تبیان، دستیار زندگی

مبتلایان به پرفشاری خون چه چایی بنوشند؟

کدام چای برای کاهش فشارخون بالا مفید است؟

فشارخون بالا به‌طورکلی با داشتن یک سبک زندگی سالم کنترل می‌شود، مثل ورزش منظم و رژیم غذایی کم‌نمک. ممکن است دارو هم برای کاهش فشارخون لازم باشد. برخی از افراد از داروها و مکمل‌های گیاهی برای کنترل فشارخون خود استفاده می‌کنند، مثلاً از دم‌نوش‌های گیاهی. اما واقعاً چه نوع چای برای فشارخون بالا خوب است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چای و فشارخون
مطالعات نشان می‌دهند بعضی از چای‌ها دارای اثر کاهش فشارخون هستند. در واقع مصرف هم چای سیاه و هم چای سبز به کاهش فشارخون کمک می‌کنند.

فشارخون با چه اندازه‌ای بالا محسوب می‌شود؟

فشارخون بالا عارضه‌ای شایع است و زمانی ایجاد می‌شود که خون با فشاری بیشتر از حد نرمال در رگ‌ها و عروق گردش می‌کند.
. فشارخون سیستولیک: فشارخون در زمانی که بطن‌های قلب در حال پمپاژکردن خون به بیرون از قلب هستند.
. فشارخون دیاستولیک: فشارخون در فاصله دو ضربان قلب یعنی وقتی که قلب پُر از خون می‌شود.
فشارخون طی روز بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید متغیر است. فشارخون نرمال برای بیشتر افراد بزرگسال کمتر از 120/80mm Hg است. ۱۲۰ فشار سیستولیک و ۸۰ فشار دیاستولیک می‌باشد. فشارخون سیستولیک با عدد 130mm Hg یا بیشتر یا فشارخون دیاستولیک با عدد 80mm Hg یا بیشتر، فشارخون بالا محسوب می‌شود.

چه نوع چایی می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند؟

چای سبز
طبق تحقیقی که انجام شد مصرف چای سبز باعث کاهش چشمگیر فشارخون می‌شود. البته این تحقیقات محدودیت‌هایی داشته و نمی‌تواند یافته‌های آن را استنتاجی دانست.

چای سیاه
پژوهش‌ها نشان می‌دهند چای سیاه هم مثل چای سبز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند و احتمالاً ویژگی‌هایی دارد که برای قلب مفید است.

اینکه مکمل‌های گیاهی و چای‌ها «طبیعی» هستند دلیل نمی‌شود همیشه بی‌ضرر باشند؛ بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک از هیچ نوع مکمل گیاهی استفاده نکنید


چای ترش (هیبیسکاس)
طبق یافته‌ها چای ترش هم می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد. در مطالعات انجام شده افرادی که فشارخون بالا داشتند، به مدت چهار هفته هر روز ۱۰ گرم چای ترش نوشیدند و بعدازاین دوره چهارهفته‌ای معلوم شد فشارخون این افراد کاهش چشمگیری داشته است.

چای اولانگ
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای اولانگ همان آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در چای سبز و سیاه وجود دارد؛ بنابراین به‌احتمال زیاد چای اولانگ نیز دارای اثرات مشابهی بر فشارخون است.

ارتباط چای و سطح فشارخون

فواید چای که اغلب از آن صحبت می‌شود مربوط به پلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدهایی است که دارد. فلاوونوئیدها می‌توانند نقش مهمی در کنترل و درمان فشارخون بالا داشته باشند.
اثرات ضدفشارخون ناشی از مصرف چای، موضوع پرطرفداری برای تحقیق و مطالعه است. مطالعات بالینی سعی کرده‌اند نقش چای در کاهش فشارخون را شرح بدهند.
هم چای سیاه هم چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند؛ اما چای سبز از برگ‌های تخمیر نشده است و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. اکسیداسیونی که طی فرایند تخمیر چای سیاه صورت می‌گیرد، میزان آنتی‌اکسیدان‌های آن را کاهش می‌دهد.
یک سری از پلی‌فنول‌های (کاتچین‌ها) موجود در چای سیاه و چای سبز به منعطف کردن دیواره رگ‌ها کمک می‌کنند که نتیجه آن می‌تواند پایین آمدن فشارخون باشد.
تاکنون مکانیسم مولکولی که باعث اثر کاتچین‌ها بر فشارخون می‌شود واضح و توجیه نشده است. چای نه‌تنها کاتچین بلکه ال - تیانین هم دارد که یک آمینواسید است و فشارخون افرادی را که استرس دارند پایین می‌آورد.

چرا لازم است در مورد مصرف چای گیاهی با فشارخون بالا با پزشکتان مشورت کنید؟

اگر به دنبال این هستید که بدانید چه نوع چای گیاهی برای فشارخون خوب است، اولین قدم این است که با پزشکتان صحبت کنید. چرا؟ چون:

ممکن است کافئین داشته باشد
برای افرادی که به کافئین عادت ندارند، چای کافئین‌دار می‌تواند فشارخون را موقتاً بالا ببرد. چای، هورمون‌های خاصی را در بدن مهار می‌کند که رگ‌ها را باز نگه می‌دارند تا خون بتواند به‌راحتی جریان داشته باشد و از رگ‌ها عبور کند. در اثر مهار این هورمون‌ها، فشارخون موقتاً بالا می‌رود؛ اما در مورد افزایش فشارخون در بلندمدت شواهدی در دست نیست.

ممکن است با داروهایتان تداخل داشته باشد
یافته‌های یک مطالعه نشان داده‌اند مکمل‌های گیاهی گوناگون از جمله مکمل چای سبز می‌توانند با برخی از داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. این تداخل می‌تواند باعث شود این داروها کم‌اثر شده و یا حتی خطرناک و کُشنده شوند.
چای سیاه دارای کافئین است که می‌تواند با بعضی از داروها و مکمل‌ها تداخل داشته باشد.
برخی از این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:
. آنتی‌بیوتیک‌ها: بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بر نحوه تجزیه کافئین توسط بدن اثر بگذارند.
. آدنوزین: این دارو پیش از تست استرس قلب استفاده می‌شود.
. افدرین: این دارو یک محرک است، مثل کافئین، و اگر این دو را با هم مصرف کنید ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود.
. کاربامازپین: مصرف هم‌زمان کافئین با این دارو می‌تواند قدرت دارو در پیشگیری از تشنج را کاهش بدهد.
هر کسی که دارو مصرف می‌کند باید در مورد مصرف کافئین یا چای از پزشک خود سؤال کند. چون چای ممکن است بر نحوه عملکرد دارو اثر گذاشته و عوارض جانبی ایجاد کند.
بعضی از مکمل‌ها که ممکن است در برخی از چای‌های گیاهی وجود داشته باشند می‌توانند در افرادی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند، عوارض منفی ایجاد کنند.
این مکمل‌ها:
. افدرا
. سنت جان ورت
. شیرین‌بیان
. سیر
. جینسنگ
. یوهمبین
اینکه مکمل‌های گیاهی و چای‌ها «طبیعی» هستند دلیل نمی‌شود همیشه بی‌ضرر باشند؛ بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک از هیچ نوع مکمل گیاهی استفاده نکنید.

ممکن است حاوی مواد سمی باشد
همه انواع چای دارای املاحی‌اند که اگر زیاد مصرف شوند ممکن است سمی باشند. مثلاً ممکن است در چای شما آلومینیوم و سرب وجود داشته باشد که اگر زیاد مصرف کنید دچار مسمومیت خواهید شد. بعضی از انواع چای دارای املاحی مثل کادمیوم و آرسنیک هستند؛ اما نه به‌اندازه‌ای که مشکلی ایجاد کنند.
چای سیاه دارای مقدار زیادی منگنز است. بدن شما به منگنز نیاز دارد؛ اما زیاد آن می‌تواند سمی باشد. چای هر چه مدت طولانی‌تری دم بکشد، غلظت مواد سمی آن بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید با نهایتاً سه دقیقه دم‌کشیدن چای این ریسک را کمتر کنید.

در پایان

داشتن فشارخون بالا می‌تواند خطرناک باشد؛ اما عارضه‌ای قابل‌کنترل است و می‌توانید با دارو و ورزش و دیگر تغییرات در سبک زندگی آن را مدیریت کنید.
نوشیدن چای یک عادت سالم است که کمک می‌کند فشار خونتان کنترل شود؛ اما همیشه بهتر است با پزشک مشورت کنید.
یادتان باشد هر نوع چای را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا بیشتر آنها کافئین دارند و همان‌طور که گفتیم کافئین می‌تواند با تداخلی که در داروها ایجاد می‌کند اثراتی بگذارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.