تبیان، دستیار زندگی

این ترفند دوران کودکی را امتحان کنید تا راحت‌تر به خواب روید

اگر به دوران کودکی‌تان فکر کنید حتماً می‌توانید به‌خاطر بیاورید زمان خواب چه عادت‌هایی داشتید که با آنها به خواب می‌رفتید. آیا مادرتان کتاب موردعلاقه‌تان را برای شما می‌خواند یا قصه می‌گفت تا زودتر بخوابید؟ یا به لامپ خواب بخصوصی عادت داشتید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تخت گهواره‌ای
یک ترفند کودکانه دیگر هم وجود دارد که باعث می‌شود بچه‌ها زودتر به خواب بروند: تکان‌دادن یا همان حرکت ننویی. همان حرکاتی که وقتی کودک بودید پدر و مادرتان برای خواباندن شما استفاده می‌کردند، چه در آغوششان و چه در گهواره ننویی‌تان، الان هم می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند. به چپ و راست تکان‌خوردن به شما کمک می‌کند مثل زمان کودکی‌تان راحت به خواب روید و حالا دلیلش را هم به شما می‌گوییم.
تحقیقات نشان داده بین مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد بزرگسال به خواب برود و حرکات ملایم ننویی (به‌اندازه تنها ۱۰ سانتیمتر عقب و جلو کردن) ارتباط وجود دارد. در مطالعه‌ای از ۱۸ فرد شرکت‌کننده خواسته شد یک شب روی تخت معمولی و شبی دیگر روی تخت ننویی بخوابند. به بدن این افراد الکتروگرام وصل شد تا فعالیت الکتریکی مغزشان را ثبت کند. نتیجه اینکه هر چند در هر دو حالت افراد خوب خوابیده بودند؛ اما زمانی که روی تخت ننویی خوابیده بودند سریع‌تر به خواب رفته بودند.

حرکت ننویی، کیفیت خواب را نیز بهتر می‌کند

حرکت ننویی فقط باعث زودتر به خواب‌رفتن نمی‌شود، بلکه طبق نتایج مطالعه، باعث طولانی‌تر شدن مدت خواب و بهترشدن کیفیت آن نیز می‌شود. محققان عقیده دارند حرکت ننویی می‌تواند نوعی همگام‌سازی با امواج مغزی ایجاد کند که منجر به خواب عمیق‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد. یکی از محققان می‌گوید عجیب است که همگام‌سازی با امواج مغزی نه‌تنها کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروید؛ بلکه خوابتان عمیق‌تر نیز باشد و این چیزی نبود که انتظارش را داشته باشیم.
همچنین این مطالعه نشان داد وقتی افراد در تخت ننویی خوابیده بودند، کمتر احتمال داشت نیمه‌شب از خواب بپرند. تقریباً برای همه ما پیش‌آمده که نیمه‌شب به دلیلی از خواب بیدار شده‌ایم و به‌سختی توانسته‌ایم دوباره به خواب برویم.

حرکت ننویی فقط باعث زودتر به خواب‌رفتن نمی‌شود، بلکه طبق نتایج مطالعه، باعث طولانی‌تر شدن مدت خواب و بهترشدن کیفیت آن نیز می‌شود. محققان عقیده دارند حرکت ننویی می‌تواند نوعی همگام‌سازی با امواج مغزی ایجاد کند که منجر به خواب عمیق‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد


حرکت ننویی بر قدرت حافظه‌تان نیز اثر می‌گذارد

کیفیت خواب تنها چیزی نیست که با حرکت ننویی تخت بهتر می‌شود. در مطالعه انجام شده از افراد خواسته شد قبل از خواب یک سری از کلمات را حفظ کنند و سپس صبح آنها را به یاد بیاورند. نتایج به‌دست‌آمده در دو موقعیت خواب متفاوت به میزان چشمگیری متفاوت بود. این افراد وقتی روی تخت‌های ننویی خوابیده بودند، صبح بهتر توانسته بودند کلمات شب قبل را به یاد بیاورند.
تاب‌خوردن آونگی هم به کیفیت خوابتان کمک می‌کند و هم به قدرت حافظه‌تان. حالا اگر شب‌ها مشکل خواب دارید یا حافظه‌تان مشکلی دارد آیا باید تخت خود را با یک تخت ننویی عوض کنید؟
محققان و عصب‌شناسان این تیم تحقیقاتی می‌گویند این آزمایش‌ها روی افراد سالم انجام شد و باید صبر کنید تا همین تحقیقات روی افرادی که مشکلات خواب دارند و افرادی که سن بالایی دارند نیز صورت بگیرد. اما چیزی که تا اینجا مشخص شده این است که حرکت ننویی هنگام خواب یکی از ترفندهای بسیار جالب برای کمک به خواب بهتر است. دست‌کم اینکه شما را به یاد دوران شیرین کودکی می‌اندازد!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.