تبیان، دستیار زندگی

بررسی یک بیماری که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود

هر آنچه لازم است درمورد ویروس زیکا بدانید

زیکا ویروسی است که اساساً به‌واسطه نیش یک پشه آلوده منتشر می‌شود؛ اما ممکن است منابع دیگری هم داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس زیکا
ویروس زیکا اولین‌بار در سال ۱۹۴۷ یک میمون را آلوده کرد. پس از آن ویروس زیکا در سال ۱۹۵۲ در اوگاندا و تانزانیا در انسان شناسایی شد.
خیلی از افرادی که به ویروس زیکا مبتلا می‌شوند علائم خفیفی دارند یا اصلاً علامتی ندارند. این افراد معمولاً آن‌قدر مریض و بدحال نمی‌شوند که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان داشته باشند و این علائم یک هفته طول می‌کشند؛ اما عفونت ویروس زیکا برای زنان باردار بی‌نهایت خطرناک است زیرا می‌تواند موجب نقص‌های مادرزادی در جنین شود. طبق گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تقریباً یک‌هفتم نوزادانی که از مادران مبتلا به ویروس زیکا متولد شدند دارای مشکلاتی مثل کوچک بودن اندازه سر، آسیب مغزی و اختلالات بینایی یا شنوایی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد ویروس زیکا ممکن است موجب سندرم گیلن‌باره نیز بشود که عارضه‌ای نورولوژیکی و نادر اما بسیار جدی بوده و موجب ضعف عمومی بدن می‌شود.

علائم عفونت ویروس زیکا

تنها یک‌پنجم افرادی که به ویروس زیکا آلوده می‌شوند علائمی دارند. در نتیجه خیلی‌ها نمی‌دانند که دچار این عفونت شده‌اند. اگر کسی علائمی از ویروس زیکا داشته باشد معمولاً یک هفته بعد از گزیده شدن توسط پشهٔ آلوده به ویروس، علائم عفونت را نشان می‌دهد.

پشه‌ها وقتی آلوده به ویروس می‌شوند که از خون فردی که در حال حاضر مبتلا به این ویروس است تغذیه می‌کنند و سپس با نیش‌زدن‌های خود افراد دیگر را نیز آلوده می‌کنند


علائم ابتلا به ویروس زیکا:
. تب
. راش پوستی
. چشم صورتی یا التهاب ملتحمه
. درد مفاصل یا عضلات
. سردرد
این علائم اغلب خفیف بوده و یک هفته طول می‌کشند.

علت‌ها و ریسک فاکتورهای عفونت ویروس زیکا

ویروس زیکا اساساً از طریق نیش پشه آئدس که آلوده به زیکا باشد منتقل می‌شود.
این پشه‌ها معمولاً طی روز نیش می‌زنند؛ اما امکان دارد شب‌ها نیز نیش بزنند. آنها معمولاً نزدیک آب‌های راکد تخم‌گذاری می‌کنند و می‌توانند در محیط داخل و فضای بسته نیز زنده بمانند. پشه‌های آئدس همان پشه‌هایی هستند که ویروس‌های عامل بیماری‌های تب دانگ، تب چیکونگونیا و تب زرد را نیز منتقل می‌کنند.
پشه‌ها وقتی آلوده به ویروس می‌شوند که از خون فردی که در حال حاضر مبتلا به این ویروس است تغذیه می‌کنند و سپس با نیش‌زدن‌های خود افراد دیگر را نیز آلوده می‌کنند. طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده ویروس زیکا برخلاف ویروس‌هایی مانند کرونا از طریق ترشحات تنفسی منتقل نمی‌شود.

مادر به کودک
زیکا می‌تواند طی بارداری یا در زمان زایمان از مادر مبتلا به کودکش منتقل شود. این ویروس در شیر مادر نیز دیده شده و گزارش‌هایی از عفونت در بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز ارائه شده است. اما مواردی از بچه‌هایی که از طریق شیر مادر آلوده به زیکا دچار مشکلاتی در سلامتی خود شده باشند گزارش نشده است.

انتقال خون
گزارش‌هایی در برزیل وجود داشته که نشان می‌دهند ممکن است ویروس زیکا از طریق تزریق خون منتقل شود؛ اما این موارد هنوز تأیید نشده‌اند.

رابطه جنسی
سازمان‌های رسمی بهداشت تأیید کرده‌اند که ویروس زیکا می‌تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شود. این ویروس در مایع منی طولانی‌مدت‌تر از دیگر مایعات بدن مثل خون و ادرار می‌تواند دوام بیاورد.
فرد مبتلا می‌تواند پیش از اینکه علائمی داشته باشد یا بعد از برطرف‌شدن علائمش ویروس زیکا را انتقال دهد که به آن انتقال بدون علامت می‌گویند.

وسایل آزمایشگاهی و پزشکی
گزارش‌هایی از عفونت‌های ویروس زیکا در محیط‌های آزمایشگاهی ارائه شده است؛ اما موارد انتقال ویروس زیکا در محیط‌های پزشکی در ایالات متحده آمریکا تأیید نشده است. با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند پزشکان و مراقبین بهداشت از قرارگرفتن‌های احتمالی در معرض این ویروس پیشگیری کنند، مثلاً تماس با خون یا دیگر مایعات بدن فرد مبتلا.

زیکا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

عفونت ویروس زیکا از طریق آزمایش خون یا ادرار قابل‌شناسایی است. تست‌هایی برای تشخیص وجود این ویروس در بدن وجود دارد. تست‌های سرولوژیک هم می‌توانند آنتی‌بادی‌هایی را که برای مبارزه با عفونت می‌سازند بررسی کنند (البته این تست چندان دقیق نیست).
تست زیکا معمولاً زمانی توصیه می‌شود که فرد بعد از قرارگرفتن در موقعیتی با ریسک بالا علائمی نشان دهد یا اینکه رابطه جنسی محافظت نشده‌ای با کسی داشته که در جاهایی بوده که زیکا شایع است.
زنان بارداری که ممکن است در معرض ویروس زیکا قرار گرفته باشند نیز باید تست بدهند. همچنین درصورتی‌که سونوگرافی جنین نشان‌دهندهٔ اختلالات احتمالی مرتبط با زیکا باشد، پزشک دستور تست می‌دهد.
خیلی از افرادی که به ویروس زیکا مبتلا می‌شوند علائمی ندارند یا علائم خفیفی دارند، بنابراین ممکن است این عفونت شناسایی نشود.

درمان‌ها و داروها برای عفونت ویروس زیکا

واکسنی برای زیکا وجود ندارد و درمان عفونت ویروس زیکا معمولاً شامل مدیریت علائم می‌شود، زیرا هنوز درمان آنتی‌ویروسی بخصوصی برای زیکا وجود ندارد. برای تسکین علائم توصیه‌های زیر وجود دارد:
. آب و مایعات زیاد بنوشید تا بدن دچار کم‌آبی نشود
. خوب استراحت کنید
. برای کاهش درد و تب استامینوفن بخورید
. بدون مشورت با پزشک از آسپرین، ایبوپروفن یا هر داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی دیگری استفاده نکنید
. پزشکتان را در جریان هر دارویی که مصرف می‌کنید قرار دهید

پیشگیری از عفونت ویروس زیکا

کارشناسان می‌گویند اولین و بهترین راه پیشگیری این است که از خودتان و دیگران در برابر نیش پشه‌ها محافظت کنید. اگر تشخیص داده شد که به عفونت زیکا دچارید طی هفته اول سعی کنید هیچ پشه‌ای با شما تماس نداشته باشد تا جلوی انتشار ویروس گرفته شود.
برای محافظت از خودتان چند راه وجود دارد:
. از پشه‌بند استفاده کنید.
. شلوار بلند و تیشرت آستین‌بلند بپوشید
. به بدنتان اسپری دافع حشرات بزنید (دورکننده پشه)
. قبل از اسپری دافع حشرات ابتدا ضدآفتاب بزنید
. جاهایی باشید که دستگاه تهویه هوا و درها و پنجره‌ها حفاظ توری دارند
. به لباس‌هایتان اسپری حشره‌کش پرمترین بزنید (تماس مستقیم با پوست نداشته باشد)
. روی تخت یا کریر کودک پشه‌بند بگذارید
. شب‌ها زیر پشه‌بند بخوابید
. آب راکدی را که ممکن است در هر جایی جمع شده باشد (مثلاً داخل سطل، گلدان یا گوشه حیاط) از بین ببرید
. ازآنجایی‌که زیکا از طریق رابطه جنسی نیز قابل‌انتقال است، استفاده از کاندوم می‌تواند ریسک عفونت را کاهش دهد. فراموش نکنید که ویروس زیکا از طریق کسی که هیچ علامتی ندارد هم می‌تواند منتقل بشود.
. زنان باردار نباید به مناطقی که زیکا در آنها شیوع دارد بروند

احتیاط

. نزدیک بچه‌های زیر دو سال از حشره‌کش استفاده نکنید.
. برای کودکان زیر 3 سال از محصولات حاوی روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده نکنید.
. برای بچه‌های بالای سه سال می‌توانید اسپری دافع حشرات را ابتدا به دست‌های خودتان بزنید و سپس به پوست بدن کودک بمالید.
. مواظب باشید اسپری دافع حشرات با دست‌ها، چشم‌ها، دهان و یا خراش‌های پوست کودک تماس پیدا نکند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.