اتاق‌های کوچکی که پنجره ندارند یا هوا در آنجا تهویه نمی‌شود یا زمانی که هوای بیرون خیلی سرد یا خیلی گرم و یا پُر از دود است. در این موارد دستگاه تصفیه هوا قطعاً کمک می‌کند؛ اما نه به‌اندازه زمانی که هوای داخل به طور طبیعی تهویه می‌شود.
اگر مجبورید اغلب در و پنجره‌ها را بسته نگه دارید و هوای بسیار کمی از بیرون به داخل راه پیدا می‌کند پس یک سیستم تهویه مکانیکی می‌تواند راه‌حل خوبی باشد که معمولاً شامل فیلترهای هوایی می‌شود که کمک می‌کنند هوای داخل پاک از گردوغبار و دیگر آلودگی‌ها شود.

. دستگاه تصفیه هوا نمی‌تواند همه مواد شیمیایی خطرناک را حذف کند. ترکیبات آلی فرار معمولاً از طریق رنگ، مبلمان، اسپری‌ها، شوینده‌ها و... وارد هوا می‌شوند و طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی را در بر می‌گیرند (مثلاً فرمالدهیدها، آمونیاک، بنزن و استون) که می‌توانند مشکلات پوستی و تنفسی و سردرد ایجاد کنند. هر چند بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا به طور ویژه جوری طراحی شده‌اند که چنین مواد شیمیایی را نیز حذف کنند؛ اما بیشتر آنها عملکرد چندان مؤثری ندارند.

. همچنان لازم است خانه را تمیز و گردگیری کنید. با اینکه دستگاه تصفیه هوا در حذف گردوخاک از هوا خوب عمل می‌کند؛ اما باز هم همیشه لازم است گردوخاک روی مبلمان و فرش و پارکت و... را تمیز کنید. دستمال و جاروبرقی و تی‌کشیدن از کارهای همیشه ضروری خانه است!

دستگاه تصفیه هوا بخریم یا نخریم؟

اینکه باید دستگاه تصفیه هوا بخرید یا نه و اینکه چقدر باید هزینه کنید بستگی به هدف شما و میزان تأثیرگذاری محصولی که انتخاب می‌کنید دارد.
عملکرد برندهای گوناگون و نوع دستگاه‌های تصفیه موجود در بازار قطعاً بسیار متنوع است. فاکتورهای متعددی را باید برای انتخاب دستگاه مناسب در نظر بگیرید، مثلاً اندازه و فرم اتاقی که مد نظرتان است و اینکه چه میزان آلاینده در هوای این اتاق وجود دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.